برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

زمینه حضور گردشگر خارجی به کشور مهیا می‌شود

ولی تیموری روز شنبه در نشست خبری به مناسبت روز جهانی گردشگری از کاهش ۶۵ درصدی گردشگری در سطح بین الملل خبر داد و گفت: به نظر می آید این درصد افزایش یابد.

وی با اشاره به شیوع همچنان کرونا در سطح جهان گفت: ۵۳ درصد کشورها در شرایط کنونی گردشگری را تسهیل کردند و این کشور با رعایت شیوه نامه های بهداشتی در دستور کار قرار دادند. الویت اصلی ما نیز در حفظ سلامت گردشگران داخلی و بین المللی است.

تیموری از تدوین شیوه نامه بهداشتی برای ورود گردشگران بین المللی خبر داد و گفت: بیش از یک ماه با همکاری ستاد مقابله و با کرونا و برخی از وزارت خانه ها و بیمه ها روی این شیوه نامه تدوین شده و به زودی ابلاغ می شود.

وضعیت اقتصادی تاسیسات گردشگری خوب نیست و امیدواریم با ورود تور های گردشگری خارجی بخشی از آسیب ها کاهش پیدا کند.

وی در بخشی دیگر از صحبت هایش با تسهیلات دولت به تاسیسات گردشگری برای کاهش بخشی از آسیب های ناشی از کرونا اشاره کرد و گفت: به زودی بسته حمایتی که به تاسیسات گردشگری اختصاص دارد اعلام می‌شود، کلیات آن تصویب شده و به زودی جزییات آن نیز تدوین و در هفته جاری اعلام می شود.

او به اشتغال یک میلیون و ۳۵۰ هزار نفری در حوزه گردشگری که توسط شورای جهانی سفر در سال ۲۰۱۹ اعلام شده است اشاره کرد و افزود: در مورد بیکاری فعالان حوزه گردشگری اطلاعات دقیقی در دست نیست، به این دلیل که بسیاری از آن‌ها فاقد بیمه و کد کارگاه هستند و در وزارت کار تحت عنوان اشتغال رسمی شناخته نمی‌شوند، اما بر اساس آمار رسمی و افرادی که دارای کد بیمه‌ای و کارگاهی هستند، یک چهارم یا یک پنجم فعالان حوزه گردشگری در این مدت بیکار شده‌اند. در خوشبینانه‌ترین حالت بخش خصوصی این حوزه با یک سوم نیروهایی که قبل از شیوع کرونا مشغول فعالیت بودند، به کار خود ادامه می‌دهد.

تیموری در مورد تعطیلی فرودگاه کنارک توضیح داد: بر اساس پیگیری‌هایی که از استانداری انجام دادیم، فرودگاه کنارک در حال فعالیت است و تعطیلی در کار نیست. همچنین احداث شهر فرودگاهی توسط منطقه آزاد چابهار در دست اجراست.

او با تاکید بر سیاست‌های کلی وازرت‌خانه و معاونت گردشگری در خصوص توزیع سفر در کل کشور افزود: مطمئنا وزارت‌خانه از هر اقدامی که موجب توزیع سفر در کشور شود استقبال می‌کند. چابهار بحث بحرانی نیست و قابل حل است، ما با در نظر گرفتن ملاحظات حوزه گردشگری و دغدغه‌های سایر دستگاه‌ها در صورت نیاز به این موضوع ورود خواهیم کرد. توسعه سفر به دوردست‌ترین نقاط سیاست ماست و قطعا چابهار که دارای ارزش‌های فرهنگی و اقتصادی بالایی است در برنامه توسعه‌ای برای ما دارای اهمیتی ویژه‌ است.

تیموری با اشاره به تاکید ویژه وزیر میراث فرهنگی در خصوص سواحل مکران گفت:‌ توسعه گردشگری منطقه و معرفی آن به عنوان منطقه آزاد گردشگری مدنظر ما است و برنامه‌های مطالعاتی جامعی در این راستا انجام داده‌ایم.

معاون گردشگری در خصوص میزان خسارت واردشده به حوزه گردشگری در طول مدت شیوع کرونا توضیح داد: دامنه ابعاد خسارت کرونا در همه دنیا از جمله کشور ما وحشتناک بوده است. بر اساس برآوردهای اولیه میزان خسارت ۳ هزارو ۳۰۰ میلیارد تومان محاسبه شد. برآوردهای دوم نشانگر خسارت ۱۲ هزار میلیارد تومانی است و در حال بررسی و انجام سومین برآورد برای محاسبه میزان خسارت کرونا به حوزه گردشگری هستیم.

بسته حمایتی  بر گردشگری

تیموری به اقدامات و پیگیری‌های انجام‌شده توسط وزارتخانه و معاونت گردشگری اشاره کرد و گفت: علاوه بر تسهیلات ۱۲درصدی و بسته حمایتی که برای ۱۴ رسته شغلی در نظر گرفته شد و گردشگری نیز جزو آن‌ها بود، با مذاکراتی که با دولت داشتیم موافقت برای اولین بسته حمایتی بخشی را در حوزه گردشگری و صنایع‌دستی گرفتیم. چهارشنبه هفته گذشته کلیات تصویب آن نهایی شد و در حال مذاکره در خصوص جزئیات هستیم.

