برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

۱۶ درصد پهنه‌های خراسان شمالی قابل کشت است

عبدالله یوسفی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این استان ۲ هزار و ۸۴۳ هکتار وسعت دارد که ۱۶ درصد از این گستره، معادل ۴۵۲ هزار هکتار قابل کشت است.

وی افزود: برخی از شهرستان های استان از جمله بجنورد، به دلیل توپوگرافی و کوهستانی بودن، اراضی شیبدار زیادی دارند که ۷۴ درصد از ۳۴۴ هزار هکتار عرصه‌ های کنونی کشاورزی این استان در اراضی شیب‌دار و ارتفاعات و ۲۶ درصد در دشت‌ها واقع است.

وی اظهار داشت: ۲۷۵ هزار هکتار از اراضی استان در چرخه کشت است که ۱۴۸ هزار هکتار آن کشتزار آبی است.

یوسفی گفت: سهم استان ۶ دهم درصد از تولید ناخالص داخلی در کلیه بخش های اقتصادی کشور است، سهم بخش کشاورزی استان ۱.۱ درصد از تولید ناخالص بخش کشاورزی کشور است.

رییس سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی، مهم ترین بخش تولیدی این استان را بخش کشاورزی دانست و گفت: ۳۶.۴ درصد شاغلان استان در بخش کشاورزی مشغول به فعالیت هستند که این شاخص در کشور ۱۸.۹۹ درصد است.

یوسفی افزود: ۲۵.۴ درصد شاغلان استان در بخش صنعت و ۳۸.۲ درصد نیز در بخش خدمات فعالیت دارند.

وی گفت: ۲۲۹ هزار و ۹۸۵ هکتار از اراضی استان زراعی است که سالانه ۸۸۰ هزار و ۳۳۶ تن نیز انواع محصول از آن برداشت می شود، رتبه استان در حوزه زراعت در کشور ۲۶ است و سهم آن از زراعت کشور ۱.۰۸ درصد است.

وی مهم ترین تولیدات زراعی استان را گندم، جو، یونجه، پیاز، گوجه فرنگی و چغندر قند عنوان کرد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه این استان ۴۵ هزار و ۷۹۶ هکتار نیز باغ دارد، افزود: سالانه از این سطح ۲۹۷ هزار و ۵۸۲ تن انواع محصول باغی تولید می شود که از لحاظ سطح و تولید در کشور جایگاه ۲۳ را دارد که سهم آن در این شاخص از نظر سطح باغی ۱.۵۷ درصد کشور و در تولیدات ۱.۴۵ درصد است.

  آغاز فعالیت پاساژها و بازارها از فردا

یوسفی گفت: کشاورزی متولی تامین امنیت غذایی است، برای تامین این امنیت نیاز به توسعه پایدار کشاورزی است و برای تحقق توسعه پایدار باید به بهره‌وری، کشاورزی هوشمند، فنی و مهندسی کردن بخش کشاورزی، تامین سرمایه لازم و در نهایت نگاه راهبردی و تعالی محور و مدیریت علمی توجه شود.

خراسان شمالی ۸۶۳ هزار نفر جمعیت دارد که بیش از ۸۰ هزار بهره بردار در بخش کشاورزی آن فعالیت می‌کنند.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)