برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

توسعه زیرساخت‌ها و چشم‌انداز رونق گردشگری یزد در دوران پساکرونا

بیست‌وپنجمین هفته افتتاح طرح‌های زیربنایی و ملی کشور با شعار «تدبیر و امید برای جهش تولید»، در حوزه وزارت میراث فرهنگی و گردشگری بصورت ویدیو کنفرانس در ۱۵ استان کشور کلید خورد که طرح های مورد بهره برداری، چشم‌اندازی روشن را  برای رونق گردشگری در دوره پساکرونا رقم می زند، ۱۲ هتل، ۱۷ مجتمع اقامتی-گردشگری، ۲۳ واحد پذیرایی و سفره خانه سنتی، ۵ طرح تفریحی و سرگرمی، ۳۰ اقامتگاه بوم گردی با سرمایه‌گذاری به ارزش هزار و ۶۸ میلیارد تومان با هدف اشتغالزایی برای ۱۷۴۶ نفر در استان‌های فارس، آذربایجان‌شرقی، اردبیل و مازندران، کرمان و تهران،گیلان و یزد با دستور رییس جمهوری به صورت ویدئو کنفرانس افتتاح شد.

با وجود سنگینی سایه تحریم ها بر کشور، قطار توسعه در زمینه های مختلف به ویژه حوزه زیرساخت‌های گردشگری  به حرکت پرشتاب خود ادامه می دهد، در هفت سال اخیر گام های بلندی در زمینه توسعه زیرساخت های صنعت گردشگری از جمله ساخت هتل و اقامتگاه ها و اماکن تفریحی برداشته شده به طوری که کارشناسان رشد ۵۰ درصدی تخت های اقامتی و رشد ۲ برابری ورود گردشگران خارجی به کشورمان را از نتایج این اقدامات می دانند.

دولت دوازدهم در حوزه توسعه زیرساخت‌های بخش گردشگری با ارائه تسهیلات، اختصاص اعتبارات زیرساختی، صدور مجوزها و موافقت‌های اصولی تحولات چشمگیری در صنعت گردشگری رقم زده که تداوم آن‌ها می‌توان  رشد این صنعت سبز را در دوران پساکرونا تضمین کند.

 وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در آیین افتتاح طرح های گردشگری گفت: در حوزه گردشگری تا پیش از دولت تدبیر و امید فقط ۹۹۸ هتل در کشور به ارائه خدمات می‌پرداختند که به این تعداد طی هفت سال، ۴۹۷ هتل افزوده شد که رشدی ۵۰ درصدی را نشان می‌دهد.

 علی‌اصغر مونسان با بیان اینکه بیش از ۲ هزار واحد بوم‌گردی نیز در کشور به بهره‌برداری رسیده که باعث آبادانی روستاها شده، گفت: در این دولت شاهد رشد ۴۶ درصدی تخت‌های اقامتی بوده‌ایم.  

وی تعداد گردشگران خارجی را در سال ۹۲، چهار میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عنوان کرد و افزود: تعداد گردشگران خارجی در سال ۹۸ به جز دو ماهه پایانی سال که گردشگری به دلیل شیوع کرونا متوقف شد، به ۸ میلیون و ۸۰۰هزار نفر رسید که رشدی ۸۰درصدی را نشان می دهد.

مونسان همچنین در خصوص پروژه‌های در حال اجرا تا قبل از دولت تدبیر و امید اظهار داشت: در سال ۹۲ حدود  ۷۸۳ پروژه در حوزه گردشگری فعال بود که امروز به ۲ هزار و ۴۱۷ پروژه با حجم سرمایه‌گذاری ۱۳۷ هزار میلیارد تومان رسیده و افزون بر این در حوزه میراث فرهنگی نیز تا قبل از دولت تدبیر و امید ۴۵۷ موزه در کشور فعال بود که در این دولت ۲۵۴ موزه به این مجموعه افزوده شده که معادل ۵۶ درصد رشد داشته است.

با این وجود شیوع ویروس کرونا در جهان، تومار صنعت گردشگری را درهم پیچید و بسیاری از کسب و کارهای وابسته به این صنعت از جمله هتلداری، حمل و نقل، صنایع دستی و رستوران داری آسیب دید، اما این مشکلات مانع از آن نشد که دولت طرح های توسعه‌ای خود را در این بخش متوقف کند.

در نخستین «پنجشنبه افتتاح» نیمه دوم سال، دولت به سراغ طرح‌های حوزه ورزشی و گردشگری رفت تا در آستانه روز جهانی گردشگری (۶ مهرماه)گامی برای آماده‌سازی زیرساخت های صنایع گردشگری و سرگرمی برداشته شود که استان یزد هم در این زمینه بی نصیب نماند و طرح های خوبی در این استان کویری برای رونق این صنعت افتتاح شد.

