برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

تأسیس شاخه مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری در دانشگاه علامه طباطبائی

به گزارش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، «حسین سلیمی» رئیس دانشگاه علامه طباطبایی در نشست امضای تفاهم‌نامه همکاریهای علمی، پژوهشی و فناوری این دانشگاه با مرکز منطقه‌ای اطلاع رسانی علوم و فناوری(RICeST) و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) در سخنانی ضمن انتقاد از نظام رتبه‌بندی (ISC) در زمینه علوم انسانی گفت: در این خصوص نقدهایی از طریق معاونت آموزشی وزارت علوم اعلام شد که امیدواریم در نظام جدید رتبه‌بندی مورد توجه قرار گیرد.

وی در ادامه با اشاره به این که پایگاه علوم جهان اسلام می تواند در ارتقای جایگاه دانشگاه‌های بزرگ و دانشگاه علوم انسانی داشته باشد، تاکید کرد: نظام مقاله‌محوری به نوعی به نفع دانشگاه‌های کوچک و با فعالیت محدود محسوب می‌شود.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی با اعلام آمادگی برای همکاری نزدیک با پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، اضافه کرد: جنس فعالیت این پایگاه علمی با دانشگاه علامه طباطبائی به لحاظ دارا بودن دپارتمان علم سنجی و نیز ظرفیت‌های بالای کتابخانه مرکزی این دانشگاه از همه نزدیک ‌تر است.

وی تصریح کرد: دانشگاه علامه با ظرفیت علمی خود، ضمن همکاری‌های علمی تخصصی می‌تواند به منظور تاسیس دفتر نمایندگی در دانشگاه‌های تهران همکاری نزدیکی داشته باشد.

رییس  رایسست (RICeST) و سرپرست (ISC) نیز در این نشست گفت: ایجاد شاخه مرکز منطقه‌ای در دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی کشور یکی از موثرترین راهکارها برای تحقق اقتصاد مقاومتی به خصوص در شرایط تحریم است.

«محمدجواد دهقانی» ادامه داد: زیرا در این صورت امکان تبادل مدارک علمی و اشتراک‌گذاری منابع علمی مختلف از قبیل کتاب های تخصصی، مقالات مختلف علمی منتشر شده در مجلات معتبر و یا همایش های علمی، گزارش های فنی و پژوهشی و پایان نامه‌ها، فراهم آمده و باعث صرفه‌جویی در تأمین بودجه و اعتبار منابع علمی مورد نیاز دانشگاه‌ها خواهد شد.

  ظرفیت تولید کیت تشخیص کرونا در ایران به ۶ میلیون واحد رسید 

بر اساس این تفاهم نامه مشترک ISC متعهد شد نمایه سازی اطلاعات و آمار تولیدات پژوهشگران دانشگاه در (ISC) را انجام دهد.

همچنین (ISC) متعهد شد تا در جهت کمک به تبیین و تحقق شاخص‌های رتبه ­بندی دانشگاه علامه و تعیین جایگاه این دانشگاه در بین سایر دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی و پژوهشی، همکاری در جهت معرفی و ورود دانشگاه به نظام‌های بین المللی رتبه بندی، همکاری و اجرای فعالیت‌های پژوهشی در قالب طرح‌های تحقیقاتی مشترک، فراهم سازی امکان استفاده از سامانه ثبت همایش های (ISC)، استفاده از توانمندی دانشگاه برای همکاری  های علمی و بین المللی در راستای تعامل با دانشگاه های کشورهای جهان اسلام و چاپ و انتشار نشریات معتبر علمی دانشگاه و درونداد و پردازش این مجلات در (ISC) گام بردارد.

بر همین اساس، امکان درج اطلاعات و متن کامل منابع علمی همچون مقالات، مجلات، مجموعه مقالات، کنفرانس ها، متن و چکیده ی طرح های تحقیقاتی و پایان نامه هایی که در دانشگاه علامه تولید و منتشر گردیده است، جهت نمایه سازی در پایگاه‌های اطلاعاتی مرکز منطقه ای، (ISC) وجود خواهد داشت و از این طریق تمامی دانشگاه ها و مراکز پژوهشی امکان رویت و بهره برداری از این منابع علمی را در آینده خواهند داشت.

گفتنی است که بر اساس این تفاهم نامه به‌طور رسمی شاخه مرکز منطقه‌ای در دانشگاه علامه طباطبایی تأسیس شد.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)