برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

هرمز از گردشگری تا خاک رنگین کمانی

هرمز به تنهایی هرمز است ولی نام پر آوازه دیگری بنام تنگه هرمز دارد که به آبراه بین المللی و محل تردد صدها بلکه هزاران کشتی اعم از باری، نفتی و مسافری است که از این مسیررفت وآمد می‌کنند، خاستگاه اقتصادی و امنیتی نیز برای کشورمان، کشورهای منطقه و حتی خارج آن دارد.

سر زمین هرمز آوازه دیگری  بنام خاک هرمز دارد که سال‌ها به سمن بخس توسط بخش خصوصی خاک سرخ آن صادر می‌شود و بدلیل نبود فناوری در داخل این معدن گران‌بها برای بیگانه سود آوری داشت و ما ازآن بهره‌برداری لازم نمی کردیم.

فراموش نکنیم که هرمز درطول دوران دفاع مقدس و حتی در حال حاضر به عنوان یک ناو بزرگ در مقابل استکبار جهانی استوار ایستاده و رشادت های جوانان همچون شهیدان اسحاق دارا و اسد الله رییسی در ساقط کردن چرخبال نظامی آمریکا نظارگر بوده و با وجود جمعیت کم در آن دوران بیشترین شهید دربین شهر و روستاها تقدیم کرده که شهیده فاطمه نیک به عنوام ام الشهدا با تقدیم تمام اقوام ونزدیکان خود در آخر خود در حادثه مکه در سال 66 به شهادت رسید.

و اما درسالهای اخیر هرمز به عنوان یک جزیره شناخته شده گردشگری نزد بسیاری از گردشگران ایرانی وخارجی جا افتاده بطوریکه تا قبل از بیماری کرونا بخش اعظم رفت و آمد به جزیره هرمز را تشکیل می‌داد تا مردم دور و نزدیک از این موهبت الهی بهره‌مند شوند.

از سوی دیگر مسوولان هرمزگان و به خصوص استاندار در این سال‌ها توجه و تاکید ویژه‌ای نسبت به جزیره هرمز داشته و تلاش فراوانی برای جذب سرمایه گذاران توانمند شده است تا زندگی مردم آن متحول شودو گردشگران ازاین فضای طبیعی لذت ببرند.

با این وجود روند اجرای طرح های سرمایه گذاری در این جزیره موجب گلایه هایی نیز شده که مسوولان جزیره هرمز ضمن اشاره به وجود آن خواستار همکاری بیشتر اداره های دولتی برای رفع موانع و مشکل های سرمایه گذاران شده‌اند.

سرمایه گذارانی که برای اجرای طرح خود مراجعه نکنند حذف شوند

آغاز گلایه ها از روند کند اجرای طرح های سرمایه گذاری در جزیره هرمز می توان به سخنان استاندار هرمزگان در نشست اخیر بررسی پروژه های طرح توسعه پایدار جزیره هرمز اشاره کرد که گفت: به سرمایه گذاران غیر فعال ضمن اعلام اخطـار، مهلتی داده شود تا در صورت مراجعه نکردن یا نداشتن فعالیت از فهرست سرمایه گذاران حذف و فرصت به سایر سرمایه گذاران داده شود.

فریدون همتی ادامه داد: با توجه به پیگیری های به عمل آمده، مشکلات بیشتر طرح های سرمایه گذاری در جزیره هرمز رفع شده و در نتیجه اقدام‌های صورت گرفته در جزیره هرمز در سالهای اخیر، شاهد افزایش ورود گردشگران به این جزیره و تاثیرگذاری خوب آن در اشتغال مردم هرمز بوده ایم و تحولات خوبی در این جزیره در حال رقم خوردن است.

بخشدار هرمز: همچنان روند مورد گلایه استانداری هرمزگان ادامه دارد

بخشدار جزیره هرمز ضمن اشاره به کُندی روند اجرای طرح‌های سرمایه گذاری در این جزیره بیان داشت: مصلحت نمی‌دانم در این خصوص صحبت کنم اما در کل می‌توان گفت همچنان همان روند قبلی که استاندار هرمزگان از آن گلایه دارند ادامه دارد.

