برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

ساخت یک مکنده جدید با الهام از اختاپوس برای جراجی پیوند

به گزارش روز دوشنبه پایگاه خبری ساینس‌دیلی، با وجود این که از چند دهه قبل، از پیوند صفحات سلولی و لایه‌های نازک بافت بدن انسان برای ترمیم جراحت‌ها و آسیب‌ها استفاده می‌شود، دسترسی به ابزار کارآمد برای جابه‌جایی و قرار دادن این بافت‌های پیوندی در محل مناسب بدون آسیب دیدن آن، همواره یک چالش جدی برای متخصصان بوده است.
در حال حاضر این بافت‌های نازک روی یک پلیمر حساس به دما کشت می شوند که پس از جابه‌جایی به محل پیوند، ذوب می‌شود و از بین می‌رود اما این فرایند به ۳۰ تا ۶۰ دقیقه زمان و مهارت بالایی نیاز دارد.
اکنون محققان با استفاده از یک لایه هیدروژل نرم حساس به دما و یک هیتر (گرم‌کن) توانستند ابزار مکنده‌ای را بسازند که بافت‌های پیوندی را به سادگی جابه‌جا می‌کند. برای برداشتن بافت‌ها با این ابزار، ابتدا هیدروژل با استفاده از هیتر گرم می‌شود تا منقبض شود سپس آن را روی بافت قرار داده و گرما دهی را قطع می‌کنند تا مکش ایجاد کرده و روی بافت پخش شود.

بدین ترتیب می‌توان آن را برداشت و به سادگی به محل پیوند منتقل کرد. پس از جاگذاری بافت در  محل مناسب باردیگر هیتر روشن می‌شود تا هیدروژل منقبض شده و بافت را رها کند. به گفته محققان تمام این فرایند ۱۰ ثانیه به طول می‌انجامد.
اکنون محققان در تلاش هستند تا حس‌گرهایی را درون این ابزار تعبیه کنند که قابلیت‌های جدیدی مانند اندازه‌گیری میزان تغییر شکل بافت در اثر فشار را به آن اضافه کنند و موجب افزایش امنیت و دقت پیوند شوند.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Science Advances منتشر شده است.

  ثبت و بررسی درخواست طرح سامانه‌های نوین آبیاری غیرحضوری شد

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)