برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

۱۰ دقیقه ماساژ مکانیزم آرامش و ضداسترس بدن را فعال می‌کند

به گزارش روز دوشنبه پایگاه خبری ساینس، سیستم عصبی پاراسمپاتیک بخشی از سیستم عصبی خودکار بدن است که عملکردهای غیرارادی مانند تنفس و هضم غذا را در زمانی که بدن در وضعیت استراحت است، بر عهده دارد. همچنین این سیستم عصبی در هنگام مواجه شدن با تهدیدها، امکان مقابله با استرس را فراهم کرده و نقش مهمی را در دستیابی به آرامش ایفا می‌کند.

تحقیقات دانشگاه کنستانز آلمان با کمک ۶۳ داوطلب زن انجام شد که در سه گروه دسته‌بندی شدند. گروه اول به مدت ۱۰ دقیقه ماساژ سر و گردن دریافت کردند تا عصب واگ که طولانی‌ترین عصب  مغزی است و سیستم عصبی پاراسمپاتیک آن‌ها فعال شود. گروه دوم نیز ۱۰ دقیقه ماساژ دریافت کردند، اما برای این کار از حرکات نرم و کم‌فشار دست استفاده شد. از گروه سوم نیز خواسته آرام و ساکت دور یک میز بنشینند.

محققان با اندازه‌گیری ضربان قلب داوطلبان که شاخصی از واکنش سیستم عصبی پاراسمپاتیک است، وضعیت آرامش روانی آن‌ها را تحت نظر قرار دادند. افزایش ضربان قلب به معنای فعال شدن این سیستم عصبی و در نتیجه افزایش آرامش روانی داوطلبان بود.

در نتیجه این آزمایش مشخص شد هر سه گروه تا حدی به آرامش دست یافته‌اند، اما میزان آرامش روانی در افرادی که ماساژ دریافت کردند، بیش از سایرین بود. همچنین تغییر قابل ملاحظه‌ای در میزان آرامش افرادی که ماساژ نرم و آرام دریافت کردند،‌ مشاهده نشد.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Scientific Reports منتشر شده است.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)

  تعطیلی کرونایی، فرصت پوست‌اندازی گردشگری مازندران