برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

امید به رونق گردشگری با وام ۲۰ میلیون تومانی

سازمان جهانی گردشگری سازمان ملل متحد از سال ۱۹۸۰،  سالانه روز ۲۷ سپتامبر  مصادف با ششم مهر را به عنوان روز جهانی گردشگری جشن می‌گیرد. از برنامه‌ها برای گرامی‌داشت چنین روزی، بالا بردن سطح آگاهی در مورد نقش گردشگری در جامعه جهانی و نشان دادن چگونگی تاثیر گردشگری بر ارزش‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی در سراسر جهان است. امسال قرار بود این روز در ایران و اورامانات برگزار شود که جهان را کرونا تغییر داد و ممکن نشد.  آمارهای جهانی نشان می‌دهد صنعت گردشگری بیشترین آسیب را در این بحران دیده است. ادامه روند کنونی جهانی را مجاب کرده که نمی‌توان روند سفر نرفتن همچنان ادامه پیدا کند از این رو طرح سفر مسوولانه که تمام شیوه‌نامه‌های بهداشتی رعایت شود در جهان رونق گرفته است. مسوولان در این راستا حمایت‌های بیشتر از صنایع گردشگری را در دستور کار قرار دادند و همچنین قرار است برای رونق گردشگری کارت سفر اعطا کنند.

تحریم‌ها حمایت از گردشگری در دوران کرونا را مشکل کرد

وزیر میراث‌فرهنگی و گردشگری با اشاره به آسیب گسترده صنعت گردشگری کشور به دلیل شیوع کرونا گفت: تحریم‌های ظالمانه آمریکا سبب شد نتوانیم حجم بیشتر کمک به این بخش انجام شود.

علی اصغر مونسان با اشاره به آسیب‌های بسیاری از صنایع در سراسر جهان به دلیل شیوع کرونا اظهار داشت: گردشگری یکی از صنایعی بود که صد درصد آسیب دید و بر اساس آمار جهانی بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار به گردشگری در سراسر جهان آسیب وارد شده است.

مونسان با اشاره به این که دولت نیز درصدد حمایت جدی از این صنعت است، گفت: در تمام بسته‌های حمایتی دولت برای مشاغل آسیب دیده از کرونا به گردشگری توجه شده است که البته با توجه به ضرر گسترده فعالان این حوزه باید حمایت‌ها گسترده‌تر می‌بود که اتفاق نیفتاده است. به دلیل مشکلات مالی دولت و تحریم‌های ظالمانه آمریکا نتوانستیم حمایت بهتر و مستقیم از این صنعت انجام دهیم.

دولت در راستای حمایت بیشتر از صنعت گردشگری به زودی از بسته حمایتی جدیدی رونمایی می‌کند و باید همه با صبر و تحمل از این روزها عبور کنیم.  

اعطای سفرکارت ۲۰ میلیون تومانی برای رونق گردشگری

 وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به‌ منظور رونق بیشتر سفر و ایجاد محرک در حوزه گردشگری همچنین کمک به فروش صنایع‌دستی با بانک ملت تفاهم‌نامه امضا کرد. تفاهم‌نامه سفر کارت به امضای علی‌اصغر مونسان وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و محمد بیگدلی مدیرعامل بانک ملت رسید و دو طرف در خصوص ایجاد راهکارهایی برای رونق بازار سفر با یکدیگر توافق کردند.

بر اساس این تفاهم‌نامه، سفر کارت ملت به مبلغ ۲۰ میلیون تومان، با نرخ ۴ درصد، تنفس یک ماهه و پرداخت ۱۸ ماهه به هر فرد متقاضی سفر اعطا می‌شود و افراد می‌توانند برای خرید تور از دفاتر خدمات مسافرتی مجاز، اقامت در مراکز اقامتی رسمی و تحت نظارت میراث‌فرهنگی و مراکز رسمی فروش صنایع‌دستی، از این سفر کارت که مهلت اعتبار آن ۵ ماهه است، استفاده کنند.

