برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

مصرف غذای ناسالم موجب اختلال در عملکرد هیپوکامپ مغز می‌شود

به گزارش پایگاه خبری ساینس دیلی، در این تحقیقات که با کمک ۱۱۰ داوطلب انجام گرفت، محققان به بررسی عملکرد بدن در طول یک هفته بعد از مصرف غذای ناسالم پرداختند و تلاش کردند تا علت اجتناب نکردن مردم از مصرف غذای ناسالم را با وجود آگاهی آن‌ها از پیامدهای ناخوشایند این امر، بیابند.
برای این منظور نیمی از داوطلبان به مدت یک هفته رژیم غذایی عادی خود را ادامه دادند، اما نیم دیگر آن‌ها در این مدت غذاهای ناسالم به ویژه غذاهای حاوی چربی، کربوهیدرات و قند زیاد مصرف کردند.
پس از یک هفته از تمام داوطلبان خواسته شد که یک وعده صبحانه را در آزمایشگاه صرف کنند. هریک از این داوطلبان قبل و بعد از آزمایش در یک آزمون حافظه شرکت کرده و پرسشنامه‌ای را پر کردند که میزان لذت آن‌ها را از خوردن غذا در طول یک هفته مورد آزمایش معین می‌کرد.
در نتیجه این بررسی‌ها مشخص شد امتیاز داوطلبان در آزمون حافظه در میان داوطلبانی که غذای ناسالم مصرف کردند پایین‌تر است. همچنین مشخص شد عملکرد هیپوکامپ آن‌ها بلافاصله پس از مصرف یک وعده غذای ناسالم مختل می‌شود.

بر اساس تحقیقات پیشین، هیپوکامپ نقش موثری در کنترل غذا خوردن بر عهده دارد، اما پس از مصرف یک وعده غذای ناسالم، مشخص شد این عملکرد هیپوکامپ مختل می‌شود. به همین علت پس از سیر شدن، نه تنها مغز داوطلبان دستورالعمل لازم برای توقف خوردن غذا را صادر نمی‌کند، بلکه آن‌ها پرخوری می‌کنند. پس از یک هفته پرخوری، داوطلبان خاطرات خوشایند خود را از پرخوری به یاد دارند، اما خاطرات ناخوشایند مربوط به مصرف غذای ناسالم را به دست فراموشی می‌سپارند. در نتیجه، از مصرف نکردن غذای ناسالم امتناع می‌کنند.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Royal Society Open Science منتشر شده است.

  دانش‌بنیان‌های حوزه معدن برای رفع نیازهای فناورانه صنایع فراخوانده شدند

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)