برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

مسیر واردات نمونه کالا برای دانش‌بنیان‌ها بدون ثبت سفارش هموار شد

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، خدمات گمرکی یکی از ۱۱۰ خدمتی است که از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری عرضه می‌شود. این خدمات مسائل مختلفی را در هر دو حوزه صادرات و واردات در بر می‌گیرد. بسیاری اوقات شرکت‌های دانش‌بنیان نیاز دارند در طول سال ده‌ها قلم تجهیزات، دارو، دستگاه و وسائل دیگر را از شرکت‌های خارجی خریداری و وارد کشور وارد کنند تا به عنوان نمونه کالا از آنها استفاده شود.

به همین دلیل، مهم است تا واردات اقلام نمونه با چالش مواجه نشود و این کالا در انبارهای گمرکی و پیچ و خم‌های اداری سرگردان نماند. بر این اساس، با پیگیری‌های معاونت علمی وفناوری ریاست‌جمهوری، وزارت صنعت، معدن و تجارت و دیگر ارگان‌های مرتبط در این زمینه تسهیلاتی در نظر گرفته شده است.

در مصوبه کمیته ماده یک وزارت صنعت، معدن و تجارت قیده شده که ترخیص اقلام نمونه وارده توسط شرکت‌های دانش‌بنیان که مرتبط با زمینه فعالیت آنها باشد، بدون ثبت سفارش، منوط به تایید معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری است. تشخیص دانش‌بنیان بودن شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان به عهده معاونت مذکور است. بر اساس این مصوبه، در صورت اخذ تایید از سوی شرکت دانش‌بنیان از معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، این شرکت می‌تواند کالای نمونه خود را بدون ثبت سفارش و بدون طی کردن مراحل اداری طولانی، ترخیص کند.

همچنین مرکز شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری نیز خدماتی را برای شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه پته گمرکی و پته صادراتی در نظر گرفته است.

پته مسافرتی یا پته گمرکی به صورت خلاصه «به کالاهای مسافری با یک سقف مالی مشخص، گفته می‌شود که بارنامه‌ای به منظور خروج کالا از گمرک برای آن صادر می‌شود». بر اساس اعلام مراجع ذیصلاح «پته گمرکی سریع‌ترین روش ترخیص کالا از گمرک است و ممکن است تمام مراحل آن تنها چند ساعت به طول انجامد». شرکت‌های دانش‌بنیان، می‌توانند با مراجعه به مرکز شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری از جزییات بیشتر تسهیلات گمرکی مطلع و در صورت علاقه از این تسهیلات بهره‌مند شوند.

  آیا برنده بزرگ بحران کرونا تجارت الکترونیک و فناوری است؟

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)