برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

کاهش ۳۰ هزار تومانی قیمت گوشت قرمز در یک هفته اخیر

«منصور پوریان» روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره بازار گوشت قرمز افزود: وضعیت تولید دام سبک و سنگین کشور مناسب است و هیچ کمبودی در زمینه تامین گوشت قرمز کشور نداریم.

وی با اشاره به اینکه گرانی اخیر در اثر تقاضای کاذب رخ داد، اظهارداشت: طی یک هفته اخیر، در بخش گوشت قرمز ۳۰ هزار تومان، در بخش دام سبک و سنگین نزدیک ۱۰ هزارتومان کاهش قیمت داشته ایم.

به گفته وی، قیمت هر کیلوگرم دام زنده گوسفندی در هفته های گذشته به ۵۵ هزار تومان و دام سنگین به ۴۵ هزارتومان رسیده بود، اما اکنون هر کیلو دام سبک به ۴۵ هزار و دام سنگین ۳۵ هزار تومان شده است.

رییس شورای تامین دام کشور تصریح کرد: با توجه به نرخ فعلی دام زنده، قیمت هر کیلوگرم لاشه گوسفندی ۹۵ هزار تومان و لاشه گوساله ۸۰ هزارتومان معامله می شود، در حالی که قیمت برای لاشه گوسفندی باید به کمتر از ۹۰ هزارتومان و برای لاشه گوساله به کمتر از ۷۵ هزارتومان برسد.

وی ادامه داد: قیمت گوشت قرمز در هفته گذشته با نرخ حداقل ۱۴۰ هزار تومان عرضه می‌شد که در هفته جاری به ۱۱۰ هزار تومان کاهش یافته است. نرخ گوشت قرمز بر اساس بخش‌های مختلف لاشه (قلوه‌گاه، ران، راسته و …) متغیر بوده و بهای ۱۱۰ هزار تومان مربوط به بخش‌های کم‌کیفیت‌تر لاشه است.

پوریان با بیان اینکه در شرایط فعلی، دام زنده تنها قیمت گذاری می شود و خریداری ندارد، گفت: روند کاهش قیمت گوشت قرمز تا متناسب شدن مصرف و عرضه ادامه خواهد داشت.

ضرر دامپروران به دلیل نرخ بالای نهاده‌های دامی 

 پوریان ادامه داد: اکنون صنعت دامپروری و دامداری کشور با مشکل افزایش چندبرابری قیمت نهاده‌ها و تصمیم‌گیری‌های یکباره روبروست که در قیمت‌گذاری این محصول تاثیربسزایی دارد؛ به طور مثال تصمیم‌گیری سازمان دامپزشکی کشور مبنی بر عدم جابجایی دام زنده و موضوع قاچاق دام از جمله مواردی است که در بازار گوشت قرمز و دام زنده، تاثیر دارد.

  نتیجه کنکور کارشناسی ارشد ۹۹ حافظان قرآن اعلام شد

وی با بیان اینکه صنعت دامپروری کشور با وجود تولید مناسب در رکود بر سر می برد، گفت: انتظار می رود شرکت پشتیبانی دام کشور برای تهیه ذخایر خود وارد خرید حمایتی از دامداران شود تا ذخایر را از منابع داخلی تامین کند.

 رییس شورای تامین دام کشور افزود: به‌زودی بخشی از گوشت منجمد که توسط بخش خصوصی در سردخانه ها نگهداری می‌شده نیز به بازار عرضه می‌شود که همین امر نیز موجب افت قیمت ها خواهد شد.

به گفته وی، فاصله قیمت گوشت منجمد تا گوشت گرم بیش از  ۱۵ هزار تومان است.

به گزارش ایرنا، طی هفته های اخیر هر کیلوگرم گوشت گوسفندی و گوساله در بازار بین ۱۴۰ هزار تا ۲۰۰ هزارتومان به فروش می رسید.

بنابراین ستاد تنظیم بازار در ۱۹ آبان ماه، برای متعادل سازی بازار گوشت قرمز در بخشنامه ای، تامین و تنظیم بازار گوشت قرمز تا مرحله عمده‌فروشی را به وزارت جهاد کشاورزی محول کرد.

طبق آمارها نیاز سالانه کشور به گوشت قرمز نزدیک یک میلیون تن است که بخش عمده آن از تولید داخلی و نزدیک ۱۰ درصد از محل واردات تامین می‌شود 

طی ماه‌های گذشته نیز شرکت پشتیبانی امور دام کشور برای حمایت از صنعت دامپروری کشور بیش از چهار هزار تن گوشت قرمز گوساله را با قیمت کیلویی ۷۲ هزار و ۵۰۰ تومان از تولیدکنندگان ۱۵ استان کشور خرید تضمینی کرده بود.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)