برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

از تصمیم خودسرانه ایرلاین‌ها تا آموزش جذب گردشگر در دوره کرونا

وزیر میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری یکی دو روزی است به همراه هیئت همراه عازم ترکیه شده است و می خواهد بداند ترکیه چگونه در دوره همه گیری کرونا مرزهایش را باز کرده و گردشگر خارجی می پذیرد، اما هر کسی این روزها سر و کارش به مراکز گردشگری و یا هتل های ترکیه افتاده می گوید شیوه نامه های بهداشتی به شدت به طور کامل رعایت می شود. حالا باید ببینیم ایران نیز می تواند چنین شرایطی را مهیا کند و یا خیر.

ایرلاین‌ها با وجود مخالفت‌ها، قیمت بلیط را افزایش دادند

حرمت الله رفیعی رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران گفت : ایرلاین ها با وجود مخالفت وزیر راه و نمایندگان مجلس شورای اسلامی نرخ بلیط پروازهای داخلی را افزایش دادند.

وی در این خصوص گفت: با وجود مخالفت های گسترده ای که وزیر راه نمایندگان مجلس شورای اسلامی و حتی سازمان هواپیمایی کشور داشت، ایرلاین ها نرخ پروازهایشان را افزایش دادند و برخی را حتی تا بیش از صددرصد افزایش دادند.
رفیعی به با اشاره به اینکه دولت برای حمایت از گردشگری بسته های حمایتی تدوین و ابلاغ کرده است، گفت: این افزایش قیمت از سوی ایرلاین‌ها اصلاً به نفع گردشگری کشور نیست.

وی ادامه داد: در حالی ایرلاین‌ها افزایش قیمت دلار را دلیل افزایش نرخ بلیط پروازهای اعلام کردند که هزینه های آنها به ریال است آنها هزینه کارکنانشان را با ریال پرداخت و دیگر هزینه ها از جمله سوخت را با قیمت ریال محاسبه می کنند و در صورت نیاز به تعمیر و خرید هواپیما از دولت وام کم بهره می گیرند.
 

آموزش از ترک ها برای پذیرش گردشگر در ایام کرونا

وی که هم اکنون به همراه وزیر میراث فرهنگی و گردشگری در ترکیه برای برقراری دوباره سفرهای توریستی بین ایران و ترکیه و تقویت آن در شرایط شیوع ویروس کرونا به سر می برد، گفت: ترکیه در این ماه‌ها با وجود ادامه شیوع ویروس کرونا مرزها را باز و گردشگری را برقرار کرده است، البته نه این‌که شرایط عادی شده باشد اما سفر در این کشور رونق دارد و چرخه اقتصادی گردشگری به حرکت درآمده است.

رفیعی با بیان این که برای ما مهم است بدانیم ترکیه از چه راه‌حل‌هایی برای این  ایجاد شرایط استفاده کرده، گفت: قرار است در این راستا مونسان با وزیر گردشگری ترکیه دیداری داشته باشد.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران با بیان این که فعلا قرار نیست از شر کرونا راحت شویم، بنابراین باید آموزش ببینیم چگونه با این شرایط به زندگی عادی خود برگردیم که در این راستا می توان از تجارب ترکیه استفاده کرد.

وی افزود: درست است که میزان گردشگر به میزان قبل از شیوع کرونا در ترکیه نیست. اما آنچه ما امروز شاهد هستیم این است که گردشگری در ترکیه جریان دارد و مسافرانی از روسیه و اروپا و آمریکا به ترکیه سفر می کنند.

رفیعی سپس با اشاره به دیداری که در نخستین روز از سفر هیات ایرانی با اتاق بازرگانی، معاون استانداری و شهردار وان صورت گرفته است، درباره تمایل ترک‌ها برای تقویت روابط گردشگری با ایران، گفت: ترک‌ها از مسدود بودن مرز ایران به روی گردشگران گله‌مند هستند، آن‌ها به تعاملات دوسویه گردشگری با ایران تمایل دارند.

 فاز دوم تدوین برنامه ملی توسعه گردشگری آغاز شد

ولی تیموری معاون گردشگری کشور از تغییر مشاور ارشد و آغاز رسمی فاز دوم تدوین برنامه ملی توسعه گردشگری با استقرار تیم مشاوره جدید در تهران خبر داد.

