برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

خیز دانش‌بنیان ها برای تامین نیاز صنعت هوایی کشور

به گزارش روز دوشنبه خبرنگار ایرنا، سالن جلسات سازمان هواپیمایی کشور عصر دوشنبه میزبان سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهور، کاپیتان تورج دهقانی زنگنه معاون وزیر و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، مدیران عامل شرکت های هواپیمایی کشوری و جمعی از فعالان حوزه دانش بنیان در عرصه صنعت هوایی کشور بود.

نشستی که هدف از برگزاری آن طرح موضوعاتی چون همکاری لازم طرفین در بومی سازی دانش هوانوردی و روش های تسهیل و مشارکت بیشتر شرکت های دانش بنیان داخلی در ساخت قطعات هواپیما بود.

صنعت هوانوردی کشورمان سالهای گذشته به تکنولوژی های غربی وابسته بوده است و آن کشورها نیز به تاسی از آمریکا و به دلایل سیاسی تحریم های سنگینی را در این صنعت به ایران تحمیل کرده اند. با این حال سازمان هواپیمایی تلاش کرده است تا هم در توسعه و خودکفایی صنعت هوانوردی فعال باشد و هم با تحریم ها مقابله کند، طوریکه تاکنون به ۱۶ شرکت دانش بنیان مجوز تولید قطعات هواپیما داده است و چند شرکت نیز برای تولید قطعات حساس موتور هواپیما راه اندازی شده است.

اما تلاش محققان ایرانی در سال های اخیر برای دست‌یابی به فناوری‌های بومی صنعت هوائی به خصوص در حوزه تجاری و مهندسی چشمگیر بوده و این مهم ناشی از عزم جدی برای حرکت به سوی خودکفایی است و این روند باید با هموار کردن راه ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به عرصه صنعت هوایی ادامه یابد.

مفهوم توسعه عمدتا به فرهنگ بازمی گردد

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در  این نشست در سخنانی اظهارکرد: مفهوم توسعه برخلاف تصوراتی که برخی آنرا مربوط به سخت افزارها یا نرم افزارهای می دانند، بیشتر به توسعه فرهنگ کشورها باز می گردد. در واقع این فرهنگ است که نرم افزارها و سخت افزارها را می سازد و در حوزه فناوری و نوآوری فرهنگ مهم است که بدنبال آن همه اتفاقات توسعه رقم خواهد خورد.

سورنا ستاری افزود: مشکلات ساختاری در حوزه قطعه‌سازی، آزمایش‌ها و اخذ استانداردهای محصولات دانش بنیان و تطبیق با استانداردهای جهانی با توجه به حساسیت های بالای صنعت هوایی از جمله ضروریات جدی در این حوزه محسوب می شود.

وی گفت:همان طور که در بخش نظامی مشکلات ساختاری نداریم و کشورمان در ساخت قطعات و استانداردها به پیشرفت‌های قابل توجهی دست یافته است، بایستی در حوزه تجاری و مهندسی هوایی نیز حرکت به سوی تولید محصولات فراتر از بازار ایران مطابق با استانداردهای بین‌المللی باشد.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با بیان این‌که اقتصاد دانش‌بنیان، مهم‌ترین عامل توسعه، توانمندی و نوآوری نیروی انسانی خلاق را  مورد توجه قرار می‌دهد، گفت: با جلب توجه صنعت هوایی به توانمندی شرکت‌های بخش خصوصی و دانش‌بنیان، این توانمندی‌ها به حوزه تجاری و مهندسی نیز راه پیدا کرده است.

گارد بسته صنعت هوایی برای ورود فناوران باز شود

ستاری اهمیت دادن به متخصصان و فارغ التحصیلان داخلی به منظور ساخت و استفاده از محصولات را یادآور شد و گفت: در حال حاضر شرکت هایی همچون مپنا یا او تی سی (oTc) در ساخت توربین های صنعتی نه تنها در سطح ملی بلکه در آسیا افتخار آمیز هستند.

وی با تاکید براینکه، این شرکت ها در طول سالهای اخیر اقدامات بی نظیری داشته اند، در عین حال گفت: متاسفانه به دلائل فرهنگی هنوز اجازه ورود به صنعت هوایی به این شرکت ها داده نمی شود چراکه گارد بسته ای وجود دارد.

ستاری با اشاره به فعالیت برخی شرکت های دانش بنیان کوچک در ساخت هواپیماهای کوچک یا سرویس های فرودگاهی گفت: برای اینکه در حوزه اقتصاد هوانوردی و هوانوردی عمومی شاهد اتفاقات خوبی باشیم نیازمند حمایت از این شرکت های کوچک هستیم.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: در شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه تعمیر،  نگهداری و ساخت قطعات هواپیما قابلیت‌های بسیار مناسبی ایجاد شده است.

فعالیت ۴۵۰ شرکت دانش بنیان در عرصه هوایی

ستاری با بیان تصریح اینکه در  حال  حاضر ۴۵۰ شرکت دانش بنیان در زمینه صنعت هوایی کار می کنند، اظهارکرد: استانداردهای بین المللی به این شرکتها از سوی سازمان هواپیمایی اعطا می‌شود.

وی با اشاره به برنامه معاونت در زمینه ساخت تسترهای سیویل گفت: این برنامه با بخش خصوصی اجرایی می شود و ما آمادگی داریم که هر کمکی که لازم باشد ارائه دهیم و حمایت‌هایی همچون معافیت های مالیاتی، اعطای وام را داشته باشیم.

