برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

کشت کلزا در ۶ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان تهران

کریم ذوالفقاری روز سه‌شنبه با اشاره به آغاز کشت پاییزه در مزارع استان تهران به خبرنگار ایرنا گفت: کشت کلزا به عنوان یکی از کشت های پاییزه از نیمه شهریورماه در سطح استان آغاز شده که تا پایان پاییز ادامه خواهد داشت.

وی افزود: طبق برنامه ابلاغی از سوی وزارت جهاد کشاورزی، امسال ۶ هزار هکتار از مزارع استان تهران زیرکشت کلزا می‌رود که پیش‌بینی می‌شود از این میزان کشت، ۱۵هزار تن برداشت شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران از تامین و تدارک انواع بذور و کودهای موردنیاز کشت پاییزه در استان خبر داد و گفت: کودهای مورد نیاز کلزاکاران در انبارها موجود است و کشاورزان نگرانی از تامین نداشته باشند.

وی با تاکید بر بیمه تمام محصولات پاییزه افزود: کلزا محصول استراتژیکی است که مراقبت ویژه نیاز دارد؛ بنابراین باید تلاش کنیم تا تمام کلزا کشت شده امسال حتما بیمه شود.

ذوالفقاری با اشاره به اینکه کشت کلزا از اولویت‌های وزارت جهاد کشاورزی است اظهار داشت: با تامین و تخصیص یارانه بذر کلزا و بیمه کردن این محصول و خرید تضمینی آن تمام شرایط را برای کشت این محصول فراهم است.

تولید کلزا در استان تهران جهش گرفت

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران با اشاره به تلاش جدی در جهت توسعه کلزا گفت: تولید این محصول استراتژیک در استان تهران در ۵ سال گذشته حدود ۹ برابر شده است.

وی ادامه داد: در سال زراعی گذشته ۴ هزار و ۳۲۳ تن از اراضی کشاورزی استان تهران کلزا برداشت شد که در مقایسه با سال زراعی ۹۴-۹۵ با ۴۲۸ تن تولید این محصول، رشد  ۹ برابری را شاهد بودیم.

  همه روستاها هدف گردشگری هستند

ذوالفقاری با بیان اینکه شهرستان های ری، ورامین و شهریار بیشترین اراضی کلزا را به خود اختصاص داده اند افزود: بیش از ۲ هزار و ۱۰۰ هکتار از اراضی استان در سال زراعی گذشته نیز این محصول برداشت شد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران با اشاره به طرح خرید تضمینی کلزا از کشاورزان نیز گفت: امسال قیمت هر کیلوگرم کلزا ۴ هزار و ۶۲۰ تومان است که این قیمت نسبت به سال گذشته از رشد ۳۵ درصدی برخوردار شد.

وی با اشاره به تلاش برای کاهش وابستگی به واردات دانه های روغنی اظهار کرد: دولت و وزارت جهاد کشاورزی برای توسعه کشت کلزا و دانه های روغنی مصمم است.

به گفته وی، کشت این محصول سبب افزایش درآمد کشاورزان شده و همچنین خاصل خیزی خاک را بدنبال دارد. به گفته وی، همچنین آب مصرفی محصول کلزا در هر هکتار ۳ هزار و ۵۰۰ متر مکعب است و این میزان آب مصرفی نسبت به سایر غلات از جمله گندم کمتر است

روغن کُلزا روغنی است که از دانه‌های کلزا به دست می‌آید و روغن کلزا به دلیل داشتن اسیدهای چرب اشباع نشده و نداشتن کلسترول از کیفیت تغذیه‌ای بالایی برخوردار است و  یکی از گیاهان دانه روغنی مهم در مناطق معتدله و دارای طیف نسبتاً وسیعی از سازگاری اقلیمی است
 
دانه کلزا دارای ۲۵ تا ۵۵ درصد روغن، ۱۸ تا ۲۴ درصد پروتئین و ۱۲ تا ۲۰ درصد پوست است که کلزاهایی که از آنها روغن استخراج می‌شود را کانولا می‌نامند.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)