سیدمجدالدین حسینی ابراز داشت: پیگیر تسریع در روند اجرای طرح‌های سرمایه‌گذاری برای تامین نظر استانداری و مسوولان استان هستیم.

وی با توجه به گردشگری بودن جزیره هرمز خواستار استقرار اداره میراث فرهنگی در این جزیره و تسریع در روند صدور موافقت اصولی‌های طرح های گردشگری شد.

امام جمعه جزیره هرمز: روند سرمایه‌گذاری در جزیره هرمز سهل‌تر شود

امام جمعه جزیره هرمز هم به ایرنا گفت: تقاضا داریم روند سرمایه‌گذاری در جزیره هرمز سهل‌تر شود؛ زمان بر بودن صدور مجوز سرمایه‌گذاری و اختلاف های بین اداره های دولتی پیش از صدور مجوز مرتفع شود.

حجت الاسلام فتح الله بهزادی اشاره کرد: این زیبنده نیست که در عصر ارتباطات سرمایه‌گذار را برای اخذ مجوز سرمایه‌گذاری از این اداره به اداره دیگر فرستاده شود بلکه اداره های دولتی باید با یکدیگر ارتباط نظام مند داشته و تمام کارهای یک پرونده سرمایه‌گذاری با یکبار مراجعه به سرانجام برسد.

حجت الاسلام بهزادی تصریح کرد: طرح‌های جدید در این جزیره آغاز نشده و این جزیره در هفته دولت نیز طرحی برای افتتاح نداشت.

وی اشاره کرد: طرح رینگ دور جزیره که بنا بوده ۵۰ درصد هزینه‌های آن را بنیاد برکت و ۵۰ درصد دیگر را استانداری هرمزگان بپردازد که اکنون ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد از طرح های گذشته است.

وی بیان داشت: آسفالتی که برای این رینگ نیز استفاده شده از نوع آسفالت سرد است درحالی که بهتر بود برای کیفیت و دوام بیشتر از آسفالت گرم استفاده می‌شد.

امام جمعه هرمز تصریح کرد: همچنین طرح تعمیر و اصلاح لوله کشی آب شرب جزیره به طول ۱۰ کیلومتر که توسط بنیاد برکت انجام شد نیز از طرح های قبلی است.

  جهانگیری: درآمدهای گردشگری می‌تواند بخشی از نیازهای ارزی و اشتغال را مرتفع کند

وی تأکید کرد: بایستی ظرفیت‌های اولویت دار جزیره هرمز مشخص، سرمایه گذاران به جزیره هرمز دعوت و ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری این جزیره به آنان معرفی شود.

حجت الاسلام بهزادی افزود: جزیره هرمز در زمینه گردشگری، صیادی و خاک دارای ظرفیت سرمایه‌گذاری است، ۷۲ نوع خاک در این جزیره وجود دارد که خاک سرخ از همه شناخته شده تر و معدن خاک سرخ این جزیره دارای نیم قرن پیشینه است.

وی خاطر نشان ساخت: با توجه به تأکید رهبر انقلاب درخصوص خام فروشی نکردن منابع کشور می‌توان از سرمایه گذاران برای ایجاد صنایع تکمیلی یا تبدیلی به این جزیره دعوت کرد.

امام جمعه جزیره هرمز گفت: در حوزه صنعت سفر و گردشگری هم می‌توان سرمایه گذاران را برای سرمایه‌گذاری در زمینه پلاژ بانوان، پارک آبی و سایر زیربخش های این صنعت تشویق کرده و شرایط سرمایه‌گذاری را برای آنان فراهم ساخت.

مدیرکل میراث فرهنگی هرمزگان: موافقت اصولی طرح های غیر فعال باطل می شود

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان هم گفت: اعتبار موافقت اصولی ها یک ساله بوده و اکنون کمیته ای برای بررسی اصولی هایی که سال‌ها از صدور آن‌ها می‌گذرد تشکیل شده است.
رضا برومند بیان داشت: برخی ۱۵ سال قبل برای اجرای طرح سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری زمین گرفته‌اند اما اقدامی انجام نداده‌اند که این‌ها خلع ید می‌شوند تا فرصت سرمایه‌گذاری به دیگران داده شود.

