برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

ضرورت توجه رسانه‌ها به نوآوری‌های حاصل از علوم‌ شناختی

سورنا ستاری امروز (پنجشنبه، اول اسفند) در نخستین کنفرانس ملی علوم شناختی و رسانه افزود: علوم شناختی از حوزه های مهمی است که در چند سال اخیر در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری روی آن کار می کنیم.

وی در این کنفرانس در دانشگاه تهران، بیان کرد: علوم شناختی همچون بایو (زیست فناوری)، نانو و سلول های بنیادی از جمله علومی است که محور توسعه آینده مد نظر برای کشور به شمار می آید و در حال حاضر تلفیقی از این علوم در حال توسعه و استفاده است.

از ۶ سال پیش در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دنبال این هستیم که زیست بوم نوآوری را شکل دهیم.

وی گفت: اگر بخواهیم اقتصاد دانش بنیان را در یک جمله بیان کنیم جوانانی هستند که سرمایه آنها در جیبشان نیست بلکه سرمایه آنها در مغزشان نهفته است، در اقتصاد دانش بنیان از ارزش افزوده دانش صحبت می شود. اگر به تحریم ها نگاه کنیم، تحریم ها درست در موضوعاتی صورت می گیرد که ما خام فروشی داریم و در موضوعاتی که دانش داریم هیچگاه تحریم صورت نگرفته است.

وی گفت: این ارزش دانش است که باعث می شود ما کشور را نتوانیم با پول نفت بچرخانیم، نفت با خود فرهنگ مفت خوری آورده است. متاسفانه اینکه عدم توسعه دانش، خوشبختی، اقتصاد را همه مشکل پول می دانند برگرفته از تصورات جامعه نفتی است و این جامعه پایه های خود را بر اساس منابع زیر زمینی خود می گذارد.

شرکت های دانش بنیان که به عنوان مفاهیم جدید در اقتصاد ایجاد شده اند، به این معنا هستند که مولفه و فضای فیزیکی قابل قیمت گذاری ندارند بلکه مغزها در این شرکت ها و جامعه حاکم هستند و اقتصاد را می سازند. این فرهنگ باید در جامعه توسعه یافته و جامعه ایجاد شود، در کشور ما حوزه دانش بنیان  حوزه جدیدی است و فرهنگ جدید می خواهد، در جامعه علمی ما شناخت عملکرد مغز، شناخت احساس، نوع کنترل روی رفتار از بحث های پیچیده علوم شناختی است .

وی یادآور شد: در معاونت علمی و فناروی ریاست جمهوری به دنبال فراهم کردن زمینه توسعه این کار هستیم و علوم شناختی جزء مولفه هایی است که می تواند موجب برتری کشور در آینده باشد، کشور در بسیاری علوم قبلی پیشرفت کرده است؛ در حوزه زیست فناوری خیلی خوب کار کرده ایم؛ طوری که گویی فعالیت در این زمینه در ژن ایرانیان است.

آمادگی معاونت علمی برای عملیاتی کردن فعالیت رسانه‌ها در زمینه علوم شناختی 

ستاری افزود: آمادگی داریم زمینه فعالیت در زمینه علوم شناختی و رسانه را برای رسانه هایی که رویکرد علمی داشته باشند فراهم کنیم، اگر رسانه ها پتانسیل دریافت نوآوری را داشته باشند می توانند از این فرصت  استفاده کنند. طرح و نوآوری در رسانه زیاد است و علوم شناختی حوزه جدیدی است و می تواند به رسانه کمک کند از فضای سنتی  فاصله بگیرد و از نوآوری ایجاد شده استفاده کند.

ما در حال حاضر یک تفکر قدیمی و سنتی در کشور داریم  بنابراین باید روی این تفکر به صورت علمی کار شود، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری می تواند در این زمینه هر چه سریع‌تر وارد شود.

 وی افزود: بهتر است در قالب استارتاپ به علوم شناختی پرداخته شود؛ زیرا جزء حوزه هایی است که به صورت جدی به آن نیاز داریم اگر از این نوآورها در رسانه ها استفاده نشود رسانه آسیب خواهد دید. رسانه  احتیاج به نوآوری دارد، بسترهای فضای مجای؛ از قبیل شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام و توئیتر و پیام رسان ها روزهای پایانی خود را می گذرانند، باید فضای جدید و طرح های نو از این رسانه ها ایجاد و ارائه شود.

  هشدار نسبت به کمبود مواد اولیه واحدهای تولیدی

نخستین کنفرانس ملی علوم شناختی و رسانه با حضور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد. این کنفرانس یکروزه با محورهای  اصلی روش‌های تحقیق در علوم شناختی و رسانه، فلسفه ذهن و رسانه، انسان ‌شناسی و زبان شناسی شناختی و رسانه، علوم اعصاب و رسانه، هوش مصنوعی و رسانه، علوم تصمیم و رسانه، روان‌شناسی شناختی و رسانه، جامعه‌شناسی شناختی و رسانه، اقتصاد رفتاری و رسانه، بازاریابی عصبی و رسانه، سیاستگذاری عمومی و رسانه و تربیت فردی و رسانه در تالار شهید چمران دانشگاه تهران و به همت دانشگاه شهید بهشتی و خبرگزاری فارس برگزار شد.

ترویج روش‌های علوم شناختی در رسانه مانند دلوژن، فضای رسانه‌ای، ابرسانه، فرا شناخت و فرا حافظه، آشنایی با آخرین یافته‌های ابزارهای علوم شناختی در رسانه، مقایسه مروری بر کارهای پژوهشی انجام شده در زمینه آسیب شناسی روان‌تنی رسانه در کشورهای مختلف، استفاده از روش‌های پیشگیرانه آسیب‌های رسانه به ویژه در کودکان زیر ۱۸ سال از جمله اهدافی است که نخستین کنفرانس ملی علوم شناختی و رسانه دنبال می کند.

همچنین استفاده از روش‌های توانبخشی و آگاهی‌بخشی در جلوگیری از ترویج دلوژن‌های رسانه‌ای، کاربردهای فلسفه و علوم اعصاب در پیشگیری از مشکلات رسانه‌ای، کاربرد ابزار زبان شناسی رسانه‌ای در گسترش و کنترل اطلاعات و عواقب آن، کاربرد هوش مصنوعی در علوم شناختی برای به روزرسانی انتقال اطلاعات، بررسی آثار روان شناسی اجتماعی و آثار جامعه شناسی رسانه در مشکلات اقتصادی و تربیتی، بررسی آثار جامعه شناختی و روان شناسی محیط رسانه‌ای بر تصمیم‌سازی و آثار تربیتی محیط رسانه بر حکمرانان سالم از دیگر اهداف برگزاری این کنفرانس است

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)