وی از اینکه اقدامات لازم و ضروری برای توسعه صنعت هوایی کشور در حال اجرا است اظهار خوشنودی کرد.

  چهارشنبه پایان مهلت انتخاب محل آزمون جامع دکتری دانشگاه آزاد

رشد صنعت قطعه سازی نیازمند راه اندازی یک MRO قوی

دبیر ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در این نشست  سخنانی با بیان اینکه، در حال حاضر ۴۷ مرکز نگهداری و تعمیر موتور هواپیما (MRO) در صنعت هوایی وجود دارد افزود:‌به ازای هر ۶ هواپیما یک MRO وجود دارد.

منوچهر منطقی با اشاره به اینکه، طبق مطالعات انجام شده ایجاد ام آر او ها (MRO) به دو روش متمرکز و غیرمتمرکز صورت می‌گیرد که البته طبق آمار روش متمرکز اقتصادی تر است.

وی با تاکید براینکه، در ایجاد MRO برون سپاری بسیار مهم است افزود: اولویت ما به ترتیب طراحی و ساخت موتور هواپیما، سامانه و متعلقات و بال و بدنه هواپیما است.

دبیر ستاد توسعه فناوری های معاونت علمی در ادامه در خصوص وضعیت حوزه خدمات MRO در اروپا گفت: کشورهای انگلستان، آلمان، هلند و اروپای شمالی MRO به صورت یکپارچه دارند و سود سالیانه سرمایه در این مراکز متمرکز معادل ۱.۲ میلیارد یورو به ازای ۶۰ میلیارد یورو سرمایه در گردش است.

وی گفت: صنعت قطعه سازی هنگامی رشد خواهد ‌کرد که یک MRO قوی داشته باشیم و به طور حتم ایجاد یک کانال  برای ساخت قطعات توسط شرکت های دانش بنیان ضروری است.

توانمندی های بالفعل و بالقوه صنعت هوایی کشور 

دبیر ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری همچنین با اشاره به سطح توانمندی‌های کشورمان در زمینه قوای محرکه، این سطح را بصورت بالقوه ۸۰ درصد و بالفعل ۴۰ درصد عنوان کرد.

منطقی همچنین تصریح کرد: در سه حوزه تخصصی دیگر نیز شامل کامپوزیت و اجزا حدود ۸۵  درصد توانمندی بالقوه و ۳۵ درصد توانمندی بالفعل وجود دارد، در حوزه تخصصی سازه، بال و بدنه نیز ۷۵ درصد توانمندی بالقوه و ۴۵ درصد توانمندی بالفعل و در سطح خدمات فنی – مهندسی و  پشتیبانی ۷۵ درصد توانمندی بالقوه و ۴۰ درصد توانمندی بالفعل وجود دارد.

وی با اشاره به چالش های موجود بر سر راه ناوگان تجاری در کشور، دسترسی قاچاق به قطعات یدکی در بازار سیاه و متحمل شدن هزینه‌های چند برابری را مهمترین چالش دانست.

او استفاده بهینه نکردن از توانمندی‌های داخل در تامین قطعات، تعداد بسیار بالای مراکز ارائه خدمات تخصصی هوایی (MRO) و محدودیت کارآنها، استفاده نکردن از توانمندی بالقوه MRO در داخل کشور و ضرورت آشنایی شرکت‌های دانش‌بنیان با نیازهای شرکت‌های هوایی برای  بومی سازی محصولات مورد نیاز را از دیگر چالش ها برشمرد.

موتور هواپیمای داخلی در آینده نزدیک رونمایی می شود

معاون وزیر راه و رییس سازمان هواپیمایی کشوری نیز با اشاره به توانمندهای ارائه شده در این نشست ازسوی شرکت های دانش بنیان و همچنین مباحث طرح شده از سوی مدیران ایرلاین ها حاضر گفت: در آینده نه چندان دور موتور تولید شده شرکت مپنا را رونمایی خواهیم کرد. 

تورج دهقانی زنگنه با تاکید براینکه، بایستی کار بصورت تخصصی بین MRO ها توزیع شود، افزود: این کار از موازی کاری ها جلوگیری و به عمق بخشی کارها منجر خواهد شد.

رییس سازمان هواپیمایی کشوری بیان کرد: هر شرکتی نوآوری بیشتری داشته باشد به طور حتم ما در کنار و کمک حال آن خواهیم بود.

ضرورت ایجاد یک شبکه برای اعلام نیازهای ایرلاین ها به فناوران

دهقانی زنگنه در ادامه ضمن تاکید بر ضرورت ایجاد یک شبکه برای شناسایی و اعلام  نیازهای شرکت های هواپیمایی به شرکت های فناور و دانش بنیان گفت: راه اندازی این شبکه به طور حتم اعلام نیازهای ایرلاین ها بصورت صحیح را تسهیل و از موازی کاری ها جلوگیری خواهد کرد.

وی در خصوص قطعات ساخته شده از سوی شرکت های دانش بنیان گفت: این قطعات توسط فناروان داخلی ساخته شده  است و ما می توانیم برای این قطعات گواهی انطباق صادر کنیم و بر اساس این گواهی بتوانیم بر روی هواپیماهای تجاری البته با نظارت دقیق و سخت گیرانه در ارائه استانداردها استفاده کنیم.

رییس سازمان هواپیمایی کشوری در ادامه از شرکت های دانش بنیان خواست که به شرکت  های هواپیمایی بیشتر مراجعه و رفت و آمد کنند تا از نزدیک با درخواست ها و نیازهای آنها آشنا شوند و بر پایه دانش موجود مشکلات آنها را رفع کنند.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)