یزد بعنوان یکی از قطب‌های گردشگری کشور از نقاط هدف برای توسعه زیرساخت‌های گردشگری بویژه در بخش ظرفیت اقامتی و هتل‌هاست بطوریکه با همراهی و مشارکت بخش خصوصی و حمایت دولت، طرح‌های سرمایه‌گذاری بسیاری در هفت سال گذشته در این زمینه اجرا شده است.

 استان یزد هم اکنون در کنار استان های فارس و اصفهان به عنوان مثلث طلایی گردشگری مرکز ایران مقصد اول گردشگران خارجی و اروپایی بوده به گونه ای که استقبال گردشگران خارجی در سالهای گذشته از این مقصد گردشگری چند برابر افزایش یافته و همین امر گردشگری را محور توسعه استان قرار داده است.

استان یزد  ۲ هزار ۲۷۰ هکتار بافت تاریخی دارد که شهر یزد به عنوان نخستین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان دارای بافت تاریخی به مساحت ۷۴۳ هکتار با مساحت حریم پنج هزار هکتار در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

همچنین بافت قدیم شهر یزدبه مساحت ۷۴۳ هکتار به عنوان نخستین بافت تاریخی شهری ایران، ۱۸ تیر ۹۶ در چهل و یکمین اجلاس کمیته میراث بشری سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسکو) در شهر کراکوف لهستان به ثبت جهانی رسید که این امر انگیزه سفر گردشگردان به این استان کویری بیش از بیش افزایش داد، اگرچه همه‌گیری بیماری کرونا تمامی جهان را تحت تاثیر قرار داده و به گردشگری آسیب‌هایی جبران‌ناپذیری وارد آورده اما می‌توانیم پس از کاهش این بیماری دوباره شاهد رونق گردشگری در کشور و استان یزد باشیم.

یزد از قطب‌های مهم گردشگری کشور است

رییس جمهوری در آیین افتتاح این طرح های گردشگری استان یزد در تماس ویدئو کنفرانسی گفت: یزد یکی از قطب‌های مهم گردشگری کشور است و برای گردشگران داخلی و خارجی دارای جاذبه های بسیاری است.

  نمایشگاه بین‌المللی نفت ایران مهرماه برگزار می‌شود

دکتر حسن روحانی با اشاره به سختکوشی مردمان مومن استان یزد افزود: با این جاذبه های گردشگری، لازم است استان یزد را متنوع‌تر کنیم؛ نباید به بادگیرها، آتار تاریخی و کوچه های زیبای قدیمی  این خطه اکتفا کرد. 

وی اضافه کرد: بسیاری از جنبه های دیگر گردشگری در این استان وجود دارد و البته کویر یزد یکی جاذبه های بسیار مهم گردشگری در سطح جهان است. 

افتتاح هتل در میبد 

 هتل مهربد فیروز در نخستین هفته از فصل پاییز به صورت ویدئوکنفرانس رییس جمهوری و با حضور معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در یزد افتتاح شد، این هتل دارای فضایی سنتی و ویژگی‌های میراث فرهنگی و برگرفته از معماری نوین و مجهز به تکنولوژی روز است .

هتل یاد شده با زیربنای چهار هزار و ۲۰۰ متر مربع دارای ۳۳ تخت است که برای راه اندازی آن ۲۰ میلیارد تومان هزینه و برای ۲۵ نفر اشتغال ایجاد شده است.

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی  در این مراسم گفت: امروز در شهرستان میبد یک هتل مجلل در قلب تاریخی  این شهرستان که از نظر استاندارد و خدمات با هتل‌های پنج ستاره برابری می کند به بهره برداری رسید. 

ولی تیموری اضافه کرد: پیش از این فقط شهر یزد مقصد گردشگری بود امروز با تنوع و جاذبه های گردشگری همه شهرهای این استان به مقصد گردشگران تبدیل شده است.

مجتمع خدمات رفاهی بین راهی در اردکان

مجتمع خدمات رفاهی بین راهی در شهرستان اردکان از دیگر طرح های مورد بهره برداری بود که این مجتمع  در زیر بنایی ۲ هزار مترمربع با سرمایه گذاری ۹ میلیارد تومان افتتاح و  دارای ۱۰ اتاق و ۲۰ تخت است که برای ۲۰ نفر اشتغال ایجاد کرده است.