او در خصوص میزان تسهیلات ۱۲ درصدی اهداشده به فعالان حوزه گردشگری گفت: تا به امروز ۶۰۰ میلیارد تومان پرونده از فعالان گردشگری به بانک‌ها ارسال و ۲۵۰ میلیارد تومان پرداخت شده است.

تیموری تصریح کرد: روز جهانی گردشگری را امسال در شرایطی جشن می‌گیریم که همه زنجیره تأمین خدمات گردشگری در سطح کشور و بین‌المللی با یک فاجعه به عنوان کرونا مواجه شدند.

معاون گردشگری کشور بیان کرد: ستاد ملی کرونا اختیاری را به ستادهای استانی داده تا در چارچوب شوراهای تامین بتوانند با توجه به وضعیت هر شهر و منطقه محدودیت‌هایی را اعلام کنند، البته این محدودیت‌ها به شکل موضوعی، موردی و مقطعی است، اما در سطح ملی آن چیزی که به عنوان مصوبه قانونی دولت برای سفرهای داخلی در چارچوب پروتکل‌های بهداشتی ابلاغ شده، محدودیتی وجود ندارد.

او افزود: برای ابعاد بین‌المللی سفر هم تلاش‌هایی شده است؛ به این منظور باید شرایط خودمان را شفاف کنیم و همچنین کشورهایی که برای ما گردشگر می‌فرستند و می پذیرند باید شرایط خود را شفاف کنند. در بعد بین‌المللی تنها کشور ما نیست که تصمیم می‌گیرد، سفرها باید بر اساس تفاهم‌نامه‌های بین‌المللی و منطقه‌ای انجام شود.

سندبخشی توسعه گردشگری روستایی و عشایری در دستور کار

معاون گردشگری گفت: برای بزرگداشت روز جهانی گردشگری یکشنبه ۶ مهر ۹۹ برنامه‌های متنوع و کوتاهی در نظر گرفتیم که بخشی از آن به شکل رسمی با حضور مونسان وزیر میراث فرهنگی با ۳۱ استان به شکل آن‌لاین در هتل ارم تهران افتتاح می‌شود.

او افزود: برنامه‌های روز جهانی گردشگری ما با توجه به شعار سال که از طرف سازمان جهانی گردشگری اعلام شده است، با مضمون گردشگری و توسعه روستایی در طول هفته گردشگری اجرا می‌شود. البته بخش خصوصی نیز برنامه‌های ویژه‌ای با موضوع فعالیت‌های خود برای این هفته برنامه‌ریزی کرده است.دانشگاه‌ها، مراکز علمی‌پژوهشی و اتاق‌های فکر ما نیز برنامه‌های متنوعی را برای بزرگداشت روز جهانی گردشگری در نظر گرفته‌اند.

  دانلود آهنگ حمید عسکری چشم سیاه

معاون گردشگری گفت: در مراسم روز جهانی گردشگری همچنین پروژه‌هایی به شکل آن‌لاین در سراسر کشور افتتاح می‌شود، همچنین استان‌ها نیز اقداماتی از فعالیت‌های گردشگری خود ارائه می‌کنند.

او افزود: طی سالیان اخیر اقدامات خوبی در حوزه گردشگری روستاها اتفاق افتاده است، سال گردشگری ما از ۲۷ سپتامبر آغاز می‌شود و تا ۲۷ سپتامبر سال آینده ادامه خواهد داشت، این فاصله زمانی را با شعار گردشگری و توسعه روستایی کار خواهیم کرد و برنامه‌های متمرکزی در این زمینه خواهیم داشت.

تیموری تصریح کرد: سندبخشی توسعه گردشگری روستایی و عشایری را برای امسال برنامه‌ریزی کرده‌ایم، تقریبا شرح خدمات و مجری‌های آن مشخص شده است، با این سند برای توسعه گردشگری روستایی یک نقشه راه تخصصی برای بلندمدت ترسیم می‌کنیم و علاوه بر آن بحث‌های متنوعی را در حوزه آگاهی‌بخشی، مشارکت جوامع محلی روستایی در فرآیند تصمیم‌گیری و توسعه گردشگری، معرفی هویت‌ها و میراث‌فرهنگی روستاها خواهیم داشت.

مردم باید در چارچوب تحت نظارت مسافرت کنند

معاون گردشگری در خصوص نقش حمایتی وزارتخانه به عنوان متولی امر سفر توضیح داد: با توجه به حجم ابطال‌ها در بخش رزروها، گردشگران بین‌المللی، داخلی و برنامه‌ریزی مردم برای سفرهای نوروزی، اگر ورود وزارتخانه نبود هر کدام می‌توانست به یک بحران تبدیل شود. ما در طول این مدت و در سطح ملی تمام تلاشمان را کردیم که در ستاد مقابله با کرونا هیچ مصوبه‌ای برای تعطیلی حوزه گردشگری تصویب نشود و این دستاورد مهمی است.

