برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

عامل موج‌های گرمای اقیانوس فعالیت‌های انسان است

به گزارش روز یکشنبه پایگاه خبری ساینس، در این تحقیقات با تجزیه و تحلیل داده‌ها و شبیه‌سازی‌های کامپیوتری، میزان اثرگذاری تغییر اقلیم ناشی از فعالیت‌های انسان بر وقوع تغییرات شدید آب و هوایی، اندازه‌گیری شد.

بر اساس نتایج این تحقیقات، تعداد موج‌های گرما در اقیانوس‌ها در مقایسه با دوران پیش از انقلاب صنعتی به میزان ۲۰ برابر افزایش یافته است. در آن دوران، این امواج گرمایی بسته به فرایند گرمایش زمین هر چندصد یا هزار سال یک بار رخ می‌دادند اما در آینده نه چندان دور، به یک پدیده عادی بدل خواهند شد.

به گفته محققان در صورتی که بتوانیم گرمایش زمین را به ۱.۵ درجه سانتیگراد محدود کنیم، در هر دهه یا قرن، یک بار شاهد وقوع موج گرما در اقیانوس‌ها خواهیم بود اما اگر دمای زمین سه درجه افزایش یابد، این پدیده شدید هر سال یا هر دهه یک بار در اقیانوس‌ها رخ ‌دهد.

موج‌های گرمای اقیانوسی، دوره‌های طولانی هستند که در آن دمای آب منطقه‌ای از اقیانوس به میزان غیرعادی بالا می‌رود. این موج‌ها موجب نابودی زیست‌بوم‌ها می‌شوند و ماهیگیری را با مشکل مواجه می‌کنند، موجب افزایش مرگ و میر پرندگان، ماهی‌ها و پستانداران دریایی می‌شوند. همچنین عامل رشد سریع جلبک‌های مضر بوده و جریان تامین مواد مغذی در اقیانوس‌ها را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهند.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Science منتشر شده است.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)

  فرایند رسیدگی به پرونده وام واحدهای گردشگری تسهیل می‌شود