برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

گردشگری خلاق باعث توسعه گردشگری با داشته‌های موجود می‌شود

به گزارش گروه فرهنگی ایرنا از روابط عمومی کمیسیون ملی یونسکو ایران، سهند عقدایی در نشست جمعی از فعالان و مدیران صنعت گردشگری گفت: در دهه نود شاهد دو دوره شدید رکود تورمی بوده‌ایم که در اقتصاد ایران بی‌سابقه است. در این شرایط که فعلا چشم‌اندازی برای پایانش نمی‌بینیم، راهبرد بخش خصوصی باید قطع امید از هر حمایت دولتی و اتکا به داشته‌های موجود باشد. 
وی افزود: امروز انتظار از دولت برای ایجاد زیرساخت‎‌های بزرگ گردشگری نظیر هتل‌های بزرگ، توسعه حمل نقل هوایی و ریلی و جاده‌ای، مجتمع‎‌های گردشگری، تبلیغات وسیع بین‎‌المللی و مانند آن، چه بخواهیم و چه نخواهیم دور از واقعیت است. ما باید سراغ الگوهایی از گردشگری برویم که با داشته‌های جوامع محلی همخوان و همساز باشد.

گردشگری خلاق چگونه شکل می‌گیرد
عقدایی ادامه داد: در مدل گردشگی خلاق، گردشگر برای تجربه تفاوت‌های فرهنگی به درون جامعه مقصد می‌رود، در خانه‌های محلی اقامت می‌کند، در کنار خانواده‌ها غذای محلی می‌خورد. تلاش می‌کند تجربه نزدیکی از زندگی، فرهنگ و سنن مردم بدست آورد و بر خلاف گردشگری انبوه، هدفش تماشای گذری جاذبه‌ها و برگشتن به هتل‌های بزرگ و مدرن برای اقامت نیست.

وی افزود: بنابراین گردشگری خلاق به سرمایه‌گذاری‌های وسیع برای ایجاد امکاناتی که تاکنون وجود نداشته اند، نیاز ندارد. گردشگری خلاق تغییر نگاه گردشگر و فعال گردشگری به تجربه و کسب درآمد از آن چیزی است که سال‌ها و بلکه قرن‌ها داشته‌ایم.
رئیس کمیته گردشگری خلاق اتاق ایران تنوع یافتن بسته‌های گردشگری و همچنین رشد کسب و کارهای کوچک را از دیگر ویژگی‎‌های گردشگری خلاق، بیان کرد: در عرصه تورهای ورودی، برای عمده گردشگران تنها مسیر کلاسیک اصفهان، شیراز و یزد شناخته و تجهیز شده است. این موضوع باعث می‎‌شود حتی در زمان‌هایی که به خاطر گشایش‎‌های بین‎‌المللی، نظیر دوران بعد از برجام، تقاضا برای گردشگری در ایران افزایش می‎‌یابد، ظرفیت گردشگرپذیری ایران به واسطه نبود بسته‎‌های متنوع سفر محدود ‎شود.

وی افزود: در حوزه گردشگری داخلی نیز عمده تمرکز بر مقاصدی همچون کیش و مشهد بوده یا شاهد هجوم بی‎‌برنامه گردشگران به مناطق طبیعی هستیم که باعث تخریب محیط زیست و آسیب دیدن فرهنگ بومی شده است.
عقدایی اضافه کرد: ما با گسترش گردشگری خلاق تلاش ‌می‌کنیم گردشگران را به دورترین نقاط ایران توزیع کنیم، به فعالین کسب ‎و کارهای کوچک بگوییم به ظرفیت ‎‌های خود باور داشته باشند و به سرمایه‎‌های کوچک سمت و سو دهیم تا در واحدهای کوچک اما به موازات در تعداد زیاد، وارد عرصه اقتصاد گردشگری شوند.

  دانلود آهنگ علی خدابنده ضربه کاری

علی اکبر عبدالملکی رئیس کمیسیون گردشگری اتاق ایران ضمن اهدای حکم مسئولیت سهند عقدایی در کمیته گردشگری خلاق، عنوان کرد: دولت آن زمانی که روزانه سه میلیون بشکه نفت ۱۳۰ دلاری می‌فروخت به فکر توسعه زیرساخت‎‌های گردشگری نبود؛ نه هتل ساخت، نه ناوگان هوایی را گسترش داد و نه خودروهای مناسب گردشگری تهیه کرد. امروز هم که به خاطر کرونا، برای اولین بار در این ۳۰ سال از دولت کمک خواسته‌ایم، جز ابراز شرمندگی چیزی نمی شنویم.

شهرهای خلاق در یونسکو ثبت شد

امیر روشن معاون دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو بیان کرد: به عنوان مجری پروژه شهرهای خلاق از چند سال پیش تاکنون شهرهای رشت، سنندج، اصفهان، بندر خمیر و تهران به عنوان شهرهای خلاق یا یادگیرنده خلاق در یونسکو ثبت شده‌اند.
وی ابراز امیدواری کرد با بهره‌مندی از ظرفیت‌های کمیسیون ملی یونسکو و همچنین مشارکت کمیسیون گردشگری اتاق ایران بتوانیم در حوزه گردشگری خلاق اقدامات ارزشمندی انجام دهیم.

سمیه عباسیان رئیس باشگاه توسعه گردشگری خلاق یونسکو گفت: این باشگاه به عنوان بازوی گردشگری یونسکو در ایران، آموزش تجاری‌سازی جاذبه‌های گردشگری را راس برنامه‌های خود گذاشته است.

راه‌اندازی مراکز گرشگری کشاورزی در بسیاری استان‌ها

لیلا اژدری رئیس کمیته توافق‌های ملی گردشگری گفت: وزارت میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در سال‌های گذشته با تمرکز دادن گردشگری موضوعی درصدد رفع موانع حوزه گردشگری بوده است. پس از دو سال بحث و تبادل‌نظر میان بخش خصوصی و دولت، ارتباط گردشگری و کشاورزی جای خود را در کشور پیدا کرده است. در بسیاری از استان‌ها مراکز گردشگری کشاورزی راه‌اندازی شده است و تلاش شده تا این مراکز شناسنامه‌دار شوند.

سامانه جامع گردشگری تهران برای تجمیع اطلاعات گردشگری

مهرشاد کاظمی رئیس ستاد گردشگری تهران که به نمایندگی از شهرداری تهران در این نشست حضور داشت، درباره برنامه‌های شهرداری تهران برای معرفی ظرفیت‌های پایتخت و معرفی آن به‌عنوان مقصد گردشگری، گفت: تهران شهر ناشناخته‌ای است و هنوز بسیاری از جنبه‌های گردشگری آن ناشناخته مانده است. می‌دانیم که اطلاعات گردشگری زیادی درباره تهران وجود دارد ولی هیچ‌وقت آن‌ها تجمیع نشده‌اند.‌ به همین دلیل سامانه جامع گردشگری تهران را راه‌اندازی کرده‌ایم.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)