وی در دیدار با سوتان سوتکوفسکی رئیس دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران  در محل معاونت گردشگری برگزار شد، به تشریح نتایج برگزاری وبینار پرداخت و گفت: از یک سال و نیم پیش تا کنون پروژه تدوین برنامه ملی توسعه گردشگری کشور در معاونت گردشگری در حال پیگیری است. طبق توافق صورت گرفته با سازمان جهانی گردشگری (UNWTO)  در سال ۱۳۹۷ تصمیم گرفته شد تا دبیرخانه سازمان جهانی گردشگری نیز مشاوران با تجربه بین‌المللی را برای کمک به مشاوران داخلی معرفی کند و از آنجایی که آن سازمان در ایران دفتری ندارد، پیگیری اجرای این توافقات به دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران واگذار شد.

او خاطرنشان کرد: علاوه بر این موضوع، به‌دلیل وجه غالب گردشگری تاریخی‌فرهنگی در جمهوری اسلامی ایران و مذاکرات به‌عمل آمده، دفتر منطقه‌ای یونسکو نیز در پروژه تدوین برنامه ملی توسعه گردشگری به طور مستقیم وارد همکاری فنی شد.

گردشگری به وقت روستا

 کارشناسان گردشگری داخلی و خارجی معتقدند در روزهایی که کرونا بسیاری از مرزهای کشورها را بسته می‌توان گردشگری داخلی از جمله گردشگری روستایی را جایگزین کرد.

همه گیری بیماری کرونا و ماندگاری آن در سراسر جهان تغییرات گسترده‌ای را ایجاد کرده که گردشگری را نیز شامل می‌شود به نظر می رسد ادامه روند ویروس، این صنعت را نیز شامل تغییرات زیادی بکند از آن جمله می توان به کاهش چشمگیر گردشگری خارجی در همه کشورها اشاره کرد. حالا بسیاری از کارشناسان داخلی و خارجی راه حل عبور کم بحران تیز از این دوران را رونق گردشگری داخلی از جمله گردشگری روستایی عنوان کردند.

شعار امسال سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) در ۲۷ سپتامبر ۲۰۲۰ گردشگری و توسعه روستایی تعیین شد تا از ظرفیت‌های بی‌بدیل و منحصر به فرد این بخش در ایجاد توسعه اقتصادی و فراهم آوردن فرصت‌هایی در خارج از شهرهای بزرگ استفاده شود.

آموزش ۱۰ هزار نفری شاغلان حوزه گردشگری

زاهد شفیعی مدیرکل دفتر مطالعات و آموزش گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: در شش ماه نخست امسال قریب به ۱۰ هزارنفر از ذی‌نفعان و شاغلان صنعت گردشگری استان‌های سی‌ویک‌گانه کشور از آموزش‌های هفده‌گانه ارائه شده درقالب طرح توانمندسازی برخوردارشده‌اند.

وی با ارائه گزارشی در خصوص پروژه‌ توانمندسازی نیروی انسانی شاغل و مرتبط با حوزه‌ گردشگری، دستاوردها، مخاطبان و فراگیران این طرح، گفت: آموزش و تربیت نیروی انسانی شاغل، مورد نیاز و مرتبط با صنعت گردشگری به طور مستمر جزو سیاست‌های اصلی دفتر مطالعات و آموزش گردشگری است.

وی افزود: به دنبال بررسی‌ها و ارزیابی‌های مستمر بر تقویت مهارتی و آموزشی این نیروها، توجه و تمرکز بیشتری شده است و پس از نیازسنجی و شناسایی اولویت‌های آموزشی استان‌ها، برنامه‌ریزی لازم در این زمینه انجام گرفته تا این موضوع به عنوان پروژه توانمندسازی، تعریف و مورد تعقیب قرار گیرد.  
شفیعی گفت: در حقیقت هدف و ماموریت این پروژه ارتقای سطح دانش، آموزش و مهارت منابع انسانی شاغل و مورد نیاز صنعت گردشگری است و با پیشبرد آن بر تقویت‌ بنیان‌های علمی، رفتاری، اقتصادی و فکری مخاطبان تاکید می‌شود.