وی افزود: اکنون روند صدور موافقت اصولی اجرای سرمایه‌گذاری به صورت الکترونیکی بوده و سرمایه‌گذار طرح خود را در سامانه بارگذاری می‌کند و کارشناسان پس از بررسی طرح و توان سرمایه‌گذار در خصوص صدور یا صادر نکردن مجوز سرمایه‌گذاری اقدام می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان بیان داشت: تمام سرمایه گذارانی که از مسیر بنیاد برکت به این اداره کل معرفی می‌شوند همین مسیر را باید طی کنند.

برومند در خصوص کُند بودن روند سرمایه‌گذاری در جزیره هرمز هم گفت: سرمایه‌گذار براساس توان خود و وضعیت کنونی اقتصادی اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کند.

وی ادامه داد: در این سالها به دلیل نوسان های اقتصادی و کاهش و افزایش نرخ ارز هزینه اجرای طرح های سرمایه‌گذاری نیز تغییر می‌کند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان مثال زد: همین عامل باعث شده پارک آبی بندرعباس با وجود دریافت وام بانکی تا کنون به مرحله بهره‌برداری نرسد.

طرح مرمت قلعه پرتغالی های جزیره هرمز در انتظار مجوز وزارت میراث فرهنگی

برومند در بخش دیگری از سخنان خود به مرمت قلعه پرتغالی های جزیره هرمز پرداخت و گفت: این طرح آماده و به وزارت میراث فرهنگی ارسال شده تا در صورت صدور مجوز، اجرای کار آغاز شود.

وی در خصوص مباحث طرح شده در خصوص مرمت اضطراری این قلعه در سال گذشته را شک برانگیز دانست و گفت: چگونه عده‌ای که یکسال شاهد اجرای طرح این مرمت اضطراری بوده‌اند هفت ماه پس از اتمام کار این مباحث را مطرح می‌کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به اینکه بحث‌های تلخی در خصوص انتقادهایی که مطرح می‌شود وجود دارد، گفت: آن مرمت برای جلوگیری از ریزش قلعه با توجه به فرصت اندک مالی انجام شد.

هرمز یکی از جزیره های چهارده گانه استان هرمزگان  به صورت بیضی ‌شکل و گنبدی نمکی در خلیج فارس و در هشت کیلومتری  جنوب بندرعباس است.

این جزیره سبقه فرهنگی بسیار غنی در طول تاریخ داشته و در طول قرن‌ها نماد مقاومت و سلطه ناپذیری ملت ایران بوده و خواهد بود،جزیره هرمز سبب موقعیت راهبردی جغرافیایی، بازرگانی و همسایگی با تنگه هرمز به کلید خلیج فارس نیز شهره است.

این جزیره زیبا به بهشت زمین و جعبه مداد رنگی با بیش از ۹۰ طیف رنگی شهرت دارد؛ جزیره ای که تمامی رنگ های دنیا یکجا در آن جمع شده و یک تابلوی نقاشی زیبا خلق کرده است.

سواحل رنگی، دره مجسمه ها، پرتگاه های صخره ای و سنگی بکر در کنار دریا، غارهای دریایی، قلعه پرتغالی ها، دره مجسمه ها، حیات وحش جانوری و دریایی مانند آهوان، لاک پشت ها و شقایق های دریایی، آبسنگ های مرجانی، گنبدهای رنگارنگ نمکی، پوشش گیاهی بومی و جنگل های مانگرو از جمله جاذبه های دینی و گردشگری جزیره هرمز است.

این جزیره با مساحت ۴۲ کیلومتر مربع و مختصات جغرافیایی ۲۷ درجه شمالی و۵۶ درجه شرقی در دهانه تنگه هرمز و در میان آب های خلیج فارس قرارگرفته است.

هرمز پیش از این زیر نظر شهرستان قشم بود که با تصویب هیات وزیران بخش هرمز درپنجم اسفند ماه ۹۷ و ابلاغ آن در تاریخ هشتم اسفند ماه پارسال توسط معاون اول رییس جمهوری به شهرستان بندرعباس پیوست.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)