برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

کالاهای ترانزیت شده از خراسان جنوبی ۲۳ برابر افزایش یافت

مشیرالحق عابدی روز پنجشنبه در نشست شورای ساماندهی مبادلات مرزی و کارگروه توسعه صادرات استان خراسان جنوبی افزود: در هفت ماه نخست امسال چهار هزار و ۹ دستگاه کامیون به وزن ۱۲۹ هزار و ۳۸۹ تن از طریق گمرک ماهیرود به کشور افغانستان ترانزیت شده است.

وی اظهار داشت: این کالاها از کشورهای اندونزی، چین، ترکمنستان، هندوستان، امارات، روسیه و ترکیه از طریق گمرک ماهیرود در استان خراسان جنوبی به کشور افغانستان ترانزیت شده‌اند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی گفت: عوامل متعددی مانند تامین زیرساخت‌های لازم در مرز ماهیرود توسط استان در رشد ترانزیت کالا و خدمات از این بازارچه مرزی موثر بوده است.

وی افزود: پروژه تامین زیرساخت‌های مرز ماهیرود در شهرستان سربیشه با تلاش، جدیت و پیگیری‌های مداوم استاندار در سال جاری به نتیجه رسید و مهمترین هدف از تامین زیرساخت‌های لازم در این بازارچه، رفاه حال تجار بود.

عابدی بیان کرد: بدون تردید رفع مشکلات پیله‌وران در مبادلات مرزی از طریق بازارچه‌های مرزی خراسان جنوبی همواره در دستور کار قرار دارد.

وی گفت: آنچه می‌تواند این توفیقات در افزایش صادرات کالا و خدمات را مستمر سازد، این است که در اقلام صادراتی نیاز کشور همسایه مورد نظر باشد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی تاکید کرد: توجه دادن تولیدکنندگان خُرد و کلان استان به بازار افغانستان می‌تواند رونق واحدهای تولیدی را به همراه داشته باشد.

وی گفت: افغانستان، بازاری بکر است که به جهت سهولت دسترسی برای ما اهمیت بسزایی دارد.

وی ادامه داد: رشد فزاینده مبادلات مرزی طی هفت ماه اول امسال، نقش بسزایی در توسعه صادرات استان خراسان جنوبی داشته است.

عابدی گفت: افزایش ۵۲ درصدی حجم کالاهای صادراتی و رشد ۸۲ درصدی ارزش ریالی این محموله‌ها از توفیقات استان در هفت ماه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بوده است.

  تجارت ۴.۵ میلیارد دلاری ایران با کشورهای عضو اکو

وی تصریح کرد: طی این مدت بیش از ۲ میلیون تن کالا به ارزش ۳۶۵ میلیون و ۴۴۰ هزار و ۲۴۵ دلار از مرزهای استان صادر شد.

به گزارش روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی در این نشست که با حضور همه اعضا همراه بود، با احداث سایت دائمی نمایشگاهی در طبس گلشن موافقت شد. 

این سایت نمایشگاهی که با سرمایه‌گذاری ۵۰ میلیارد ریالی شرکت پدیده گستر طبس به عنوان بخش خصوصی احداث می‌شود، نقش موثری در توسعه صادرات استان و رونق اقتصادی شهرستان طبس خواهد داشت.

خراسان جنوبی با ۱۱ شهرستان در شرق ایران به طول ۳۳۱ کیلومتر در چهار شهرستان با افغانستان مرز مشترک دارد.

این استان چهار بازارچه مرزی دارد که مرز ماهیرود در شهرستان سربیشه فعال‌ترین آنهاست.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)