او تصریح کرد: بحث وزارت بهداشت این نیست که سفری از طریق آژانس‌ها و دفاتر خدماتی دارای مجوز و بر اساس پروتکل‌های بهداشتی انجام نشود، بلکه صحبت روی سفرهای بدون حساب و کتاب است که اتفاقا مورد مخالفت ما نیز است. بر اساس مسیری که ما برنامه‌ریزی‌ کرده‌ایم سفرها با پروتکل‌های بهداشتی و نظارت انجام می‌شود. بخشی از این موضوع نیز به فرهنگسازی میان مردم برمی‌گردد که باید سفرهایشان را در چارچوب تحت نظارت انجام دهند. تقاضای ما این است که مردم اگر مسیری را انتخاب می‌کنند از طریق مراکز خدماتی مجاز ما باشد.

فرآیند لغو روادید با روسیه به‌زودی تکمیل خواهد شد

تیموری در خصوص لغو و تسهیل روادیدهای بین‌المللی گفت: لغو دو طرفه روادید و تسهیل فرایندهای مربوط به روادید یکی از استراتژی‌هایی است که هر کشوری برای توسعه گردشگری بین‌المللی انجام می‌دهد. در مدتی که  مونسان بر سر کار آمده‌ است ما با چندین کشور از جمله عمان و چین لغو روادید داشتیم که این موضوع در افزایش شاخص گردشگران ورودی تاثیر زیادی داشت. همین روند را نیز با روسیه پیگیری کرده‌ایم و با توجه به شرایط منطقه زمان آن رسیده است که از بازار گردشگری این کشور استفاده کنیم. در این راستا ماموریتی را با نقش بخش دولتی و خصوصی برنامه‌ریزی کرده‌ایم و در سفری که به روسیه انجام خواهد گرفت این فرایند تکمیل خواهد شد.

او به جلسات مستمر وزارتخانه با سایر دستگاه‌ها برای تدوین شیوه نامه بهداشتی اشاره کرد و افزود: جلساتی را با وزارت امور خارجه، بهداشت، راه و شهرسازی و اطلاعات با حضور نمایندگان بیمه و نهادهای مرتبط داشتیم که اگر این پروتکل‌ها ابلاغ شود، شاهد رونق گردشگری در تمامی بخش‌ها خواهیم بود.

سندبخشی توسعه گردشگری روستایی منجر به توسعه پایدار این مناطق خواهد شد

معاون گردشگری در ارتباط با توسعه گردشگری روستایی توضیح داد: در چند سال اخیر اتفاقات خوبی در این راستا افتاده و تنوع محصولات و زیرساخت گردشگری از انحصار چند شهر بزرگ خارج شده است. در این مدت روستاها به عنوان مناطق گردشگری و تفریحی جذاب معرفی شدند و حجم بالایی از گردشگر را جذب کردند.

تیموری به تدوین سندبخشی توسعه گردشگری روستایی اشاره و تصریح کرد: این سند به عنوان نقشه راهی در توسعه گردشگری روستایی محسوب می‌شود که با در نظر گرفتن چارچوب‌ها، ملاحظات و ارزش‌های روستا منجر به توسعه پایدار این مناطق خواهد شد.

او در خصوص ضمانت اجرایی سند راهبردی توسعه گردشگری گفت: این سند بعد از انقلاب اولین سندی است که در سطح راهبردی به تصویب هیات وزیران و دولت رسیده است. این سند در چهار سطح راهبردی، ملی، منطقه‌ای و استانی تدوین شده و دارای ۳۰۰ صفحه سند پشتیبان است. کلیات، راهبردها، سیاست‌ها و ارزش‌های کلان را در حوزه گردشگری مشخص کرده است. بر اساس این سند برای اولین بار برای ۲۹ دستگاه در خصوص توسعه گردشگری تعیین تکلیف و ۶۰ حکم برای آن‌ها صادر شده است که اقدامی کم‌نظیر محسوب می‌شود. همچنین تدوین برنامه اقدام ملی از سال گذشته آغاز شده است.

او در ارتباط با توسعه زیرساختی روستاها بیان کرد: در چارچوب توسعه پایدار، هماهنگ با معماری و ساختار بومی روستا و تعداد گردشگر ورودی به روستا ساخت زیرساخت‌ها انجام خواهد شد که البته آمارها نشان می‌دهد در حوزه ساخت بوم‌گردی‌ها اتفاقات خوبی افتاده است.

تیموری با اشاره به رتبه‌بندی روستاها افزود:‌ بر اساس شاخص‌های تعیین‌شده همه روستاها در فرایند گردشگری قرار می‌گیرند و هیچ روستایی از لیست هدف گردشگری حذف نمی‌شود. روستاها بر اساس ارزیابی کارشناسان، توصیه مقام‌های محلی و نظارت دهیاری‌ها رتبه‌بندی و طبقه‌بندی می‌شوند.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)