برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

خطر فرسودگی کادر درمان در کمین مردم است

به گزارش سه شنبه دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، دکتر علیرضا فاطمی اظهار کرد: 9 ماه می گذرد و با وجود سپری شدن فصل گرما و تمام هشدارها، باز هم در اولین ماه های پاییز با رشد روز افزون بیماری کرونا مواجه شده ایم.

او گفت: در شرایطی قرار داریم که اکثر بیمارستانهای تهران جای خالی برای بستری ندارند. باید مردم با جدیت بیشتری توصیه های بهداشتی پیشگیری از ابتلا به کرونا را دنبال کنند.

وی استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی را ضروری دانست و هشدار داد: صرفا به استفاده از الکل اکتفا نکنید و در اولین فرصت شست و شوی دست ها را با دقت انجام دهید.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید کرد: افراد باید بلافاصله بعد از علامت دار شدن سریعا اقدام به قرنطینه کنند با این کار و به حداقل رساندن ارتباطات، زنجیره انتقال ویروس به حداقل ممکن خواهد رسید.

وی یکی از مهمترین اقداماتی که در پیشگیری از کووید ۱۹ تاثیر آن به اثبات رسیده را استفاده از ماسک مناسب دانست و توضیح داد: بهترین ماسک برای استفاده عموم مردم ماسک های استاندارد سه لایه است که حتما باید از داروخانه ها و مراکز معتبر تهیه شود.

 فاطمی ادامه داد: حداکثر استفاده از ماسک سه تا چهار ساعت است و فورا بعد از مرطوب شدن لایه داخلی باید ماسک دور انداخته شود.

وی با اشاره به این که در روزهای بارانی امکان مرطوب شدن ماسک بیشتر از روزهای گرم و خشک سال است ادامه داد: اگر به دلیل بارش باران متوجه شدید ماسک نمناک است باید هر چه سریعتر آن را تعویض کنید.

  مهلت ثبت‌نام کارشناسی ارشد بدون آزمون دانشگاه آزاد فردا پایان می‌یابد

این پزشک درباره استفاده از پروتکل های دارویی نیز توضیح داد: طی ماههایی که گذشت برخی داروها به لیست درمان بیماران کرونا اضافه و برخی داروها نیز اثبات شد که کارایی لازم را ندارد و از دستورالعمل ها خارج شد.

متخصص عفونی بیمارستان شهدای تجریش ادامه داد: همچنان تاثیر قطعی بیشتر داروها برای درمان کرونا به قطعیت نرسیده است  و در مراکز دانشگاهی به صورت انتخابی برای بیمارانی که در درمان از استفاده از دارویی نفع بیشتری می برند، تجویز و استفاده می شود.

فاطمی تاکید کرد: داروهای موثر در درمان کووید در قالب کارآزمایی های بالینی  باید مورد تایید کمیته های مربوط به درمان کووید ۱۹ در بیمارستانها برسد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، بزرگترین معضل مراکز درمانی را افزایش بیماران کرونایی و بدحالی دانست که با حال عمومی وخیم به مراکز درمانی مراجعه می کنند و نیاز به بستری در بخش های مراقبت ویژه دارند ولی با توجه به محدود بودن تخت ها بیمارستانها با چالش جدی روبرو هستند.

وی ضمن ابراز نگرانی از شیوع روزافزون مبتلایان به کرونا گفت: متاسفانه در پیک های جدید این بیماری بسیاری ازافراد حتی بدون هیچ بیماری زمینه ای به فرم های شدیدمبتلا شده اند بنابراین باید توصیه های بهداشتی برای پیشگیری از ابتلا بیش از پیش مورد توجه باشد.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)