برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

نرخ مشارکت اقتصادی زنان ۱۶ درصد است

وحید احمدی روز دوشنبه در نخستین رویداد گفتمان پیشرو علمی(گپ) ایده ها و تجربه های زنان در علم، فناوری و نوآوری که در دانشگاه الزهرا برگزار شد، اظهار داشت: نخستین رویداد گفتمان پیشرو علمی را با موضوع زنان در عرصه علم، فناوری و نواوری برگزار کردیم اما هدف، فراگیری گفتمان علمی است تا بتوانیم علم را به مجموعه لایه‌های مختلف جامعه رسوخ دهیم.
مشاور وزیر علوم گفت: با بررسی تعداد دانشجویان مراکز آموزش عالی طی سال‌های ۵۰ تا ۹۶ شاهد هستیم که در سال ‌های ۸۲ و ۸۳ نرخ جمعیت بانوان در آموزش عالی افزایش یافت؛ بر این اساس، در دانشگاه دولتی جمعیت زنان بیشتر از مردان بود اما دانشگاه آزاد این آمار کل را تغییر داد.
احمدی خاطرنشان کرد: آمار دانشگاه آزاد حاکی از آن است که سهم مردان از آموزش عالی در سال‌های ۹۵-۹۶، ۵۷ درصد و سهم زنان ۴۳ درصد شد.
رییس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور اظهار داشت: در رشته‌های فنی و مهندسی درصد حضور زنان کمتر از مردان است، در حالی که در سایر رشته‌ها درصد حضور مردان و زنان اختلاف چندانی ندارد.
وی افزود: از سوی دیگر، نرخ بیکاری زنان ۱۰ درصد و نرخ بیکاری مردان ۲۰ درصد اعلام شد و نرخ مشارکت اقتصادی زنان در ایران از متوسط خاورمیانه پایین‌تر است.
احمدی با بیان اینکه نرخ بیکاری در کشورهای متوسط جهان ۵ الی ۶ درصد است، گفت: ۷ درصد اختراعات در ایران مربوط به زنان، ۲۴ درصد به صورت مشترک بین زنان و مردان و ۶۹ درصد مربوط به مردان است که این ارقام مجموع ۳۱ درصد مشارکت زنان در اختراعات را نشان می‌ دهد و با توجه به نرخ جهانی ثبت اختراعات زنان (۲۹.۱ درصد) حضور زنان ایرانی در عرصه نوآوری از نرخ جهانی بالاتر است.

  مشکل واردات کالا با دفترچه پیله وری حل شد

رشد خلاقیت دختران دور از سایه پسران
 ندا مقدم، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه الزهرا  نیز در ادامه این مراسم اظهار داشت: دانشگاه الزهرا با ۵۵ سال قدمت از بزرگترین مراکز علمی و فرهنگی کشور همچنین بزرگترین مرکز جامع دختران در بین ایران و کشورهای همسایه است.
وی افزود: در ۱۰ ماه گذشته ۸۸۰ برنامه در معاونت فرهنگی دانشگاه برگزار شد که بیش از ۵۰ درصد این برنامه‌ها مربوط به انجمن‌های علمی است.
مقدم تاکید کرد: توانمندی ‌ها و خلاقیت‌ های دختران دور از سایه پسران بیش از پیش به منصه ظهور رسیده است.
به گزارش ایرنا، ‌ نخستین رویداد گفتمان پیشرو علمی(گپ) ایده ها و تجربه های زنان در علم، فناوری و نوآوری از سوی کرسی ترویج علم یونسکو، با هدف ساده‌سازی علم برای عموم و همزمان با هفته بزرگداشت مقام مادر و زن و روز جهانی زنان و دختران در علم (۱۱ فوریه) برگزار شد.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)