مجتمع گردشگری اشکذر 

 مجتمع گردشگری اشکذر هم از دیگر طرح های بود که با دستور رییس جمهوری افتتاح شد که این مجتمع با زیر بنای یکهزار مترمربع دارای پنج اتاق و ۱۰ تخت  است که  با سرمایه گذاری ۹ میلیارد تومان راه اندازی و برای ۱۰ نفر اشتغالزایی کرد.

 راه اندازی هتل بوتیک” هومان” در یزد 

هتل بوتیک ” هومان” هم با زیربنای یکهزار متر مربع دارای  ۲۵ اتاق و ۹۲ تخت با سرمایه گذاری ۹ میلیارد تومان است که برای ۲۵ نفر اشتعال ایجاد کرده و هتل بوتیک ها، اماکن اقامتی هستند که معماری زیبا، شیک و سنتی را در قالب یک هتل در اختیار گردشگران قرار می‌دهند و اصلی‌ترین تفاوت آن‌ها با هتل های دیگر در سبک معماری داخلی آن‌هاست.

توجه به زیرساخت‌های گردشگری از ارکان توسعه اقتصادی

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان یزد در گفت و گو با گزارشگر ایرنا با تبیین زیرساخت‌های گردشگری استان گفت: در سوم مهرماه علاوه بر چهار طرح که با سرمایه گذاری ۴۸۰ میلیارد ریال و اشتغال ۱۰۵ نفر که بصورت ویدئو کنفرانس با  حضور رییس جمهوری افتتاح شد،  ۱۵ طرح دیگر شامل ۶ سفره خانه سنتی، ۲ اقامتگاه سنتی، ۶ بوم گردی و یک مجتمع گردشگری نیز به بهره برداری رسید.

سید مصطفی فاطمی افزود:  ۱۵ طرح های یادشده با سرمایه گذاری ۳۳ میلیارد تومان در شهرستان‌های مختلف افتتاح شد که برای ۹۸ نفر اشتغال مستقیم ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه طرح های یادشده درجهت توسعه زیرساخت‌های گردشگری در استان به بهره برداری رسیده، اظهار داشت: توجه به اینکه استفاده از ظرفیت‌های منطقه ای از مهمترین ارکان توسعه اقتصادی محسوب می شود و ایجاد اشتغال پایدار، افزایش گردش سرمایه، تقویت فرهنگ و در نتیجه رونق اقتصاد از آثار آن به شمار می رود، ایجاد مراکز بوم گردی و اقامتی می تواند به توسعه گردشگری کمک شایانی کند. 

فاطمی درباره تاثیر بهره برداری چهار طرح اقامتگاهی بر زندگی مردم و رونق اقتصاد مبتنی بر گردشگری افزود: این طرح ها در بخشی از بافت تاریخی افتتاح شدند که دستاورد آن دیدن جذابیت‌هایی تازه برای مردم است و این یک ظرفیت است.

۸۰ طرح گردشگری جهش تولید

مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان یزد با اشاره به نامگذاری سالجاری از سوی مقام معظم رهبری بنام سال جهش تولید  افزود:برای امسال  در مجموع ۸۰ طرح گردشگری در استان یزد تعریف شد که از این تعداد ۱۹ طرح به بهره برداری رسیده است.

فاطمی ادامه داد: این طرح ها شامل اقامتگاه های سنتی ، بومی گردی، سفره خانه سنتی ، مجتمع های رفاهی و هتل است .

تقویت زیر ساخت گردشگری زمینه ساز جذب گردشگر

معاون سرمایه گذاری و تامین منابع اداره کل میراث  فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان یزد هم به ایرنا گفت: تقویت زیرساخت‌های گردشگری موجب جذب گردشگر می‌شود.

محمد میرشمسی افزود: طرح هایی که با  شعار “تدبیر و امید برای جهش تولید” در حوزه میراث فرهنگی در هفته اول مهرماه در استان به بهره برداری رسید، باعث توسعه زیرساخت‌های گردشگری شده که امیدواریم زمینه حضور بیشتر گردشگران در استان را فراهم سازد.

وی با تبیین سند راهبردی توسعه گردشگری تصریح کرد: معاون اول رییس جمهوری در چند روز گذشته این سند را برای اجرا به دستگاه‌های ذیربط ابلاغ کرده که امیدواریم دستگاه‌های دیگر در این زمینه، حوزه گردشگری را همراهی کنند.

استان یزد ۶ هزار و ۵۰۰ اثر تاریخی دارد که از این تعداد تاکنون، یکهزار و ۸۵۰ اثر به ثبت ملی رسید.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)