برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

هم‌افزایی نقاط کوانتومی و تصویربرداری برای درمان سرطان

به گزارش روز دوشنبه ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، یک گروه تحقیقاتی مشترک به سرپرستی وانگ هوی و لین ونچو از موسسه علوم فیزیک شهر هیفی چین، ترکیبی از معرف‌های درمانی چندکاره عاری از فلز را ساخته‌اند.

این معرف‌ها حاوی نقاط کوانتومی نیترید کربنی گرافیتی هستند که درون نانوصفحات کربنی قرار داده شده‌ است. این ساختار کمپلکسی که به CNQD-CN شهرت دارد، از طریق روش درمانی هیدروترمال مورد استفاده قرار می‌گیرند.

نانومواد چندکاره عاری از فلز چشم‌انداز کاربرد گسترده‌ای در تشخیص و درمان یکپارچه سرطان دارند. این گروه تحقیقاتی از فرم‌آمید که نوعی حلال آلی است به‌عنوان منبع کربن و نیتروژن استفاده کرده تا CNQD-CN را تولید کنند.

CNQD-CN به‌عنوان یک سیستم تحویل دارویی که به محرک دوگانه pH و امواج مادون قرمز حساس بوده و پاسخ می‌دهد، برای بهبود شیمی‌درمانی استفاده می‌شود.

این فناوری قابلیت تبدیل نور به گرما را داشته و می‌تواند در معرض تابش مادون قرمز نزدیک برانگیخته شده و گونه‌های اکسیژن منفرد تولید کند و در نهایت برای روش درمان نورگرمایی استفاده شود.

وانگ‌هوی طراح این پروژه می‌گوید: ترکیبی از نقاط کوانتومی نیترید کربن گرافیتی و نانومواد مبتنی بر کربن دو بعدی می‌تواند به دلیل عملکرد عالی از جمله ویژگی‌های نوری و قابلیت تبدیل کارآمد نور به گرما و همچنین تولید اکسیژن منفرد در درمان سرطان استفاده شود.

با این حال، سنتز نانوکامپوزیت‌های مرتبط شامل پیش‌سازهای واکنش متعدد، فرآیندهای سنتز پیچیده، اثر متقابل ضعیف بالقوه، مقادیر زیادی پسماند ایجاد می‌کند. بنابراین، تولید مقیاس‌پذیر و تکرارپذیر آن‌ها محدود است.

این پروژه گامی رو به جلو برای درک مزایای درمان سرطان سینرژیک با تصویربرداری است. روش درمانی گرمانوری به روشی گفته می‌شود که در آن از یک ماده حساس به نور استفاده می‌شود که با تابش نور بر آن، ماده برانگیخته شده و انرژی لرزشی در قالب گرما آزاد می‌کند. این گرما می‌تواند برای از بین بردن سلول‌های سرطانی استفاده شود.

  بازدید معاون رئیس جمهوری از نمایشگاه محصولات فناورانه دانشگاه آزاد گیلان

نتایج این پروژه در قالب مقاله‌ای با عنوان Graphitic Carbon Nitride Quantum Dots Embedded in Carbon Nanosheets for Near-Infrared Imaging-Guided Combined Photo-Chemotherapy  در نشریه ACS Nano به چاپ رسیده است.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)