مونسان در مراسم امضای این تفاهم‌نامه گفت: فرایندی که تا کنون طی شده نشان‌دهنده این است که طرح موفق خواهد بود. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این سفر کارت این است که نرخ آن ۴ درصد است که نرخ پایینی است؛ ضمن این که در این طرح گروه‌های هدف به خوبی دیده شده‌اند و اقشار مختلف مردم می‌توانند از این سفر کارت استفاده کنند.

اجرای این طرح می‌تواند زنجیره‌ای از مشاغل را در بر گیرد و با توجه به این که گردشگری یک زنجیره وسیعی است، اعطای سفر کارت ملت می‌تواند موجب رونق اقتصادی در بخش‌های مختلف شود.

حضور نیروی انتظامی لازمه اجرایی‌شدن حساب اقماری گردشگری

 در جلسه ستاد هماهنگی حساب‌های اقماری گردشگری ضرورت همکاری نیروی انتظامی، پلیس امنیت و سایر دستگاه‌ها برای اجرای طرح گردشگران ورودی و جلب همکاری اداره اماکن برای دریافت اطلاعات ثبتی مطرح شد.  

دومین جلسه ستاد هماهنگی و راهبری حساب اقماری گردشگری با موضوع بررسی روند پیشرفت طرح، چالش‌ها و مشکلات پیش‌رو در اجرا با حضور ولی تیموری معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و جواد حسین‌زاده معاون وزیر و رییس مرکز ملی آمار، مدیران و نمایندگان ارشد دو دستگاه و نیز نماینده نیروی انتظامی در محل مرکز آمار برگزار شد.   در جلسه ستاد هماهنگی و راهبری حساب اقماری گردشگری ضمن ارائه گزارشی، اهم اقدامات انجام شده از ابتدای سال جاری تاکنون؛ مشکلات و چالش‌های طرح مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

بر این اساس تاکنون ضمن بهره‌مندی از تجربه کشورهای موفق و تبادل تجربیات و ارتباط با سازمان‌های تخصصی بین‌المللی؛ فهرست طرح‌های مورد نیاز به تفکیک، کد ۴ رقمی آیسیک (ISIC) یا «طبقه‌بندی استاندارد بین‌المللی تمامی فعالیت‌های اقتصادی»، اقلام مورد نیاز برای اجرای طرح و نحوه اجرای طرح تدوین شده است.

همچنین در این جلسه ضمن تبیین و تشریح مرحله اجرایی پروژه؛ تاکید شد که اجرای طرح‌های میدانی حساب‌های اقماری گردشگری، همکاری نیروی انتظامی، پلیس امنیت و سایر دستگاه‌ها را می‌طلبد؛ لذا همکاری نیروی انتظامی و سازمان‌های وابسته و مرتبط برای اجرای طرح گردشگران ورودی، جلب همکاری اداره اماکن برای دریافت اطلاعات ثبتی و همکاری نیروهای استانی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و در عملیات میدانی طرح‌های آمارگیری و ناجا در این پروژه ضروری است.  

رونمایی از نشان و سند ملی توسعه گردشگری

 در مراسم روز جهانی گردشگری از تمبر، نشان و برند ملی، سند راهبردی توسعه، سامانه طرح تطبیق استاندارد تاسیسات، سامانه نظارت بر تاسیسات و سه کتاب در این حوزه و پروژه‌های ادارات استانی رونمایی شد.

مراسم ویژه روز جهانی گردشگری در مرکز همایش‌های بین‌المللی هتل بزرگ ارم برگزار شد.  ولی تیموری معاون گردشگری  در این مراسم بیان کرد: امسال برای نخستین مرتبه روز ملی گردشگری در تقویم کشور درج شد و این روز فرصتی برای یادآوری وظایف و تعهداتمان در برابر جامعه است.

