برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

استفاده از فناوری چاپ سه‌بعدی برای بازسازی غضروف‌های مفصلی

به گزارش روز پنج‌شنبه پایگاه خبری ساینس‌دیلی، محققان برای این منظور از هیدروژل‌های سنگین حاوی سلول‌های بنیادی مزانشیمی استفاده کردند که فاکتور رشد دوگانه را آزاد می‌کنند. غضروف ساخته شده با استفاده از این فناوری کاملا یکپارچه بوده، لایه‌های سطحی را روانسازی می‌کند و مواد مغذی لایه‌های زیرین را تامین می‌نماید.
غضروف مفصلی معمولا یک لایه از بافت پیوندی کشسان را در محل مفصل ایجاد می‌کند که به دلیل داشتن بافت سلولی ضعیف و فقدان شبکه مویرگی وسیع، قابلیت بازسازی و ترمیم آن کم است. با وجود این آسیب‌دیدگی غضروف‌ها از متداول‌ترین جراحت‌های مفصلی محسوب می‌شود.
محققان غضروف‌های تولید شده استفاده از این فناوری را توسط مدل‌های جانوری مورد آزمایش قرار دادند و امیدوارند با انجام مطالعات تجربی بیشتر بتوانند زمینه را برای استفاده از این غضروف‌ها در بدن انسان فراهم کنند.
بین مفاصل به طور طبیعی نوعی روان‌کننده وجود دارد،‌ زمانی‌که در بیماری آرتروز میزان تولید این روان کننده کاهش می‌یابد، مفاصل و غضروف‌ها به هم ساییده می‌شوند و علاوه بر ایجاد درد، باعث می‌شود بیمار در انجام فعالیت‌های عادی مانند راه رفتن و نشستن با مشکل مواجه شود. از طرفی بیماری آرتروز عامل از بین رفتن غضروف بین مفاصل است. در این حالت مفاصل و استخوان‌ها هنگام حرکت ساییده می‌شوند که با علایمی مانند درد، تورم و سفتی همراه هستند. حرکت روان و آسان استخوان‌ها روی یکدیگر مدیون غضروف‌های سالم است. یکی دیگر از وظایف غضروف‌ها، جذب شوک حین حرکات فیزیکی است. محققان همواره دنبال روش‌هایی برای ترمیم غضروف‌ها هستند.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Science Advances منتشر شده است.

  ساخت واکسن کرونا نیاز به زمان دارد

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)