برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

نرخ رشد جمعیت سالمند کشور سه برابر رشد کلی جمعیت است

به گزارش روز چهارشنبه دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، امیرمسعود عرب به مناسبت اول اکتبر- ۱۰ مهرماه روز جهانی سالمندان اظهار داشت: کم توجهی به این مهم، علاوه بر این که کشور را با چالش های جدی روبرو می کند، یکی از شاخصه های توسعه یافتگی را تحت تاثیر قرار می دهد.

وی یادآور شد: مراقبت از قشر سالمندان جامعه که نیروی کار دیروز و سرمایه های فکری امروز محسوب می شوند، می تواند پشتوانه ای قوی برای نیروی کار امروز تلقی شود، لذا توجه به نیازها و شرایط این قشر از جامعه، عین سرمایه گذاری است که در جوامع پیشرفته دنیا بخوبی به آن توجه می شود.

وی تاکید کرد: این دانشگاه با تربیت نیروی انسانی متخصص و تولید دانش و منابع علمی معتبر و کاربردی در حوزه سالمندی، می تواند به سیاست گذاران و برنامه ‌ریزان حوزه سالمندی در مدیریت جمعیت سالمندان کشور و تدوین راهکارهای لازم برای مراقبت از این قشر کمک کند.

رییس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی افزود: با توجه به افزایش پُر شتاب جمعیت سالمندان کشور نیاز به افراد آموزش دیده در این رشته به شدت احساس می شود و بسیاری از دانشگاه های کشور متقاضی تاسیس  این رشته هستند تا بتوانند مانند دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تربیت کننده نیروی متخصص این حوزه باشند.

عرب ادامه داد: برای این که بتوان از این سرمایه بزرگ استفاده درستی کرد، لازم است جایگاه شغلی دانش آموختگان این حوزه خصوصا در برنامه مراقبت های ادغام یافته و همچنین در سازمان بهزیستی که مسئولیت خدمت رسانی به افراد سالمند ناتوان را برعهده دارد، به خوبی تعریف شود.

وی به تشریح فعالیت دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در سه حوزه «سلامت روانی،  اجتماعی و توانبخشی» که مرتبط با نیازهای قشر سالمندان است، پرداخت و گفت: هر چند که در جامعه ایرانی – اسلامی، شاید سالمندان با مشکلات کمتری نسبت به دیگر جوامع  روبه رو باشند، اما آنچه مسلم است، کهولت سن، کاهش توانایی جسمی و روانی و محدودیت در درآمد مقابل افزایش توقع خانواده و وابستگان، ضرورت ثبات در استقلال جهت حفظ احترام و شان این قشر، باعث می شود که نیازهای بهداشتی و درمانی، و حمایت های روانی – اجتماعی، اقتصادی و رفاهی آنان در این دوران حساس و مهم، دو چندان شود.
رییس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی افزود: این دانشگاه علاوه بر تربیت نیروی متخصص در رشته های مربوط به “سلامت روانی،  اجتماعی و توانبخشی” که می توانند بصورت غیرمستقیم در ارائه خدمات مورد نیاز این قشر نقش داشته باشند، با تربیت نیروی متخصص خاص حوزه سالمندی  از طریق گروه آموزشی «سالمندی» دانشگاه، ارائه دهنده خدمات مشاوره ای و سلامت اجتماعی و روانی مربوط به سالمندان است.

عرب به فعالیت سه مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد، دکتری (Phd) و Mph سالمندی در گروه آموزشی سالمندی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی اشاره کرد و گفت: تعداد ۱۰۴ متخصص حوزه سالمندی طی 10 سال اخیر، با همکاری چهار عضو اصلی هیات علمی و پنج عضو وابسته آموزشی، از این دانشگاه فارغ التحصیل شدند و هم اکنون نیز ۲۳ دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد، ۳۰ دانشجو در مقطع دکتری و ۴۳ دانشجو در دوره Mph  سالمندی، مشغول به تحصیل می باشند.

وی، تدوین دو کتاب درسی ” ارزیابی جامع سالمندی ” و ” سندرم های شایع سالمندی ” توسط گروه آموزشی سالمندی دانشگاه را از جمله تولیدات جدید علمی و آموزشی این گروه ذکر کرد.

