برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

سمنان استان مستعد برای تامین خاویار گیاهی کشور است

به گزارش ایرنا، سید حسن میرعماد روز پنجشنبه در نشست کشاورزی دانش‌بنیان استان سمنان بیان کرد: استان سمنان به دلیل شرایط آب و هوایی و اقلیمی خاص ظرفیت تولید گیاه کینوا را در وسعت زیاد دارد.

وی گفت: استان سمنان می‌تواند با تولید کینوا در وسعت زیاد تأمین‌کننده نیاز کشور در این زمینه باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان عنوان کرد: کینوا محصولی کم آب بر و دارای پروتئین بالاست و می‌تواند جایگزین کشت برنج شود.

میرعماد با بیان اینکه سمنان می‌تواند نقش مهمی در تولید انبوه کینوا داشته باشد افزود: این محصول فسادپذیر  است و برای نگهداری نیاز به انبارهای خاص دارد و باید شرکت‌هایی برای خرید محصول کینوا به کشاورزان معرفی شود.

وی اظهار داشت: بازار فروش محصول کینوا نگرانی و دغدغه اصلی کشاورزان است و اگر این دغدغه حل شود، تولید این محصول در استان سمنان نیز افزایش می‌یابد زیرا کشاورزان به کشت این محصول رغبت دارند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: رویکرد فعالیت در حوزه کشاورزی از روش‌های سنتی به مدرن تغییریافته است و باید بستر این رویکرد فراهم شود.

میرعماد تأکید کرد: سرمایه‌گذاری اولیه در بحث کشاورزی باید موردحمایت قرار گیرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان افزود: ایجاد رقابت در حوزه تولید به رونق این بخش کمک بسزایی می‌کند، بنابراین باید علاوه بر مدیریت درست بستر رقابت بین کشاورزان برای توسعه و رونق تولید فراهم شود.

کینوا از خانواده غلات نیست ولی به خاطر دانه‌های خوراکی‌اش معروف است و خواصی مشابه و حتی بیشتر دارد.

کینوا گیاه بومی آمریکای جنوبی است و در ایران نیز به دلیل شرایط اقلیمی مناسب قابلیت کشت دارد. به کینوا «مادر همه‌ دانه‌های خوراکی» نیز گفته می شود چرا که خواص متنوع و فوق‌العاده‌ای دارد.

  آزادگان برای حراست از دستاوردها اراده استوار داشتند

روش پخت کینوا که گیاهی پنج هزارساله محسوب می شود، مانند برنج است و سرشار از پروتئین، منیزیم، فیبر، ویتامین ب، پتاسیم و مواد معدنی است و در درمان مشکلات گوارشی، درمان کلسترول بالا، لاغری کاربرد دارد.

استان سمنان ۱۹۸ هزار هکتار اراضی کشاورزی با ۴۵ هزار بهره بردار در بخش های مختلف دارد.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)