برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

فضایی برای تعامل بیشتر در مسابقه دانش آموزی نور

اکرم قدیمی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار دانشگاه و آموزش ایرنا درباره برگزاری مسابقه علمی بنیاد مصطفی (ص) میان دانش‌آموزان گفت: برای اینکه یک فیلم یک دقیقه‌ای توسط دانش‌آموزان ساخته شود، آنان باید مطالعات فراوانی داشته باشند و این مسابقات انگیزه‌ای برای تکمیل اطلاعات علمی دانش ­آموزان محسوب می‌شود.

مسابقه دانش­ آموزی نور؛ یکی از برنامه های جنبی بنیاد جایزه مصطفی (ص) که امسال این جایزه گرامیداشت پروفسور یاغی، برگزیده جایزه مصطفی(ص)، با موضوع ساخت فیلم ­­های علمی کوتاه یک دقیقه­­ ای از آزمایش ­­­هایی در مباحث مختلف ماده و انرژی بوده است.

قدیمی با بیان اینکه دانش‌آموزان با شرکت در مسابقات از کتاب فراتر می‌روند، بیان کرد: این مسابقات فضای آموزشی را برای دانش‌آموزان فراهم می‌کنند که دروس خود را فقط حفظ نکنند؛ بر این اساس یادگیری آنان افزایش می‌یابد.

رییس انجمن ترویج علم ایران افزود: اگر دانش ­آموزان در گذشته، تجربه کارگروهی با دوستان خود را داشته‌اند، در حال حاضر می‌توانند این تجربه را با خانواده خود داشته باشند، اگر در شرایطی این امکان وجود داشته باشد که با دوستان نزدیک خود به این کار مشغول شوند، در آموزش و حتی روش زندگی آنان موثر است.

وی با اشاره به اینکه اگر دانش ­آموز با همفکری و همدلی برای کار گروهی به این کار مشغول شود، نتایج مثبتی به همراه دارد، اظهار داشت: این همفکری عملا شیوه آموزشی و رشد دانش‌آموز را به همراه دارد؛ کار گروهی بیش از کار فردی اثرات مثبتی دارد، وقتی خانواده در مسابقه، مشارکت علمی داشته باشد، در رفتار اجتماعی، فکری و علمی دانش­آموز نیز تاثیر خوبی به دنبال دارد.

  شرکت‌های پخش کالا ساماندهی می‌شوند

قدیمی وجه مثبت مسابقه دانش ­آموزی نور را خروج دانش ­آموزان از فضای کتاب و کلاس دانست و بیان کرد: اینکه دانش آموزان وارد فضای تعاملی می‌شوند، نقطه قوت مسابقه دانش ­آموزی ­نور است، هیچ کاری صددرصد کامل نیست اما نقاط قوت، ضعف‌ها را کاهش می‌دهد و کمک می‌کند مسابقات اثرگذاری بیشتری نسبت به سال گذشته داشته باشند، در مقابل نقطه ضعف این مسابقه این است که باید اطلاع‌رسانی به ویژه در شرایط موجود و بیماری کرونا بیشتر شود.

رئیس انجمن ترویج علم ایران افزود: ما باید در این مسابقه به دنبال رشد جوامع اسلامی باشیم؛ زیرا روند مثبتی است و سبب گسترش تفکر علمی میان دانش­آموزان در کشورهای اسلامی می‌شود؛ همچنین هم افزایی و همکاری میان کشورها نیز افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه نباید تاکید ما بر نخبه­ پروری باشد، گفت: توجه ما باید این باشد که آموزش برای همه اقشار جامعه به ویژه دانش‌آموزان اسن، برگزاری این مسابقه باید سبب گسترش تفکر علمی شود و میان افراد نیز علاقه ایجاد کند، همچنین باید برای دانش‌آموزان در قالب جایزه و تقدیر، علاقه‌مندی ایجاد کنیم.

قدیمی گفت: وقتی از ظرفیت هنر برای بیان علم استفاده شود، بسیار خوب است. وقتی دانش ­آموز از هنر استفاده می‌کند کار علمی در ذهنش می‌ماند و  اثرگذاری بیشتری دارد، هنر می‌تواند در خدمت علم باشد زیرا این دو بالی هستند که می‌توانند در راستای گسترش مرزهای دانش حرکت کنند.

علاقه مندان می توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایت بنیاد علم و فناوری مصطفی(ص) به نشانی www.mstfdn.org مراجعه کنند.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)