برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

رونمایی از ۳۵ محصول زیستی متخصصان کشور تا پایان سال

به گزارش خبرنگار دانشگاه وآموزش ایرنا، یحیی رهنمایی روز دوشنبه در وبینار گزارش اقدامات و برنامه های ستاد زیست فناوری کشور در سال ۹۹ در محل ستاد گفت: در یک سال اخیر سرفصل برنامه‌های ستاد توسعه زیست فناوری حول حوزه‌های سلامت، امنیت غذایی، جهش تولید و محیط زیست بوده و توسعه اقتصاد دانش بنیان و هدف گذاری ما برای سال ۹۸ افزایش ۱۰ درصدی سهم اقتصاد زیستی از GDP تولید ناخالص ملی بوده است.

وی ادامه داد: با بررسی‌هایی که در سال ۹۸ بر روی GDP کشور انجام دادیم به این نتیجه رسیدیم در حوزه‌هایی که رسوخ زیست فناوری امکان پذیر است و با توجه به زیر ساخت‌های موجود در ۱۰ سال آینده قابل دست یابی است، برنامه‌ای برای تامین ۱۰ درصد GDP از طریق این فناوری ارائه دهیم.

افزایش ۱۰ درصدی سهم اقتصاد زیستی در  کشور

رهنمایی گفت: ۱۰ درصد GDP بالغ بر ۵۳ میلیارد دلار است. این میزان در سند زیست فناوری ۳ درصد دیده شده که دو برابر خواهد شد. از این رو اقدامات این کارگروه بر این اساس تعریف شده است.

وی “دام، طیور و آبزیان”، “زراعت و باغبانی”، “بیوتکنولوژی صنعتی”، “صنایع غذایی”، “بیوتکنولوژی پزشکی” را از جمله حوزه‌هایی نام برد که قرار است زیست فناوری به آنها رسوخ پیدا کند.

رییس کارگروه تولید تجاری سازی و بازار ستاد توسعه فناوری یادآور شد: در حوزه امنیت غذایی ظرفیت ۴۰ میلیارد دلاری وجود دارد که برای این حوزه نیز برنامه ریزی‌هایی داریم.

وی با اشاره به موضوع سلامت در ستاد توسعه زیست فناوری گفت: بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد بازاری برای زیست مواد و آرایشی بهداشتی وجود دارد که هنوز اقداماتی برای آن انجام نشده است. در حالی که این بخش از حوزه سلامت ۱۰.۶ میلیارد دلار ارزش افزوده‌ دارد.

رهنمایی گفت: در حوزه دارو و زیست مواد فاصله ۱.۶۷ میلیارد دلاری وجود دارد. برنامه داریم که تا ۸۰ درصد این ارزش افزوده را تا سال ۹۹ محقق کنیم. در خصوص زیرساخت‌های حوزه سلامت در ستاد زیست فناوری که شامل دارو، واکسن‌های انسانی، تجهیزات، آرایشی بهداشتی، طب بازساختی و پروبیوتیک دارویی می‌شود، ۸ شتاب دهنده دارویی تاسیس شده است که از توسعه دانش فنی ۱۰۰ محصول حمایت کرده‌اند.

رونمایی از ۳۰ استاندارد دارویی جدید تا پایان سال

رهنمایی با بیان اینکه کشور در زمینه استانداردهای دارویی واردات داشته است،  افزود: در سال گذشته پروژه تولید استانداردهای دارویی اجرایی شد. امید است تا پایان سال ۳۰ مورد از این استانداردها را رونمایی کنیم؛ ضمن آنکه در زمینه اخذ مجوز در حوزه دارویی نیز با همکاری سازمان غذا و دارو مسیر سبز برای دریافت مجوز برای شرکت‌های دانش بنیان تعریف شده است و از این طریق تسهیل گیری در زمینه اخذ مجوزها ایجاد شده است.

رییس کارگروه تولید تجاری سازی و بازار ستاد توسعه فناوری با بیان اینکه در حوزه تولید واکسن‌های انسانی، با ایجاد دو شتاب دهنده از تولید ۵ محصول حمایت شده است، گفت: تاکنون یک واکسن انسانی در سال جاری رونمایی شده و بنا داریم تا پایان سال ۳ واکسن انسانی دیگر را رونمایی کنیم. این واکسن‌ها جزو اقلام ارزبر بوده و بخش دولتی در این چند سال موفق به تولید آن نشده بود.

وی ادامه داد: در زمینه توسعه تجهیزات زیرمجموعه حوزه سلامت ۳ شتاب دهنده تاسیس کردیم که از تولید ۹ محصول مرتبط با تجهیزات حمایت کردند. در این بخش شاهد بودیم پیش از شیوع کرونا کمک‌های زیادی به تولید تجهیزات مرتبط با کرونا شد و خیلی سریع نیازهای بازار را برطرف کرد.

رهنمایی گفت: گام های اجرایی در سال ۹۸ در زمینه پروبیوتیک آغاز شد. همچنین در یک سال اخیر دو شتاب دهنده در حوزه پروبیوتیک دارویی تاسیس شده اند و از تولید ۴ محصول پربیوتیک حمایت کرده اند.

وی در خصوص فلوچارت میزان ارزبری محصولات حوزه زیست فناوری تاکید کرد: بر اساس فلوچارتی که در ستاد زیست فناوری تهیه شده، مشخص شد میزان ارزبری داروهای هدف ۱۹۰۰ میلیون دلار در بخش‌های بیولوژی و شیمیایی بوده است.