  مثبت اندیشی با کاهش کمتر حافظه ارتباط دارد

رییس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی افزود: اعضای هیات علمی، دانشجویان و دانش آموختگان گروه سالمندی این دانشگاه در ماه های اخیر که کشور با بحران شیوع کرونا روبروست، با سامانه خدمات تلفنی مشاوره ای کشور در بحران کرونا (۴۰۳۰)، مشارکت فعال داشتند.

عرب درباره فعالیت مرکز تحقیقات سالمندی دانشگاه نیز اظهار داشت: این مرکز تحقیقاتی از جمله هشت مرکز تحقیقات دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی است که با ۷ عضو هیات علمی، انواع طرح های پژوهشی – کاربردی حوزه سالمندی را به اجرا می گذارد و تاکنون با مشارکت در اجرای طرح های کشوری و منطقه ای، در تدوین راهکارهای مورد نیاز قشر سالمندان تلاش کرده است.

وی افزود: مطالعه آینده نگر کهورت «سالمندی» با عنوان «از میانسالی تا سالمندی ایران»، از جمله پژوهش های ملی است که توسط مرکز تحقیقات سالمندی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی و با همکاری دانشگاه علوم پزشکی یزد درحال اجرا ست و در این مطالعه طولی، همه جنبه های سلامت جسمی، سلامت روانی و سلامت اجتماعی ۶ هزار سالمند ۵۰ سال به بالا ساکن در شهرستان اردکان یزد، مورد بررسی قرار می گیرد.

وی، «تبیین تجارب سالمندان از  پیر شدن، بررسی اضطراب مرگ همسر در بین سالمندان، طراحی و ارزیابی مداخله آموزشی به منظور ارتقاء خودمراقبتی  سالمندان دیابتی، بررسی ارتباط سلامت جسمانی، روانی، اجتماعی و محیطی با رضایت از زندگی در والدین سالمند شهدا، طراحی و اعتبار یابی ابزار سنجش حریم خصوصی بیماران بستری در بیمارستان، تبیین و تحلیل عوامل روانی اجتماعی موثر بر افسردگی سالمندان، نشانگان افت روحیه و ارتباط آن با نوع اسکان در سالمندان، تاثیر کفش جدید بر پارامترهای راه رفتن و مصرف انرژی در افراد سالمند» را از جمله عناوین طرح های پژوهشی اعضای هیات علمی مرکز تحقیقات سالمندی دانشگاه علوم بهزیستی طی دو سال اخیر ذکر کرد.

رییس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی همچنین از انتشار نشریه  ” سالمند: مجله سالمندی ایران ”  (Salmand: Iranian Journal of Ageing )، در این دانشگاه  گفت که برگزیده جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی است و در بسیاری از پایگاه های معتبر ملی و بین المللی از جمله   Scopus و Web of Science   نمایه شده است.

وی در این خصوص افزود: این فصلنامه، جای مناسبی برای چاپ و نشر دستاوردهای علمی محققان حوزه سالمندی می باشد و نتایج تحقیقات حوزه‌های مختلف سالمندشناسی و طب سالمندان، سلامت روانی-اجتماعی و اقتصادی سالمندان و سیاستگذاری حوزه سالمندی را به زبان فارسی و چکیده انگلیسی به صورت دسترسی آزاد و الکترونیکی منتشر می کند.

عرب با یادآوری این که  ۵۷ شماره این نشریه  از سال ۱۳۸۵ تا کنون منتشر شده است، اظهار داشت: این نشریه دارای ۴۷ عضو هیات تحریریه ( ۳۶ درصد بین المللی) و ۱۸۳ عضو هیات داوری است که همه اعضای هیات تحریریه و داوری آن، از اساتید دانشگاه های داخل و خارج از کشور می باشند.

وی افزود:مجله سالمندی ایران  علاوه بر اینکه منبع علمی موثقی برای محققان و پژوهشگران حوزه ‌های مختلف سالمندی محسوب می شود، از سویی می تواند مورد استفاده سیاستگذاران و برنامه ‌ریزان حوزه سالمندی جهت سیاستگذاری و خدمات رسانی بهتر و بیشتر به سالمندان قرار بگیرد.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)