برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

سی و سومین جشنواره بین‌المللی خوارزمی در یک نگاه

از میان ٣٢٨ طرح که امسال به دبیرخانه جشنواره ارایه شده است، ١٠ طرح داخلی و ۵ طرح خارجی به عنوان طرح برگزیده معرفی و تجلیل شدندکه به اختصار به بررسی و معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

 نجات دهنده تولیدات کشاورزی

«طرح مدل سازی گیاهان زراعی و کاربردهای آن» که توسط استاد دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان توسط دکتر افشین سلطانی ارائه و رتبه دوم پژوهش‌های بنیادی را کسب کرد.

این طرح برای تهیه مدل‌های ریاضی برای رشد و عملکرد گیاهان است که به عوامل محیطی مدیریتی و ژنتیکی و توابع ریاضی بیان می‌شود. پس از  پارامتریابی و آزمون می‌توان از مدل‌ها برای مطالعه سیستم های تولید گیاهی در راستای افزایش تولید و کاهش اثرات منفی بر محیط زیست استفاده کرد.

به کارگیری مدل ها در تلفیق و آزمایش‌های مزرعه‌ای صرفه جویی زیادی در هزینه ها ایجاد می‌کند و با کمک آن ها می‌توان نتایج آزمایش‌ها را در سال‌ها و مکان‌های بیشتری بررسی کرده و تعمیم داد. در ارزیابی تغییر اقلیم بر تولیدات کشاورزی و نیز سازگاری با تغییر اقلیم این مدل‌ها مهمترین ابزار به شمار می‌روند.

 سریع ترین روش چهار عمل اصلی ریاضی

همچنین دکتر قاسم جابری پور از دانشگاه شهید بهشتی رتبه سوم پژوهش های بنیادی برای طرح «گسترش نظام های عددی نامتعارف در حساب کامپیوتری» را کسب کرد. مبحث حساب کامپیوتری با سابقه بیش از ۶۰ سال به تدوین و الگوریتم‌های کارآیی عمل‌های حسابی و طراحی و پیاده‌سازی رقمی آن‌ها می‌پردازد. برای افزایش کارآیی مدارهای مربوطه، نظام های عددی نامتعارف مانند مانده‌ای، افزونه‌ای و لگاریتمی تعریف شده و در مدارهای خاص عمل‌های حسابی و تبدیل اعداد از نظام های متعارف به این نظام ها و برعکس طراحی و پیاده سازی شده‌اند.

با توجه به نیاز مبرم صنایع بیمه، بانکداری و هرگونه محاسبات پولی به حساب دهدهی، سریع ترین و کارآمدترین مدارهای چهار عمل اصلی و جذب در این طرح به ثمر رسیده است. از طرف دیگر پژوهش‌های آغاز شده در این طرح به حوزه فناوری‌های نانو نیز گسترش داده شده و به نتایج تحول بین‌المللی رسیده است.

 خود کفایی در تولید دارو

 رتبه اول پژوهش های کاربردی به دکترسعید بلالایی از دانشگاه خواجه نصیر برای طرح سنتز مواد اولیه رادیو داروهای پپتیدی رسید.

امروزه بیماری سرطان یکی از مهمترین عوامل مرگ و میر در جهان کشورمان است. بنابراین تحقیق و پژوهش برای تشخیص و درمان آن امری حیاتی به شمار می‌آید و حتی به عنوان داروهای طبیعی قرن ۲۱ و گستره درمانی بالا در بازار جهانی دارویی برای درمان بیماری‌های مختلف نظیر سرطان مورد استفاده قرار می گیرند.

در این زمینه مطالعات نشان داده است که پپتیدهای نشاندار شده با رادیو نوکلئیدهای مختلف می‌توانند برای تشخیص و در مواردی درمان گونه های متنوعی از سرطان مورد استفاده قرار گیرند. لذا هر ساله ارتباط پپتیدی نوینی در بازار دارویی دنیا عرضه می شود.

تحقیق در مورد روش‌های نوین سنتز پپتیدهای دارویی در راستای تامین نیاز کشور در مسیر خودکفایی و بی نیازی از واردات داروهای با فناوری بالا نقش تعیین کننده‌ای در ارتقای سطح کیفی پژوهش هدفمند و کاربردی در کشور دارد. در این طرح هشت ماده اولیه برای تهیه رادیو دارو های پپتیدی برای نخستین بار در کشور سنتز شده است. کیت های تشخیصی تومورهای سرطانی در ایران قرار داده شد و بدین ترتیب کشور از واردات این داروی ارزشمند بی نیاز شد.

بد افزار یا سالم بودن فایل

رتبه دوم پژوهش های کاربردی نیز به  دکتر امین محمدزاده لاجوردی برای طرح پلتفرم تحلیل بدافزار بیت بان رسید که طراحی و پیاده سازی یک پلتفرم و تحلیل بدافزار یک فایل را در سطوح مختلف از لحاظ ماهیت فایل (بد افزار یا سالم بودن) مورد ارزیابی و تحلیل قرار می‌دهد.

محرمانگی کلید رمز نگاری

 همچنین دکتر بهنام ستارزاده برای طرح ماجول امنیت سخت افزاری بومی صدف، رتبه سوم پژوهش های کاربردی را دریافت کرد.

