برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

زالوی طبی و جلبک اسپیرونا در کردستان تولید شد

بهرام کوشکی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: برای اولین بار است در استان کردستان به همت بخش خصوصی و همکاری جهاد کشاورزی کامیاران، پرورش و تکثیر زالو و جلبک اسپیرولینا در مجتمع آبزیان پرور کوشا شروع به فعالیت کرده است.

وی با بیان اینکه این واحد تولیدی در مرحله اخذ مجوز برای عرضه محصولات خود به بازار است، یادآور شد: هم اکنون مجوزهای لازم پرورش زالوی طبی اخذ شده و برای دیگر محصول آن نیز در مرحله نهایی قرار دارد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کامیاران در رابطه با جلبک اسپیرولینا اضافه کرد: این جلبک در آب‌های شور و قلیایی که هیچ گیاهی رشد نمی کند زیست و پرورش داده می‌شود.

وی افزود: مصرف خام و مصرف فرآوری شده آن در صنایع داروسازی، صنایع آرایشی و بهداشتی، صنایع غذایی، شیرینی سازی، تولید کنسروهای ضد یبوست، کیک ماکارونی، ماست و شیر، تصفیه آب، تامین علوفه و مکمل غذایی دام در کشاورزی بعنوان کود، چرم سازی و نساجی، پزشکی برای ساخت پروتز دندان، داروهای ملین تهیه قرص و کپسول، تهیه چسب، مواد آرایشی،  ژل‌های الکترونیک قابل استفاده است.

کوشکی تاکید کرد: طبق تحقیقات جهانی بعمل آمده جلبک اسپیرولینا مغذی ترین ماده غذایی شناخته شده و قابل مصرف برای انسان است و ۷۵ درصد پروتیین دارد،  این محصول در کشور آمریکا از ۵۰ سال قبل به عنوان غذایی مغذی مورد استفاده قرار گرفت و در اکتشافات و سفرهای فضایی نیز بعنوان غذایی مقوی برای فضانوردان در نظر گرفته می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی کامیاران در خصوص پرورش زالوی طبی این واحد نیز گفت: هم اکنون ظرفیت تولید این محصول سالانه ۱۰۰ هزار قطعه است که تولید کننده بدنبال افزایش ظرفیت با استفاده از انعقاد قرارداد با سایر تولید کنندگان خُرده پا است.

  مهلت ثبت‌نام در آزمون فلوشیپ پزشکی دوباره تمدید شد

کوشکی با بیان اینکه در این واحد پنج نفر به صورت مستقیم مشغول بکار هستند که در صورت اجرای مراحل بعدی این تعداد قابل افزایش است،  افزود: اکثر زالوها در اطراف آب‌های شیرین زندگی می کنند و در حال حاضر ۶۵۰ گونه آن شناسایی شده که ۵۰ نوع آن خونخوار است و فقط ۱۵ گونه آن کاربرد پزشکی دارد.

شهرستان کامیاران در ۶۵ کیلومتری جنوب سنندج واقع شده و ۱۰۲ هزار نفر جمعیت دارد که ۴۲ هزار نفر آن ساکن مناطق روستایی و ۶۰ هزار نفر نیز در مناطق شهری سکونت دارند که دارای ۶۷ هزار هکتار زمین کشاورزی است.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)