برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

۱۷۴ تفاهمنامه برای توسعه گردشگری علیصدر منعقد شد

مهدی مجیدی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه این شرکت برای غارگردی در روزجهانی گردشگری تخفیفات ویژه ای را در نظر گرفته است اظهار داشت:  امسال در حالی روز جهانی گردشگری و روز ملی غار پاک از راه می رسد که صنعت گردشگری از جمله نخستین مشاغلی بود که با شیوع کرونا بیشترین آسیب را دید و همه کسب و کارها در همه نقاط از جمله شرکت سیاحتی علیصدر و زیرمجموعه هایش وارد کرد.

وی اظهار داشت: با شروع فصل پاییز و توجه به گردشگری پاییز تخفیفات ویژه ای به تورگردانها و تورلیدرها از سوی شرکت سیاحتی علیصدر اعمال می شود.

مدیرعامل شرکت سیاحتی علیصدر عنوان کرد: همدان به عنوان یکی از استانهای دارای تاریخ و تمدن و پر از جاذبه های گوناگون در عرصه گردشگری دارای اهمیت خاصی است که در میان جاذبه های متمایز این استان غار علیصدر جایگاه متفاوتی دارد.

مجیدی خاطرنشان کرد: به مناسبت پنجم مهرماه و روز جهانی گردشگری به گردشگران همزمان با بازدید تخفیفات خوبی ارائه می شود.

وی اظهار داشت: با توجه به پیشنهاد انجمن غار و غارشناسی در روز ملی غار برنامه پاکسازی غار در دست اجرا قرار گرفته که روز چهارشنبه ۲ مهر همزمان با روز ملی غار پاک،  پاکسازی در دوران کرونا با رعایت پروتکل های بهداشتی در علیصدر اجرا می شود.

وی گفت: در ماه های گذشته که محدودیت های پذیرش گردشگر در جاذبه ها اعمال شد، روش پیمایش غارها و غارنوردی پس از شیوع ویروس کرونا به دلیل حساس بودن محیط غار در یک محدودیت زمانی مشخص، با اصلاحاتی همراه شد.

مدیرعامل شرکت سیاحتی علیصدر در ادامه افزود : انجمن غارشناسی همچنین پیشنهاد کرده است برنامه روز پاکسازی را با رعایت پروتکل‌های لازم، به آموزش و فرهنگ‌سازی عمومی اختصاص دهیم.

مجیدی افزود: به دنبال آن هستیم با حضور متخصصان و یا کارشناسان رشته‌هایی مانند زیست‌شناسی، زمین‌شناسی و رشته‌های مرتبط با محیط زیست در استان ، ضمن دعوت از آن‌ها برنامه هایی را به صورت کارگاهی برای مردم محلی و گردشگران علاقه مند به حضور در غار در آینده نزدیک برگزار کنیم.

وی تاکید کرد: آموزش نحوه بازدید امن از غارها از جمله مواردی است که می تواند در روزهای کرونایی پیش روی توسعه دهنده گردشگری طبق استانداردهای لازم باشد و در برنامه کارگاه لحاظ شود.

مجیدی به توسعه گردشگری پاییزی تاکید کرد و گفت: امسال سال سختی برای حوزه گردشگری به ویژه غار علیصدر بود و در ۶ ماه نخست سال جاری ۸۶ درصد کاهش بازدیدکننده را داشتیم در حالی که در مدت مشابه سال گذشته تعداد بازدیدکنندگان ۵۷۰ هزار نفر بود.

  خوشحالی بازار از بازگشت رونق گردشگری به مازندران

وی با بیان اینکه ۶ ماه دوم سال نیز غار علیصدر همراه با پروتکل‌های بهداشتی باز است گفت: این مجموعه با رعایت سه اصل بهداشتی آماده پذیرایی از گردشگران و بازدیدکنندگان خواهد بود و با توجه به اینکه اقتصاد روستای علیصدر و شهرستان کبودراهنگ از فعالیت غار است نمی‌توان این مجموعه گردشگری را تعطیل کرد.

مجیدی طرح های تشویقی برای رونق گردشگری را در اولویت قرار داده و معتقد است تخفیفات مختلف در قالب یک بسته مجزا برای ۶ ماه دوم سال گردشگری، این مجموعه را رونق می دهد.

وی از ارائه بسته تخفیفی برای ترغیب تور لیدرها خبر داد و گفت: برای آژانس‌های استانی و کشوری بسته‌هایی در نظر گرفته شده که بتوانند در نیم دوم سال مهمان غار علیصدر باشند.

مجیدی با تاکید بر اینکه ویلاهای اقامتی مجتمع تفریحی عباس‌آباد( بام همدان) فعال هستند گفت: از دولت برای تخصیص وام ۱۲ میلیون تومانی برای هر کارگر با سود ۱۲ درصد قدردانی می‌کنیم اما این مبلغ تنها سه ماه می‌تواند هزینه‌های ما را تامین کند که درخواست افزایش آن را داریم.

علیصدر تنها غار تالابی کشورمان است که بر اساس تحقیقات کارشناسان مطرح زمین شناسی دنیا، یکی از بی نظیر ترین و بزرگ ترین غارهای آبی جهان است که شکل گیری آن به دوره ژوراسیک دوره دوم زمین شناسی بر می گردد.

غار علیصدر در سال های ۱۳۴۱ و ۱۳۴۲ توسط تعدادی از کوه نوردان و غار نوردان گروه سینای همدان شناسایی شد و قایقرانی در این غار با وسایل ابتدایی در سال ۴۶ به همت دست اندرکاران امر تعریض دهانه غار امکان پذیر شد.

دمای داخل غار حدود ۱۶ درجه و دمای آب ۱۲ درجه سانتیگراد ثابت است PH آب تقریبا خنثی است و عمق آب بین نیم تا ۱۴ متر اندازه گیری شده است.

سختی آب غار علیصدر بالا بوده و از نوع آهکی است بنابراین استفاده از آن برای آشامیدن توصیه نمی شود، علیصدر غاری زنده است که هیچ گونه گاز سمی در آن یافت نمی شود و به علت وجود جریان هوا تنگی نفس در آن احساس نمی شود همچنین به علت نبود نور خورشید هیچگونه حیات جانوری در این غار دیده نشده است.

غار علیصدر در ۷۰ کیلومتری شمال غربی همدان و در یکی از مرتفع ترین مناطق استان در امتداد رشته کوه زاگرس واقع شده است و ارتفاع غار از سطح دریا ۲ هزار و ۱۸۰ متر است.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)