در دنیای امروز رمزنگاری به عنوان مهمترین راهکار حفظ محرمانگی و کنترل دسترسی به اطلاعات شناخته می شود. در نیم قرن اخیر روش های رمزنگاری رشد چشمگیری داشته اند اما نقطه آسیب پذیری این روش‌ها، حفظ محرمانگی کلید رمزنگاری است به صورتی که سطح امنیتی اطلاعات در گرو کارآمدی سامانه حفاظت از کلید است.

  گروه خونی، عامل تاثیرگذار در شدت علایم ناشی از کووید-۱۹

در حال حاضر ایمن ترین راه برای حفاظت از کلید ذخیره آن در یک سخت‌افزار حفاظت شده است. ماجول در علم امنیت اطلاعات با اصطلاح ریشه اطمینان شناخته می‌شود چرا که تمام سلسله مراتب امنیت سامانه برای حفاظت کلید به این موضوع اطمینان می‌دهد.

رفع تحریم با تولید دستگاه فلوفرمینگ

دکتر مرتضی الیاسی برای طرح سامانه نظارت و تحلیل شبکه های مخابراتی رتبه سوم پژوهش های کاربردی را کسب کرد. سامانه کنکاش به منظور استخراج اطلاعات و سیگنالینگ از شبکه مخابرات سیار به منظور تحلیل عیب یابی و کیفیت بخشی استفاده می شود.

 همچنین رتبه دوم طرح های توسعه‌ای به مهدی وطنی و محمد صادق حیدرزاده برای طرح «طراحی و ساخت دستگاه فلوفرمینگ»، فلوفرمینگ یک فناوری پیشرفته ساخت است که برای تولید سیلندرهای جدار نازک دقیق مورد استفاده قرار می‌گیرد. در فلوفرمینگ، یک پریفرم پیاله‌ای شکل یا لوله‌ای شکل بر روی یک مندرل قرار می‌گیرد و مندرل شروع به دوران می‌کند.

این سیستم ها دارای پیچیدگی و فناوری بالایی بوده و در کنترل دیجیتال از سیستم بالا بوده و در فهرست موارد تحریمی نیز قرار دارد. با اجرای موفق این طرح علاوه بر رفع نیاز صنایع کشور تعمیر و نگهداری سیستم های نصب شده ی قبلی نیز در کشور ممکن می‌شود.

رتبه سوم طرح های توسعه ای به  محمد فرزی از پژوهشکده برق جهاد دانشگاهی برای طرح طراحی و ساخت سیستم کنترل دور الکتروموتورهای توان بالا و به طور همزمان ناصر احسانی دانشگاه مالک اشتر برای طرح طراحی زیر ساخت‌ها و تولید قطعات سرامیکی کاربید سیلیسم رسید.

پیاده سازی فناوری های انرژی تجدیدپذیر

در ادامه در بخش پژوهش‌های کاربردی طرح های خارجی برگزیده از استاد محمد شاهیده پور استاد ایرانی مقیم آمریکا برای طرح تحقیق، طراحی و پیاده سازی فناوری‌های انرژی تجدیدپذیر در ریز شبکه ها در گروه کامپیوتر عنوان طرح برگزیده را دریافت کرد.

این محقق مجری اصلی بسیاری از طرح های کاربردی در زمینه انرژی تجدیدپذیر برای بهره‌برداری از سیستم توان الکترونیکی است که در استفاده از شبکه‌های مبتنی بر انرژی تجدیدپذیر برای تقویت قابلیت اطمینان و تاب آوری پایداری سیستم‌های انرژی در مناطق مختلف جهان همکاری کرده است.

استفاده بیشتر از مواد غذایی دریایی

دکتر سی کو آن کیم از کشور کره جنوبی برای طرح تحقیق و توسعه مواد دارویی، غذاهای فراسودمند بهداشتی از موجودات دریایی در گروه زیست فناوری، محیط زیست و علوم پزشکی رتبه برتر را کسب کرد.

با اینکه بیش از ۸۰ درصد موجودات زنده در اکوسیستم‌های دریایی زندگی می‌کنند، تنها کمتر از ۵ درصد از منابع دریایی به عنوان مواد غذایی انسان مورد استفاده قرار می‌گیرند. ویژگی‌های غذاهایی مثل ماهی، صدف، جلبک و میکروارگانیسم ها به طور کلی شناخته شده است.

همچنین پروفسور ژیائومینگ چن برای طرح «نوآوری در سنتز پلیمرها و ترکیب های کوئوردیناسیونی کاربردی» برگزیده گروه فناوری‌های شیمی شد و دکتر وی هوا وانگ از جمهوری خلق چین برای طرح «ارتقای دانش ارتباط بین خواص با پدیده رهایش در شیشه های فلزی» در گروه مواد، متالوژی و انرژی های نو؛ دکتر ژیائومینگ چن از جمهوری خلق چین برای طرح نوآوری در سنتز پلیمرها و ترکیب  های کوئوردیناسیونی کاربردی در گروه شیمی و دکتر راجکومار بویا از کشور استرالیا برای طرح الگوریتم ها و سیستم های نرم افزاری بازار محور با بهره وری انرژی بالا در محاسبات ابری در گروه برق و کامپیوتر سایر برگزیدگان سی و سومین جشنواره بین المللی خوارزمی بودند.

سی و سومین دوره جشنواره خوارزمی همچون ادوار گذشته توسط سازمان پزوهش های علمی و صنعتی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد، در این دوره سورنا ستاری معاون علمی رییس جمهوری، منصور غلامی وزیر علوم و برخی از اعضا هیات دولت نیز حضور داشتند.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)