برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

حمایت از قهرمانان تولید در شرایط کرونا ضروری است

به گزارش روز چهارشنبه وزارت جهاد کشاورزی، « علیمراد سرافرازی» در وبینار روز جهانی غذا که در سالن شهیدان نعمتی جم برگزار شد، افزود:نامگذاری روز جهانی غذا از سال ۱۹۴۵ که برای تقویت نظام های غذایی و حفظ حیات انسان ها، تعیین شد، تا امروز ۷۵ سال می‌گذرد و قراراست تا سال ۲۰۳۰ (کمتر از ۱۰ سال دیگر) گرسنگی از جامعه جهانی حذف شود و تحقق امری که با توجه به تنش های سیاسی جهانی و تغییرات فاحش اقلیمی چندان خوشبینانه به نظر نمی‌رسد.

وی افزود:اغلب کشاورزان خرده پا از منابع مالی، آموزشی، نوآوری و فناوری برای بهبود رفاه خود دورند و بخش کوچکی از جامعه جهانی به هر نوع غذایی دسترسی دارند در حالی که تعداد زیادی برای به دست آوردن غذا و برای بقای خود و فرزندانشان می‌جنگند و روند افزایشی گرسنگی به ویژه از سال ۲۰۱۴ به چشم می خورد.

سرافرازی تصریح کرد: وظیفه دست اندرکاران و مسوولان ذیربط آن است تا با گذر از این مشکلات آرزوی دیرینه انسان در دسترسی به غذای سالم و کافی را برآورده سازند. 

 وی خاطرنشان کرد: امروز ۹ گونه گیاهی، ۶۶ درصد کل تولیدات زراعی جهان را به خود اختصاص داده‌اند و این در حالی است که حداقل ۳۰ هزار گونه گیاهی خوراکی در دسترس انسان است و ایجاد تنوع غذایی برای کمک به تغذیه انسان و حفظ و پایداری سیاره مان یکی از این گام هاست.

سرافرازی گفت: اکنون ۱۴ درصد از غذای تولید شده برای مصرف بشر هر ساله در مراحل تولید، رسیدن به بازار و در فرایند تهیه و مصرف از بین می‌رود و به کارگیری تمهیداتی برای کاهش این میزان تلفات، گامی دیگر برای تحقق دسترسی به غذای کافی به حساب می آید.

وی، تقویت دسترسی به اینترنت حتی در دوردست ترین مناطق کشور را برای بالغ بر چهار میلیون بهره بردار یعنی تسهیل جریان دانش و تجربیات و به معنای دیگر آگاهی‌بخشی ملی به راهکارهای تولید و دسترسی به محصول عاری از آلودگی را گام سوم بیان کرد و افزود: وزارت جهاد کشاورزی با اجرای برنامه های چندجانبه نظیر راه‌اندازی روستا بازار در جهت تسهیل دسترسی قشر کم‌درآمد به مواد غذایی و همچنین به کارگیری الگوی کشت قراردادی گام‌های استواری برداشته است.

  ساخت لیزر بسیار کوچک نیمه هادی با نانوذرات

سرافرازی نسبت به آمادگی روابط عمومی این وزارتخانه برای تحققراهکارهای دستیابی به غذای سالم اطمینان داد و گفت: ایفای نقش موثر بوسیله اطلاع رسانی در زمینه راهکارهای دستیابی به غذای سالم، معرفی ساختارهای دست اندرکار در این زمینه از یک سو و انتقال دغدغه‌های ملی در جهت تولید محصول گواهی شده به مسوولین در دستور کار است.

وی اضافه کرد: این مرکز با توجه به نقش خود به عنوان پل ارتباطی با ۲۰ سازمان تخصصی بین المللی و تمرکز بر سازمان فائو، آماده است برای معرفی توانمندی ها و انتقال دانش و تجارب سایر کشورها و حمایت مالی و فنی این سازمان ها به ارگان های ذیربط داخلی و مشارکت در اجرای پروژه‌های بین‌المللی ذیربط بوسیله برگزاری برنامه های مجازی و جلسات مشترک با مسوولین کشورهای موفق در اجرای پروژه‌های مرتبط با غذا، باوجود تمامی محدودیت های ناشی از تحریم های بین المللی و پاندومی، اقدام کند.

سرافرازی اظهار امیدواری کرد: براساس همکاری و مشارکت تمامی ارگان های ذیربط و بهره گیری از تمامی توانمندی ‌های علمی و عملی آرزوی رفع گرسنگی در جهان تا سال ۲۰۳۰ تحقق یابد.

به گزارش ایرنا، ۱۶ اکتبر (۲۵ مهرماه) در تقویم‌های بین‌المللی به‌عنوان روز جهانی غذا شناخته می‌شود و دفتر محیط‌زیست و سلامت غذای وزارت جهاد کشاورزی با شعار «محصولات گواهی‌شده ضامن سلامت و ایمنی غذایی» به استقبال این روز رفته است.

بنابراین گزارش، در این وبینار که با حضور دست‌اندرکاران ملی و بین‌المللی و کارشناسان در حال برگزاری است روند تولید و توسعه محصولات گواهی‌شده مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)