برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

ارتباط سکته مغزی با ویروس‌هایی که از طریق پشه‌ منتقل می‌شوند

به گزارش روز یکشنبه پایگاه خبری ساینس، در تحقیقات دانشگاه لیورپول، هزار و ۴۱۰ بیمار که در بیمارستان‌های برزیل بستری شدند، در یک دوره ۲ ساله مورد بررسی قرار گرفتند و ۲۰۱ نفر از آن‌ها که به ابتلا به بیماری‌های عصبی مرتبط با ویروس زیکا یا چیکونگونیا و یا هر دو مشکوک بودند، انتخاب شدند.

با انجام آزمایش های بالینی مشخص شد از بین این افراد ۱۴۸ نفر حداقل به یکی از دو ویروس آلوده هستند و حدود یک سوم از آن‌ها هر دو ویروس را داشتند. میانگین سنی این افراد ۴۸ سال بود و نیمی از آن‌ها زن بودند.
از بین این داوطلبان فقط  ۱۰ درصد با بهبودی کامل ترخیص شدند و سایرین به مشکلاتی مانند ضعف، تب و اختلال در عملکرد مغز مبتلا بودند.

میانگین سنی افرادی که مبتلا به سکته مغزی بودند ۶۷ سال بود و حدود دو سوم آن‌ها به بیش از دو نوع ویروس آلوده بودند. بسیاری از این افراد، علاوه بر آلودگی ویروسی، سایر عوامل خطر سکته مانند فشار خون را نیز داشتند. این وضعیت نشان می‌دهد سکته ناشی از آلودگی ویروسی به زیکا و چیکونگونیا معمولا در افرادی رخ می‌دهد که خطر بالا را دارند.

بیماری چیکونگونیا عفونت ناشی از ویروس چیکونگونیا است که از طریق پشه به افراد منتقل می‌شود. علائم بیماری شامل تب و درد مفاصل است.
زیکا از طریق یک پشه به نام Aedes که عامل انتقال تب دانگ و تب زرد نیز به شمار می‌آید، منتقل می‌شود. تب خفیف، خارش پوست و ورم ملتحمه، اولین علایم بیماری هستند که معمولا دو تا هفت روز طول می‌کشند.

  ۴.۵ درصدکودکان کار مبتلا به ویروس ایدز هستند

نتایج این مطالعات در شناخت عوارض کووید ۱۹ موثر است.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه The Lancet Neurology منتشر شده است.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)