او با اشاره به شعار امسال سازمان جهانی گردشگری با عنوان گردشگری و توسعه روستایی افزود: قبل از شیوع کرونا قرار بود با همکاری سازمان جهانی گردشگری میزبان یک جشن بین‌المللی با موضوع گردشگری روستایی باشیم که مقدور نشد، اما امیدواریم با کنترل این ویروس این تعهد را جامه عمل بپوشانیم.

تیموری با اشاره به برگزاری برنامه‌هایی به مناسبت این روز در ۳۱ استان کشور ادامه داد: این برنامه‌ها در ابعاد کوچک و تعداد زیاد برنامه‌ریزی شده.  همچنین با همکاری تشکل‌های بخش خصوصی برنامه‌های خوبی را برای این روز برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

گردشگری روستایی نباید جایگزین دیگر فعالیت های روستاییان شود

استاد دانشگاه تهران از گردشگری کشاورزی، قومی، اکوتوریسم، فرهنگی، غذا، هوشمند و دهکده به عنوان انواع گردشگری روستایی نام برد و بیان کرد: با توجه به تحولی که در جهان شاهد هستیم گردشگران به دنبال تجربه فضاهای جدید در طبیعت هستند.

محمدرضا رضوانی به ارتباط دو سویه روستا و گردشگری اشاره کرد و گفت: مناطق روستایی با ظرفیت بالایی که دارند از یک سمت می‌توانند عرصه خوبی برای توسعه گردشگری باشد و از سوی دیگر نیز گردشگری می‌تواند باعث تجدید حیات روستا و اشتغالزایی در این مناطق باشد.

وی تاکید کرد: گردشگری روستایی نباید جایگزین دیگر فعالیت‌های روستایی باشد؛ بلکه باید به عنوان یک فعالیت مکمل در کنار زراعت، باغداری، دامداری، جنگل‌داری در نظر گرفته شود. رعایت این نکته بسیار اهمیت دارد.

تنوع‌بخشی گردشگری به بخش معدن و عشایر گسترش می‌یابد

معاون گردشگری کشور با اشاره به تنوع‌بخشی به محصولات گردشگری گفت: ایران علاوه بر گردشگری تاریخی و طبیعی در گردشگری سلامت، کشاورزی، معدن و عشایری نیز جذابیت دارد و به موازات تنوع‌بخشی به محصولات گردشگری، این بخش‌ها در حال توسعه است.

ولی تیموری به مناسبت روز جهانی گردشگری در وبینار گردشگری در ایران؛ فوریت‌های کووید- ۱۹، فرصت‌ها و چالش‌ها که توسط رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ایتالیا با ارائه گزارشی از آخرین وضعیت گردشگری ایران در سه سال اخیر پیش از شیوع ویروس کرونا برگزار شد،  گفت: ایران در سال  ۲۰۱۸ میلادی با میزبانی از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار گردشگر خارجی، ۵۲ درصد در جذب گردشگر خارجی نسبت به سال ۲۰۱۷ رشد داشته و با این میزان رشد در سال ۲۰۱۸ در رتبه دوم رشد سریع گردشگری در جهان قرار گرفته است. در حالی‌که به رغم شیوع ویروس کرونا در ۲ ماه پایانی سال ۲۰۱۹ در این سال نیز، ایران با ۱۱ درصد رشد نسبت به سال گذشته میلادی، ۸ میلیون و ۸۰۰ هزار گردشگر خارجی جذب کرده است.

تیموری افزود: در گام نخست همزیستی حوزه گردشگری با کرونا، شیوه‌نامه‌های سفرهای ایمن با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تهیه و به هتل‌ها و دیگر نهادهای ذیربط ابلاغ و اجرا شد که در نتیجه، سفرهای داخلی در ایران به شکل مسوولانه و ایمن نمایش داده شده است. همچنین با همکاری وزارتخانه‌های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، امور خارجه و راه ‌و شهرسازی در جمهوری اسلامی ایران، شیوه‌نامه‌های سفرهای خارجی نیز تدوین و جهت ارزیابی به ستاد کل مبارزه با کرونا ارائه شده است که پس از تصویب نهایی، اجرایی خواهد شد.