کیفیت و افزایش مدت حضور در پی توزیع مقاصد گردشگری

ولی تیموری معاون گردشگری کشور گفت: کیفیت حضور و افزایش مدت ماندگاری گردشگران در پی توزیع مقاصد گردشگری میسر می‌شود.

وی در نشست با محمد مغزی نجف آبادی شهردار نجف‌آباد استان اصفهان در محل معاونت گردشگری ضمن پیگیری مصوبات سفر پیشین به این شهر، نجف‌آباد را از نظر جمعیت دومین شهر و از شهرستان‌های مهم استان اصفهان عنوان کرد و گفت: ظرفیت‌های موجود در این شهر همچنین اقدامات گسترده از سوی شهرداری در ایجاد زیرساخت‌های صنعت گردشگری، اعم از بازسازی و مرمت بناهای تاریخی یا احداث و ایجاد تفرجگاه‌های مختلف همانند «کوچه باغ زندگی» به منظور احیای محور گردشگری و تفریحی توانسته نجف‌آباد را به عنوان مقصد گردشگری در جوار شهر اصفهان معرفی کند.  

اقدامات مذکور بستر مناسبی برای توزیع مقاصد گردشگری استان است. تلاش برای معرفی این شهر به عنوان «نجف آباد باغ شهر صفوی» یا «شهر علم و ایثار» سبب شده حیات گردشگری استان، فرصت حضور در مقصدهای متنوعی را بیابد و زمینه ایجاد انواع شاخه‌های گردشگری فراهم شود.  

کشف سفال‌های منقوش لوندو

محمد فرجامی سرپرست دومین فصل کاوش محوطه گبری سربیشه – خراسان جنوبی از کشف سفال‌های منقوش لوندو (منقش به نقوش هندسی) در خراسان جنوبی خبر داد.

وی با اعلام این خبر گفت: محوطه گبری مود در دشت مود شامل دو تپه با ارتفاع کم و نزدیک به هم است که تپه شمالی دارای ارتفاع بیشتری نسبت به تپه جنوبی است.
او با بیان اینکه  این تپه در سال ۱۳۷۶ از طرف اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان گمانه‌زنی و تعیین حریم و  در سال ۱۳۸۱ با شماره ۶۳۶۴ در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده افزود: با بررسی های سطحی که در محدوده محوطه صورت گرفته سفال هایی مربوط به بازه زمانی هزاره چهارم تا ساسانی به دست آمده که نشان از اهمیت این تپه و مشابهت داده های آن با یافته های به دست آمده با مناطق همجوار خصوصا محوطه های چون کلاته شاهپوری و کرگه چهارفرسخ نهبندان، تپه یحیی کرمان، دهانه غلامان در سیستان ایران، نادعلی(سرخ داغ) در سیستان افغانستان و قلعه کهنه قندهار در جنوب افغانستان و دامب کوه در منطقه بلوچستان دارد.
وی خاطرنشان کرد: خراسان جنوبی به دلیل قرارگرفتن در محدوده خراسان بزرگ(مرکز قدرت گیری اشکانیان) یکی از مهم ترین استقرارگاه های دوره اشکانی بوده که محوطه های دیگری را هم دوره با محوطه گبری مود در محدوده پیرامونی دشت بیرجند به مانند تپه تخچرآباد، قلعه قوچو (باغ گلشن) شارقنج، کال جنگال خوسف، لاخ مزار کوچ، پشته نه تاغ/طاق چنشت می توان معرفی کرد ولی از لحاظ کیفیت، داده های فرهنگی محوطه گبری مود یکی از بهترین محوطه ها در سطح استان متعلق به دوره اشکانی است.

  پرورش پاییزه کرم ابریشم در ۱۰ استان کشور

تکمیل بررسی‌های باستان‌شناسی حریم تخت جمشید

حمید فدایی مدیر پایگاه میراث‌جهانی تخت‌جمشید با اعلام موفقیت آمیز بودن تهیه نقشه باستان‌شناسی شهرستان مرودشت، گفت: موفق به تکمیل بررسی‌های باستان‌شناسی و شناسایی آثار باقیمانده در محدوده حریم تخت جمشید در وسعتی بالغ بر ۸۵ هزار هکتار شدیم.

