برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

ارزش صادرات کالا از خراسان جنوبی ۹۸ درصد افزایش یافت

محمدعلی خاشی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مجموع کالای صادراتی خروجی از گمرکات خراسان جنوبی در ۶ ماه نخست امسال از نظر ارزش ۲۹۹ میلیون و ۴۳۳ هزار و ۹۶۷ دلار و از نظر وزنی یک میلیون و ۶۸۱ هزار و ۴۱۰ تن بوده است.

وی گفت: از این میزان ۲ هزار و ۴۶۷ فقره اظهارنامه صادراتی به ارزش ۵۷ میلیون و ۲۹۸ هزار و ۱۱۹ دلار به وزن ۷۵۹ هزار و ۱۲۹ تن مربوط به صادرات قطعی از گمرکات بیرجند، ماهیرود و گمرک مستقر در بازارچه مرزی ماهیرود بوده است.

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی اظهار داشت: این میزان کالا نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد اظهارنامه ۳۸ درصد، از نظر ارزش ۱۶ درصد و از نظر وزن ۲۱ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

وی تصریح کرد: عمده اقلام صادرات قطعی گمرک استان در این مدت شامل صیفی‌جات، سیمان، روغن سوخت تقطیری، هیدروکربن حاصل از بازیافت خاک‌های مستعمل رنگ بر، کاشی و سرامیک، گازوئیل، نخود آبگوشتی، هیدروکربن سبک، نمک و تخم مرغ خوراکی بوده است.

خاشی گفت: عمده این اقلام به کشورهای افغانستان، عراق، ترکیه، آذربایجان و تایوان صادر شده است.

وی افزود: تعداد پروانه ارائه شده مروبط به صادرات ماده ۱۱۶ (کالاهای اظهار شده در سایر گمرکات کشور، خروجی از گمرک ماهیرود و گمرک مستقر در بازارچه های مرزی استان) امسال هشت هزار و ۴۲۴ فقره بوده است.

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی ارزش این پروانه‌ها را ۲۴۲ میلیون و ۱۳۵ هزار و ۸۴۸ دلار و وزن آنها را ۹۲۲ هزار و ۲۸۱ تن اعلام کرد و گفت: این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد پروانه ۷۰ درصد، از نظر ارزش ۱۳۸ درصد و از نظر وزن ۹۰ درصد افزایش یافته است.

وی افزود: عمده اقلام خروجی موضوع ۱۱۶ شامل شیشه، سیمان، خوراک آماده طیور، ایزوگام و از این قبیل بوده است.

خاشی در ارتباط با میزان واردات به گمرکات استان هم گفت: از ابتدای امسال ۹ فقره اظهارنامه وارداتی قطعی به ارزش ۸۷۲ هزار و ۷۹ دلار به وزن ۲۵۶ تن تشکیل شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد پروانه ۵۹ درصد، از نظر ارزش ۹۷ درصد و از نظر وزن ۷۵ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

وی عمده اقلام وارداتی به استان را قطعات مربوط به خط تولید کاشی، بذر یونجه، گوسفند، شاهدانه بو داده، لوازم یدکی، زغال سنگ شسته نشده و ماسک تشکیل اعلام کرد که از کشورهای چین و همسایه وارد شده است.

  شرط پذیرش دانشجو بدون آزمون دانشگاه‌ها اعلام شد

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی اظهار داشت: همچنین از ابتدای امسال ۲۸ فقره اظهارنامه صادراتی امانات پستی به ارزش یک هزار و ۶۴۹ دلار به وزن ۱۳۳ کیلوگرم تشکیل شده است.

وی گفت: این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد اظهارنامه ۶۳ درصد، از نظر ارزش ۲۳ درصد و از نظر وزن ۴۳ درصد کاهش را نشان می‌دهد و خشکبار، لوازم بهداشتی، کفش و گوشی همراه عمده این کالاهای صادره بوده است.

خاشی عنوان کرد: همچنین از ابتدای امسال هفت فقره اظهارنامه وارداتی به ارزش ۲ هزار و ۱۷۵ دلار به وزن ۴۲ کیلوگرم تشکیل شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد اظهارنامه ۳۰ درصد و ارزش پنج درصد کاهش و از نظر وزن ۶۳۵ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

وی افزود: کشور مقصد و مبدا صادرات و واردات امانات پستی مجارستان، انگلستان، کاندا، آلمان و سنگاپور بوده است.

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی گفت: از ابتدای امسال به یک هزار و ۷۳۵ نفر مسافر ورودی و یک هزار و ۹۲۳ نفر مسافر خروجی از گمرک ماهیرود خدمات گمرکی ارائه و تشریفات مسافری امور گمرکی انجام شده است.

وی افزود: مسافران ورودی نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸۷ درصد و مسافران خروجی ۷۹ درصد کاهش داشته همچنین فرودگاه بیرجند پرواز خارجی نداشته است.

خاشی بیان کرد: ۶ ماه نخست امسال ۲ هزار و ۷۲۱ دستگاه کامیون به وزن ۹۶ هزار و ۸۴۵ تن شامل فوفل، کود اوره، پنل خورشیدی، آرد گندم، موتورسیکلت، روغن خوراکی، سیگار، کود شیمیایی، شکر و روغن موتور در این استان ترانزیت شده است.

وی با بیان اینکه این اقلام از کشور اندونزی، چین، ترکمنستان، هندوستان، امارات، روسیه و ترکیه از طریق گمرک ماهیرود به کشور افغانستان ترانزیت شده است اظهار داشت: این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد کامیون سه هزار و ۵۲۸ درصد و از نظر وزن چهار هزار و ۸۱۴ درصد افزایش داشته است.

خراسان جنوبی با ۱۱ شهرستان در شرق ایران به طول ۳۳۱ کیلومتر در چهار شهرستان با افغانستان مرز مشترک دارد.

این استان چهار بازارچه مرزی دارد که مرز ماهیرود در شهرستان سربیشه فعال‌ترین آنهاست.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)