  فراخوان پژوهش‌های مسئله‌محور در جشنواره ریتکس

محدود کردن حریم تخت جمشید، گردشگری را رونق می‌دهد

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید عنوان کرد: تحقق توسعه گردشگری در این مجموعه جهانی در گرو ورود سرمایه‌گذاران و بخش خصوصی و نیز بازنگری و محدود کردن ضوابط حرایم محوطه و محدوده و ساده‌گیری در خصوص مشاغل مبتنی بر اقتصاد گردشگری است.

حمید فدایی عنوان کرد: ارائه خدمات متناسب و ایجاد زیرساخت‌ها می‌تواند ماندگاری گردشگر را در منطقه تضمین کند که خود در رشد اقتصاد جامعه محلی، نقش چشمگیری خواهد داشت.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت‌جمشید درباره اهمیت این مجموعه برای جامعه جهانی گفت: تخت جمشید نه ‌تنها در فرهنگ ایرانی به واسطه ارائه مفاهیم و معانی همچون نظم جهانی، احترام به هویت قومی و تنوع فرهنگی نگین آثار جهانی به‌شمار می‌رود، بلکه در عرصه جهانی و در تاریخ دنیای باستان هم به‌منزله دولتی جهانی نقش تاثیرگذاری بر تاریخ نظامی، تاریخ فرهنگی و اجتماعی دنیا دارد؛ به‌گونه‌ای که نام این محوطه نزد جهانیان و جایگاه آن در میان میراث جهانی به نیکی شناخته می‌شود.

وی با اشاره به جایگاه تخت جمشید در زمینه گردشگری ابراز داشت: امپراطوری هخامنشی از آغاز، جایگاه ویژه‌ای در نوشته‌ها و توصیفات تاریخ‌نویسان بزرگی همچون گزنفون و  هرودوت داشته است که در دوره‌های مختلف تاریخی تا خاکبرداری مجدد ویرانه‌های  آن در آغاز قرن بیستم بالغ بر ده‌ها گردشگر، سیاح، سفرنامه‌نویس و مستشرق از آن بازدید کرده‌اند و در لابه‌لای دست‌نویس‌ها و طراحی‌های خود عظمت آن را مورد تحلیل و ارزیابی قرار داده‌اند.

ظرفیت‌های ایران در حوزه‌های گردشگری ناشناخته مانده است

رییس فراکسیون گردشگری و میراث فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: ظرفیت‌های ایران در حوزه‌های مختلف طبیعی،  فرهنگی و مذهبی، بی‌شمار و قابل عرضه و اتکا هستند، اما چنین تنوع کم‌نظیری در جهان و منطقه کمتر شناخته شده است.

محمدرضا دشتی اردکانی افزود: گردشگری یکی از پاک‌ترین، بی‌آسیب‌ترین، مفیدترین، صلح‌جویانه‌ترین و ارزشمندترین موضوعات و صنایعی است که صرف نظر از آسیب‌های احتمالی گاه و بیگاه مثل بیماری فراگیر کرونا، بالاترین نرخ را در سال‌های اخیر نشان داده و در رتبه جهانی به سمت بالاترین است.

وی اضافه کرد: در ایران نیز می‌توان با برنامه‌ریزی صحیح و اصولی و با اتکاء به پتانسیل‌های بی‌بدیل طبیعی، فرهنگی و مذهبی این سرزمین به عنوان یک اقتصاد نوپا و نه صنایع سنتی و فرسوده و رو به افول چون نفت که ما را تبدیل به کشوری تک محصولی نموده است، کشور را به سمت رشد اقتصادی پایدار برای سال‌ها و  دهه‌های آتی سوق داد.  

وی اضافه کرد: ایران با ظرفیت‌های خدادادی فراوان، در جای جای این خاک، توان بالقوه برای بهره‌برداری اقتصادی پایدار به نفع همه مردم این دیار فراهم آورده است.