وی با اعلام این خبر نتایج این اقدامات را در راستای تکمیل اطلاعات نقشه باستان‌شناسی منطقه دانست و گفت: بررسی‌های باستان‌شناسی منطقه تخت‌جمشید در حدود ۷۰ سال قبل توسط لوئیس واندنبرگ آغاز و در دهه‌های بعد توسط ویلیام سامنر، عباس علیزاده، رمی بوشالا و علی اسدی دنبال شده است.

او افزود: اگر چه در طول سال‌ها بررسی، محوطه‌های فراوانی مورد شناسایی و مطالعه و گاه‌نگاری قرار گرفته‌اند، اما تکمیل این بررسی‌ها و از جمله بازنگری محوطه‌های بررسی شده پیشین از سال ۱۳۹۶ تا کنون طی سه فصل بررسی باستان‌شناسی در محدوده حرایم تخت‌جمشید به سرپرستی وحید بارانی و همکاری دیگر اعضای باستان‌شناس و مستندنگاری پایگاه انجام شده است.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری تصریح کرد: امید می‌رود با پیاده‌سازی تمام اطلاعات بررسی‌های انجام شده از گذشته تا کنون طی چند ماه آتی بتوانیم به نقشه جامع و یکپارچه باستان‌شناسی منطقه دست یابیم.

موزه لوور پاریس کاوش محوطه تاریخی ویران‌شهر فاروج را از سر می‌گیرد

میثم لباف خانیکی سرپرست هیات ایرانی باستان‌شناسی محوطه ویران‌شهر فاروج گفت: فصل جدید کاوش‌های باستان‌شناسی در محوطه تاریخی «ویران‌شهر فاروج» با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور و با مشارکت دانشگاه تهران و موزه لوور پاریس بزودی از سر گرفته می‌شود.

وی در نشست با مدیران این اداره کل با اشاره به شرایط به وجود آمده ناشی از شیوع ویروس کرونا و مشکل حضور باستان شناسان فرانسوی در این پروژه تصریح کرد: با پیگیری‌های انجام‌شده، مانع توقف برنامه‌های پژوهشی و کاوش‌ها شدیم اما، با وجود سختی‌ها کارها از سر گرفته می شود.

سرپرست هیات باستان‌شناسی محوطه ویران‌شهر فاروج با اشاره به اهداف بلندمدت پژوهشی در این محوطه تاریخی، افزود: در فصل جدید کاوش، کار میدانی بر عهده باستان شناسان ایرانی و مطالعات پژوهشی را متخصصان فرانسوی دنبال خواهند کرد.

خانیکی با بیان اینکه تاکنون همکاری استان خراسان شمالی در پشتیبانی و پیشبرد اهداف پژوهشی در محوطه تاریخی ویران‌شهر کارساز بوده است، ابراز امیدواری کرد: بدون شک حفظ این آثار، کاوش و معرفی بقایای معماری محوطه، نتایج مؤثری در شناخت تاریخ و فرهنگ منطقۀ شمال شرق ایران خواهد داشت.

فصل اول مطالعات باستان‌شناسی محوطه تاریخی ویران شهر فاروج با هدایت گروهی متشکل از باستان شناسان دانشگاه تهران و موزه لوور پاریس آبان ماه پارسال پایان یافت.

۲۶۰ اثر تاریخی در دشت مرودشت شناسایی شد

حمید فدایی مدیر پایگاه میراث جهانی تخت‌جمشید اعلام کرد:فصل سوم بررسی و تهیه نقشه باستان‌شناسی دشت مرودشت فارس با شناسایی ۲۶۰ اثر و محوطه تاریخی به پایان رسید.

 فدایی با اعلام این خبر ابراز داشت: با مجوزی که پژوهشکده باستان‌شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری صادر کرد، بررسی‌های باستان‌شناسی و شناسایی آثار باقیمانده در محدوده حرایم تخت‌جمشید در وسعتی بالغ بر ۸۵ هزارهکتار صورت گرفت.

