برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

پیش‌بینی‌ها در مورد برندگان نوبل ۲۰۲۰ چه می‌گویند؟

در این گزارش به پیشرفت‌های علمی می‌پردازیم که در سه حوزه پزشکی، فیزیک و شیمی بیشترین تاثیر را داشته‌اند و پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۲۰ میلادی بتوانند جوایز نوبل را به خود اختصاص دهند.

جایزه نوبل در فیزیولوژی و پزشکی

۱- شکل تابلوهای راهنمای سیستم ایمنی بدن

پاملا بیورکمن و جک استرومینگر سال‌ها قبل توانستند ساختار فیزیکی تابلوهای راهنمای سیستم ایمنی بدن را با استفاده از اشعه X مشخص کنند و مقالات آن‌ها اکنون به یکی از مراجع اصلی در این حوزه تبدیل شده و تعداد بسیار زیادی ارجاع را دریافت کرده است. بنابراین انتظار می‌رود این افراد در بین دریافت کنندگان جایزه نوبل ۲۰۲۰ قرار گیرند.

۲- اندامک‌هایی به عنوان مدل

در صورتی که ارگانوییدها مورد توجه بنیاد نوبل قرار گیرند، هانس کلور و توشیرو ساتو به دلیل تولید ارگانویید روده موش در سال ۲۰۰۹ میلادی و ادامه فعالیت خود در این زمینه، قطعا یکی از دریافت‌کنندگان این جایزه خواهند بود.

۳- هیستون‌ها و وراژنتیک

مایکل گرونشتاین و سی دیوید آلیس برای اولین بار پدیده‌ای موسوم به استیلاسیون هیستون‌ها را کشف کردند که موجب تغییرات بنیادین در علم وراژن‌شناسی شد. آن‌ها در سال ۲۰۱۸ میلادی جایزه لاسکر را دریافت کردند و معمولا دریافت این جایزه به معنای دریافت احتمالی جایزه نوبل نیز هست.

جایزه نوبل در فیزیک

۱- ثبت اولین تصویر از یک سیاهچاله فضایی

اولین تصویر از سیاهچاله فضایی در ماه آوریل ۲۰۱۹ میلادی ثبت شد و مهلت تعیین شده برای شرکت در نوبل ۲۰۱۹ را از دست داد اما قطعا در نوبل ۲۰۲۰ مورد توجه قرار خواهد گرفت و انتظار می‌رود این جایزه را دریافت کند.

این تصویر در جریان یک پروژه بین‌المللی موسوم به Event Horizon Telescope Collaboration ثبت شده است و با توجه به التزام بنیاد نوبل به اهدای جایزه حداکثر سه محقق برای یک تحول علمی قابل توجه، مشخص نیست که کدام یک از اعضای دخیل در این پروژه، جایزه را دریافت خواهند کرد.

۲- نظریه تابعی چگالی

ارایه این نظریه در سال ۱۹۹۸ موجب اعطای جایزه نوبل شیمی به والتر کوهن و جان پاپل شد. اکنون با رشد انفجاری علم مواد دور از ذهن نیست که کمیته نوبل نقش‌آفرینی سایرین را در توسعه این نظریه مورد توجه قرار دهد.

جان پردو یکی از فیزیکدانانی است که سال‌ها در این حوزه فعالیت و تحقیقات علمی داشته و یکی از پرارجاع‌ترین دانشمندان این حوزه است. همچنین لو ژئو شم که به همراه کوهن معادله کوهن-شم را معرفی کرد، یکی از متخصصان نظریه تابعی چگالی است که پیش‌بینی می‌شود موفق به دریافت جایزه نوبل فیزیک شود.

  دهمین نشست کمیسیون اقتصادی ایران و اتریش در آینده نزدیک برگزار می‌شود

جایزه نوبل شیمی

۱- راهکار جدید ساخت پلیمرهای جدید

در سال ۱۹۹۵ کریستوف متاجژسکی با همکاری جن شن ونگ مقاله‌ای را درباره یک روش جدید تولید پلیمر موسوم به پلیمریزاسیون رادیکال انتقال اتم منتشر کردند.

این شیوه امکان تولید پلیمر را به صورت تکه تکه و با استفاده از یک کاتالیزور خاص برای اتصال مونومرها به شکل یک زنجیره بلند، فراهم می‌کند و قابلیت تولید پلیمرها را در یک فضای بسیار کنترل شده، کارآمد و مقرون به صرفه در اختیار می‌گذارد. انتظار می‌رود این محققان در بین دریافت‌کنندگان جایزه نوبل شیمی در سال ۲۰۲۰ باشند.

۲- ساخت ابزارهای بهتر برای درک اجزای سازنده حیات

یکی از حوزه‌هایی که انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۰ میلادی مورد توجه کمیته نوبل قرار گیرد، ابزارهای مورد استفاده برای درک بهتر اجزای سازنده حیات است.

لی هود، ماروین کاروترز و مایکل هانکپیلر در دهه‌های ۷۰ و ۸۰ میلادی ابزارهایی را توسعه دادند که امکان مطالعه دقیق‌تر و سریع‌تر اجزای شیمیایی تشکیل‌دهنده حیات را فراهم می‌کنند. این ابزارها موجب پیشرفت قابل توجه علوم زیست شناسی و داروسازی شده و زمینه تولید داروهای جدید را فراهم کردند. بنابراین انتظار می‌رود این دانشمندان در زمره افرادی باشند که در سال جاری میلادی جایزه نوبل را دریافت می‌کنند.


معرفی برندگان جایزه نوبل بنابر اعلام رسمی پایگاه خبری بنیاد نوبل به قرار زیر است:

فیزیولوژی یا پزشکی دوشنبه ۵ اکتبر ساعت ۱۱ و ۳۰ دقیقه صبح به وقت ساعت تابستانی اروپای مرکزی (CEST)

فیزیک سه‌شنبه ۶ اکتبر ساعت ۱۱ و ۴۵ دقیقه صبح به وقت ساعت تابستانی اروپای مرکزی (CEST)

شیمی چهارشنبه ۷ اکتبر ساعت ۱۱ و ۴۵ دقیقه صبح به وقت ساعت تابستانی اروپای مرکزی (CEST)

ادبیات پنج‌شنبه ۸ اکتبر ساعت ۱۳ بعد از ظهر به وقت ساعت تابستانی اروپای مرکزی (CEST)

صلح جمعه ۹ اکتبر ساعت ۱۱ صبح به وقت ساعت تابستانی اروپای مرکزی (CEST)

علوم اقتصادی دوشنبه ۱۲ اکتبر ساعت ۱۱ و ۴۵ دقیقه صبح به وقت ساعت تابستانی اروپای مرکزی (CEST)

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)