کشف اشیای تاریخی از جنس طلا مربوط به دوره هخامنشی

فرمانده یگان حفاظت وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: با تلاش نیروهای یگان حفاظت کرمانشاه ۲۷۸ قلم شی تاریخی از جنس طلا با قدمت دوره هخامنشی کشف و ضبط شد.

 سردار امیر رحمت‌الهی در تشریح جزئیات این خبر اظهار داشت: به محض کسب اخبار واصله از دوستداران میراث فرهنگی مبنی برخرید و فروش اشیاء عتیقه در شهر کرمانشاه موضوع در دستور کار یگان حفاظت قرار گرفت.

پس از احراز صحت خبر تیمی از نیروهای حفاظت با هماهنگی مقام قضائی و در معیت عوامل انتظامی به محل مورد نظر عزیمت و در بازرسی از منزل یکی از قاچاقچیان عتیقه تعداد ۲۷۸ قلم شی تاریخی از جنس طلا کشف و در این رابطه ۷ نفررا دستگیر کردند.

سردار رحمت الهی با بیان اینکه این اشیاء تاریخی شامل گوشواره، آویز، حلقه، گل سینه، مدال، انگشتر، پلاک، سگک کمربند، سینه ریز و … است، ادامه داد: برابر اعلام نظر کارشناسان میراث فرهنگی کرمانشاه، اشیاء مکشوفه دارای ارزش تاریخی و قدمت دوره هخامنشی تخمین زده شده است

هنوز  سدهای خاکی با الگوی مهندسی هخامنشی ساخته می‌شوند

سرپرست کاوش باستان شناسی سد بستان‌خانی با اشاره به سدهای دوران هخامنشی که با کارکرد آبادانی و سازندگی، ساخته شده بود، گفت: سدهای خاکی هنوز با الگوی مهندسی هخامنشی ساخته می‌شوند.

حمیدرضا کرمی گفت: سد بستان‌خانی یکی از با ارزش‌ترین آثار و ساختارهای دوران هخامنشی است که در منطقه دیدگان شهرستان خرمبید در ۳۰ کیلومتری شمال شرق پاسارگاد جای گرفته است.

سرپرست هیات باستان شناسی با اشاره به این که کنترل سیلاب‌های فصلی، ذخیره‌سازی آب در ماه‌های بارندگی و توزیع آن با استفاده از شبکه‌های آبرسانی در مناطق پایین دست از مهمترین دلایل ساخت سد بستان‌خانی است، گفت:  این سد به همراه دیگر سازه‌های آبی تاریخی شناسایی شده در ناحیه پاسارگاد و تخت جمشید از شاهکارهای مهندسی دوران هخامنشی با کارکرد آبادانی و سازندگی بخشی از قلمرو جهان هخامنشی در زمینه مدیریت منابع آب به شمار می‌آید و آنچنان با دانش، سنجش و با دوام ساخته شده که پس از گذشت ۲۵ سده هنوز سدهای خاکی با الگوی مهندسی هخامنشی ساخته می‌شود.

او تصریح کرد: این سد به همراه چند سد دیگر، آبراه‌ها و شبکه‌های توزیع آب مجموعه‌ای از آثار تاریخی با کارکرد مدیریت منابع آب دوران هخامنشی، به عنوان یکی از زیرساخت‌های برجسته و تاثیرگذار در شکل‌گیری و توسعه پایتخت هخامنشی پاسارگاد بشمار می‌آید.

گام‌های نخست شاهوار برای ثبت در فهرست میراث ملی

با گذشت چند ماه از اعلام خواسته بسیاری از مردم و فعالان حوزه‌های فرهنگی، محیط زیستی، گردشگری و ورزشی شهرستان شاهرود برای ثبت قله شاهوار در فهرست میراث ملی کشور، مسوولان از انجام مطالعات برای پیگیری مقدمات این کار خبر دادند.