وی نتایج این اقدامات را با هدف تکمیل اطلاعات نقشه باستان‌شناسی بیان کرد و افزود: بررسی‌های باستان‌شناسی منطقه تخت‌جمشید در حدود ۷۰ سال قبل آغاز شد و گرچه در طول سال‌ها پژوهش محوطه‌های فراوانی شناسایی و مطالعه و گاه‌نگاری شد، تکمیل این بررسی‌ها و بازنگری محوطه‌های پیشین، از سال ۱۳۹۶ تاکنون در سه فصل رقم خورده است.

وی ادامه داد: این پژوهش‌ها در محدوده حرایم تخت‌جمشید به سرپرستی وحید بارانی و همکاری دیگر اعضای باستان‌شناس و مستندنگاری پایگاه صورت گرفته و امید است با پیاده‌سازی همه اطلاعات، طی چند ماه آین بتوانیم به نقشه جامع و یکپارچه باستان‌شناسی منطقه دست یابیم.

کشف گورهای دوران اسلامی در استقرارگاهی از دوران اشکانی

افراسیاب گراوند سرپرست هیات باستان شناسی از کشف گورهایی از دوران اسلامی در استقرارگاهی از دوران اشکانی در پیرانشهر آذربایجان غربی خبر داد.

وی گفت: سومین فصل کاوش محوطه سوغانلو ۴ در حوضه سد کانی سیب پیرانشهر استان آذربایجان غربی پژوهشگاه به منظور پی گردی سازه های معماری بدست آمده از فصول گذشته در حال انجام است.
این باستان شناس تصریح کرد: محوطه سوغانلو ۴ از مهمترین استقرارگاه های حوضه آبگیر سد کانی سیب پیرانشهر در یک دره میانکوهی باریک و بر روی بلندی های طبیعی واقع شده است.
گراوند اظهار داشت: محوطه یاد شده در دوره اول استقرار خود، دارای ساختارهای معماری سنگچین بزرگ با فضاهای متعدد معماری بوده که در دوره های بعد به عنوان گورستان مورد استفاده قرار گرفته است.
سرپرست هیئت باستان شناختی تصریح کرد: تدفین های بدست آمده از کاوش، دارای ویژگی های مشترک و تمامی آنها از ساختار معماری مشابهی برخوردار هستند و تماماً در یک جهت و با اندکی اختلاف بصورت شرقی- غربی قرار گرفته اند.

او با بیان اینکه ساختار این گورها با توجه به شواهد موجود به صورت چاله ای است به نحوی که چاله مورد نظر جهت تدفین یک فرد به عمق ۴۰ تا ۵۰ سانتی متر کنده شده و جسد داخل آن قرار گرفته، افزود: اجساد داخل این گورها تماماً به پهلوی راست (رو به سمت جنوب) قرار گرفته و دست ها در کنار هم جمع شده اند و بر روی گورها چندین تخته سنگ و لاشه سنگ در یک ردیف چیده شده است. 

گردشگری و ورزش در دولت تدبیر و امید، موفق‌ ظاهر شدند

علی‌اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: گردشگری و ورزش در دولت تدبیر و امید، موفق‌ و روبه جلو ظاهر شدند.

وی پس از امضا تفاهم‌نامه توریسم ورزشی در محل وزارت ورزش و جوانان در گفت و گو با خبرنگاران، اظهار داشت: بخش گردشگری ورزشی در دنیا مهم است و با توجه به فرابخشی بودن آن به همکاری همه نهادها نیاز داریم.

وی ادامه داد: یکی از بخش‌های مهم گردشگری، توریسم ورزشی است که باید از این ظرفیت استفاده شود.  گردشگری هم اشتغال‌آفرین است و ارزآوری دارد و توریسم ورزشی می‌تواند در درآمدهای ارزی کمک کننده باشد. با فعال کردن این بخش، توریسم ورزشی تقویت می‌شود. رویدادهای مهمی در گردشگری ورزشی است که با فعال کردن آن امیدواریم به ارزآوری و گردشگر خارجی کمک کنیم.

مونسان اظهار داشت: در دولت تدبیر ورزش و گردشگری موفق‌ عمل کردند. ٢ هزار و دویست واحد بومی‌گردی و چندین هتل افتتاح طی این مدت به بهره‌برداری رسید.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)