  دانلود آهنگ سریال هم گناه علیرضا قربانی

رهنمایی گفت: بر اساس این فلوچارت اولویت‌ها برای تولید محصولات در حوزه زیست فناوری تعیین و مشخص شد در حوزه داروهای بیولوژیکی عدد عمده واردات مربوط به پلاسما و انسولین است. 

وی با اشاره به انتشار فراخوان مشترک با سازمان غذا و دارو در این زمینه، گفت: اولویت‌های تعیین شده در فلوچارت بررسی و فهرست نهایی در این زمینه تهیه شد. در این راستا ۴ فراخوان دارویی در حوزه مواد موثره و مواد اولیه دارویی، داروهای بیوتکنولوژی و داروهای شیمیایی منتشر شد. در ابتدای سال جاری نیز دو فراخوان در حوزه تولید کیت داشتیم که این فراخوان به تولید کیت‌های تشخیص کرونا در دوران شیوع کرونا  منجر شد.

حمایت از تولید ۹۰ محصول حوزه سلامت  

وی با اشاره به رونمایی‌ها در سال ۹۸ در شش ماهه اول امسال گفت: ستاد توسعه زیست فناوری از تولید ۹۰ محصول در حوزه سلامت به ارزش ۱۰۰ میلیارد تومان حمایت کرد که در گام‌های اولیه ۲۷۰ میلیون دلار کاهش ارزبری خواهد داشت.

رهنمایی، “آلومین”،  “IVIG” (ایمونوگلوبین) و واکسن HPV را از محصولات رونمایی شده در مهرماه دانست و افزود: تاکنون ۳۰ دانش فنی که در شتاب دهنده‌ها توسعه داده شده،‌ رونمایی شد. تا پایان سال نیز حدود ۲۰ رونمایی در حوزه واکسن انسانی، پروبیوتک‌ها، داروهای بایوتکنولوژی و زیست مواد خواهیم داشت.

وی خاطر نشان کرد: بر اساس اعلام معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در حوزه مواد دارویی وارد شدیم و در این راستا بسته‌ای را تعریف کردیم. تاکنون ۵ ماده موثره دارویی که ارزبری بالای ۳۰ میلیون دلار داشته رونمایی شده و امید است تا پایان سال جاری نیز ۱۵ قلم ماده اولیه دارویی دیگر رونمایی شود.

رهنمایی ادامه داد:در حوزه داروهای بیوتکنولوژی با مشکلات رگولاتوری مواجه شدیم که خیلی نتوانستیم حمایت‌ها را ادامه دهیم ولی ظرفیت خوبی در این زمینه وجود دارد.

رییس کارگروه تولید تجاری سازی و بازار ستاد توسعه فناوری معاونت عملی و فناوری ریاست جمهوری در خصوص واکسن کرونا گفت: با بررسی پلتفرم‌های اعلام شده از سوی سازمان جهانی بهداشت برای واکسن کرونا، پلتفرم‌های برتر را در شرکت‌های خصوصی را اجرایی کردیم. در حال حاضر ۳ شرکت خصوصی مستقیم با ما قرارداد دارند و اقدام به تولید واکسن کرونا کردند؛ ضمن آنکه دو تفاهم نامه نیز با موسسات دولتی این حوزه داریم که هسته‌های فناور این موسسات نیز ۷ پروژه را در این زمینه در دستور کار قرار داده‌اند.

وی با اشاره به اقدامات ستاد زیست فناوری درباره امنیت غذایی گفت:‌  فعالیت‌های ما در این زمینه در ۳ حوزه “دام، طیور، آبزیان”، “زراعت و باغبانی” و “صنعت” از یک سال گذشته آغاز شد. ارزش افزوده بخش زراعت و باغبانی ۱۲.۲۷ و بخش صنعت ۹.۸ میلیارد دلار است.

رهنمایی، ایجاد ۶ شتاب دهنده در حوزه واکسن دامی و زیست دریا، ایجاد استانداردها، ۲ شتاب دهنده در حوزه زراعت و ۵ شتاب دهنده در حوزه صنایع غذایی را از دیگر اقدامات این کارگروه در حوزه امنیت غذایی ذکر کرد.

وی ادامه داد: در حوزه زیست دریا از ۱۰ پروژه به میزان ۳۲ میلیارد تومان حمایت شد. انتظار داریم حمایت از این طرح‌ها ۳۰ میلیون دلار کاهش ارزبری داشته باشد.

رهنمایی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه زراعت و باغبانی یادآور شد: با توجه به حجم گسترده بازار، به کار بیشتری نیاز دارد. مشکلات رگولاتوری زیادی در این حوزه وجود دارد که سعی داریم با مراکز نوآوری مشترک با جهاد کشاورزی تا پایان سال این مشکلات را رفع کنیم و تاکنون ۳ پروژه را به ارزش ۱۰ میلیارد تومان حمایت کردیم.

رهنمایی با اشاره به بخش بهداشت دام و طیور و آبزیان در بخش حوزه سلامت یادآور شد: از ۶ واکسن در حوزه دام و طیور تا ۱۴۰۰ رونمایی خواهد شد.

وی یادآور شد: همچنین در حوزه زراعت و باغبانی نیز در بخش امنیت غذایی از ۵ پروژه به میزان ۲۹ میلیارد تومان حمایت کرده ایم و در بسته امنیت غذایی ۳۳ پروژه باقی مانده است.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)