کوه شاهوار در شمال شهرستان شاهرود و در مرز استان‌های سمنان و گلستان قرار گرفته است. این کوه با سه هزار و ۹۴۵ متر ارتفاع، بلندترین قله در بخش شرقی رشته کوه البرز به شمار می‌رود. سالانه کوهنوردان بسیاری از سراسر کشور برای صعود به این قله سفر می‌کنند. به دلیل همین استقبال ورزشکاران است که فدراسیون کوهنوردی سال‌ها پیش پناهگاهی را نیز در شاهوار ایجاد کرد.

این کوه بلند به سبب ارتفاعی که از سطح زمین دارد در بیشتر سال حتی گاهی در تابستان پوشیده از برف است. برفی که تأمین کننده آبی است که در دل کوه، در چشمه سارها و سفره‌های زیرزمینی جریان می‌یابد و از هزاران سال پیش تاکنون منشأ حیات گیاهان، گونه‌های جانوری و حتی ایجاد تمدن در کوهپایه و دشت‌های اطراف آن و در نهایت شکل‌گیری بسطام و شاهرود شده است.

اهمیت شاهوار و نقش آن در حیات اهالی این خطه مردم و سازمان‌های مردم نهاد شهرستان شاهرود را بر آن داشت که ثبت ملی شاهوار را به عنوان یکی از مطالبات خود از مسوولان خواستار شوند.

کتاب خطی ۳۰۰ ساله به گنجینه کتابخانه ملی افزوده شد

کتاب خطی شرح‌الدروس الشرعیة از نفایس شیعه که بیش از ۳۰۰ سال پنهان بوده است در راستای حفظ و نگهداری از میراث مکتوب ایران و اسلام از سوی کتابخانه ملی ایران خریداری شده است.

سیدمنصور طباطبایی بهبهانی گفت: یکی از کتب خطی بسیار نفیس که به همت کمیته خرید کتابخانه ملی خریداری شد، نسخه خطی شرح‌الدروس الشرعیة به قلم فاضل محمد جواد است که مولف این کتاب از شاگردان مقرب شیخ بهایی بوده و این نسخه خطی نیز به خط مولف است.

طباطبایی تصریح کرد: نسخه خطی شرح‌الدروس الشرعیة از نفایس شیعه و متعلق به سده ۱۱هجری قمری است و آخرین گزارشی که از این کتاب آمده از میرزا عبدالله افندی در کتاب ریاض العلماء بوده است و مربوط به بیش از ۳۰۰ سال قبل می‌شود و پس از آن درباره این نسخه خطی در هیچ منبعی صحبتی به میان نیامده و این کتاب به نوعی سه قرن پنهان بوده و حتی آقابزرگ تهرانی صاحب الذریعه نیز آخرین ارجاع را از میرزا عبدالله افندی درباره این کتاب داده است.

خودروهای کمپینگ و کاروانینگ ایران صاحب کلوب شدند

کلوب کمپینگ و کاروانینگ کانون جهانگردی و اتومبیلرانی زیر نظر وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با برپایی گردهمایی در مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران فعالیت رسمی خود را کلید زد.

 در آستانه فرارسیدن روز جهانی گردشگری، با حضور بیش از ۷۰ دستگاه خودرو مسافرتی (کمپر) از شهرهای مختلف کشور در فضای باز مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران، برگزار شد.

در نخستین گردهمایی کمپرهای کانون جهانگردی و اتومبیلرانی که با استقبال بازدیدکنندگان مواجه شد، مالکان این نوع خودروها با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی بین‌المللی برای مقابله با ویروس کرونا و حفظ فاصله‌ اجتماعی به تبادل تجربیات خود با یکدیگر و ارائه توضیحات به علاقه‌مندان پرداختند.

از مهمترین اهداف برپایی این گردهمایی گرامیداشت روز جهانی گردشگری، ایجاد شور و نشاط اجتماعی در راستای تأکید وزیر گردشگری، ترویج گردشگری ارزان قیمت، تشویق گردشگران به انجام سفرهای مسوولانه در دوران کرونا، نمایش خودروهای کمپر و ترویج گردشگری روستایی، بوم‌گردی و طبیعت‌گردی بود.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)