برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

کالاهای وارداتی نباید بیش از مدت متعارف در انبار گمرکات باقی بماند

اسحاق جهانگیری عصرشنبه درنشست مشترک وزارتخانه‌های صمت و جهاد کشاورزی، رییس کل بانک مرکزی، گمرک و سازمان بنادر ودریا نوردی افزود: گمرک محلی برای انبار و نگهداری کالا نیست و باید مقرراتی وضع شود تا هزینه انبارداری کالاهایی که بیش از مدت متعارف در گمرک باقی می‌مانند، برای صاحبان کالا مقرون به صرفه نباشد و او را ملزم به تخلیه کالای خود از بنادر کند.

وی بیان داشت: البته برخی موارد مربوط به کالاهایی است که منشا ارز پرداختی آن هنوز برای بانک مرکزی مشخص نشده که لازم است برای حل مشکل مربوط به این کالاها و بویژه کالاهای ضروری و اساسی و مواداولیه کارخانه‌ها تصمیم‌های لازم اتخاذ شود.
معاون اول رییس جمهوری، دولت ۲ موضوع را بعنوان خط قرمز تلقی می‌کند، اظهارداشت: از یک سو نباید موضوعی را بر بانک مرکزی و نظام ارزی کشور تحمیل کنیم و از سوی دیگر باید کالاهای اساسی مورد نیاز مردم و مواد اولیه کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی در اختیار مردم قرار گیرد.

جهانگیری، با تاکید بر اینکه هیچکس حق ندارد به بهانه اجرای مقررات مانع از ترخیص کالاهای اساسی مورد نیاز مردم شود، خاطرنشان کرد: البته این به معنای رعایت نکردن مقررات نیست بلکه منظور سرعت بخشیدن به کارها و انجام تشریفات لازم در کوتاه‌ترین زمان ممکن است.

وی یادآور شد: همه باید در برابر رفع مشکلات مردم احساس کنیم و اگر در شرایط عادی برخی فرآیندها ظرف یک ماه انجام می‌شد، امروز که در شرایط محدودیت ارزی و فشارهای متعدد هستیم، این کارها باید درمدت یک هفته به سرانجام برسد.
معاون اول رییس جمهوری همچنین با انتقاد از محافظه کاری بیش از حد برخی مدیران که به جای اتخاذ تصمیم‌های راهگشا برای حل مشکلات کشور، نگران بازخواست دستگاه‌های نظارتی هستند، گفت: مدیران کشور مسوولیت پیدا کرده‌اند تا مشکلات را برطرف کنند و درشرایطی که مردم به واسطه تحریم و شیوع کرونا تحت فشار هستند، نباید ترس از بازخواست دستگاه‌های نظارتی باعث شود در حل مشکلات مردم کوتاهی و سستی کنیم .
در این نشست که استاندارهرمزگان و رییس سازمان بنادی و دریانوردی نیز حضور داشتند، موضوع ماندگاری برخی کالاهای اساسی و مواد اولیه کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی مورد بحث وتبادل نظر قرار گرفت و تصمیم‌های لازم برای حل این مشکل اتخاذ شد.
در این نشست مقرر شد کالاهای اساسی در کوتاه‌ترین زمان ممکن و با شیوه نامه‌ای که وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، صنعت، معدن وتجارت، بانک مرکزی، گمرک و سازمان بنادر بزودی توافق و اعلام می‌کنند، از گمرکات ترخیص و در اختیار مردم قرار گیرد.
همچنین درخصوص مواداولیه، تجهیزات و قطعات کارخانه‌ها که تا این لحظه در گمرکات کشور وجود دارد، مقرر شد اگر واردکننده و صاحب کالا خودش ارز مورد نیاز را تامین کند، در سریع‌ترین زمان امکان ترخیص کالا از گمرکات برای وی فراهم شود.
 معاون اول رییس جمهور در بدو ورود به اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، به یادمان شهیدان ادای احترام و از نمایشگاه دفاع مقدس که در آن محل برپا بود، بازدید کرد.
اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری به منظور افتتاح چند طرح عمرانی، شرکت در نشست ستاد اقتصاد مقاومتی استان هرمزگان و بازدید از گمرکات استان صبح امروز شنبه وارد فرودگاه بین المللی بندرعباس شد و مورد استقبال استاندار، نماینده ولی فقیه و نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.
به گزارش ایرنا، سرپرست وزارت صنعت ومعدن و تجارت، وزیران جهادکشاورزی و راه وشهرسازی، رییس کل بانک مرکزی، رییس کل گمرک ایران و رییس بنیاد مستضعفان؛ جهانگیری را در سفر یک روزه به هرمزگان همراهی می‌کنند.
افتتاح مرحله دوم فولاد سازی شرکت فولاد کاوه و بیمارستان فوق تخصصی شریعتی بندرعباس، بازدید از بندر و گمرک شهید رجایی و شرکت در نشست ستاد اقتصاد مقاومتی از مهم‌ترین برنامه‌های سفر معاون اول رییس جمهوری به هرمزگان است.

  پرونده کاروانسرای گنجعلی‌خان کرمان برای ثبت جهانی ارسال شد

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)