برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

سرطان روده بزرگ؛ پیامد تلخ جوامع صنعتی

سرطان روده بزرگ، سرطان کولون و یا سرطان رکتوم به رشد توده های سرطانی در روده بزرگ گفته می شود کولون در قسمت انتهایی خود در قسمتی به نام رکتوم ممکن است درگیر سلول های سرطانی شود.

مونا ملک زاده مغانی متخصص پرتو درمانی دانشگاه شهید بهشتی افزود: زمانی که توده سرطانی در روده ایجاد می شود، این توده مرتبا از بدن خون دریافت و آن را همراه مدفوع دفع کرده و فرد مبتلا را دچار کم خونی می کند.

وی در بیان دیگر علایم این سرطان توضیح داد:  بسته به قرارگیری توده سرطانی در سمت راست یا چپ روده علائم می تواند متفاوت باشد. در توده های سرطانی که در دراز مدت بزرگ و ایجاد شده و سمت چپ روده را درگیر کرده باشند، علائمی همانند انسداد شایع تر است. 

 ملک زاده  علائمی همانند دفع خون روشن از بدن و یا انسداد روده را نیازمند بررسی و توجه دانست و هشدار داد: این علائم می تواند زنگ خطری برای مراجعه سریع و فوری به پزشک باشد چرا که هر چه زمان تشخیص ودرمان زودتر باشد شانس درمان مبتلایان نیز به مراتب بالاتر می رود.

او کلونوسکوپی را خصوصا در مراحل اولیه بیماری مهمترین راه تشخیص سرطان روده دانست وانجام کلونوسکوپی دوره ای در افراد بالای  ۴۵ سال را مورد تاکید قرار داد.

متخصص پرتودرمانی تاکید کرد: اگر چنانچه فردی دچار متاستاز (درگیر شدن سلول های عضو یا اعضایی دیگر از بدن به سلول های سرطانی شده باشد می توان با روش سی تی اسکن و در ادامه با آزمایش پاتولوژی نیز این ضایعه را تشخیص داد.

ملک زاده انجام غربالگری منظم را راهکار مناسبی برای پیشگیری از سرطانی شدن توده در بیماران مستعد به ابتلا دانست.

وی تاکید کرد: سرطان روده بزرگ از بیماری هایی است که با سبک زندگی و کم تحرکی در ارتباط مستقیم است. مصرف زیاد چربی ها نیز می تواند فرد را مستعد ابتلا کند.

ورزش و انجام فعالیت های فیزیکی منظم از مهمترین توصیه های عضو هیات علمی دانشگاه برای پیشگیری از سرطان روده بود. 

  پیوستن به معاهده جنوبگان و پژوهش در قطب جنوب برای ایران ضروریست

وی یادآور شد: ورزش کردن، پرهیز از مصرف غذاهای چرب و مصرف ویتامین ها و میوه جات و سبزیجات می تواند به میزان قابل توجهی از بروز این سرطان پیشگیری کند.

متخصص پرتودرمانی دانشگاه درباره درمان های سرطان روده نیز توضیح داد: سرطان روده از معدود سرطان هایی است که حتی اگر متاستاز هم دربدن فرد ایجاد شده باشد به عنوان یکی از سرطان قابل درمان شناخته می شود.

ملک زاده به شیوع برابر سرطان روده در زنان و مردان اشاره کرد و گفت: این سرطان معمولا با افزایش سن شیوع بیشتری پیدا می کند همچنین این بیماری در برخی افراد به صورت ژنتیکی نیز در سنین پایین تر می تواند ایجاد شود. سرطان های  زودرس روده و یا غده هایی که می توانند تبدیل به توده های سرطانی شوند، نیزممکن است دربرخی افراد در سنین پایین بروز کند بنابراین افراد به محض مشاهده علائم فورا به پزشک  مراجعه کنند.

 ملک زاده  ادامه داد: افراد باید از سن ۴۵ سالگی غربالگری سرطان روده بزرگ را انجام دهند ولی اگر چنانچه سابقه ژنتیکی این بیماری در افراد درجه یک خانواده وجود دارد باید از سن ۳۵ سالگی آزمایشات تشخیصی آغاز شود.

روش های درمان سرطان کولون را بشناسید

عضو هیات علمی دانشگاه با اشاره به این که درمان اصلی سرطان روده معمولا جراحی است خاطرنشان کرد: غیر از قسمت انتهای روده که رکتوم یا راست روده نامیده می شود در مابقی قسمت های روده ابتدا جراحی انجام می شود مگر این که فرد دچار متاستاز  و بیماری در بدن او پخش شده باشد در اینصورت درمان ها با شیمی درمانی آغاز می شود.

او روش درمان با داروهای هدفمند را یکی دیگر از روش های درمانی موثر در این بیماری دانست که در صورتیکه جهش درژن های خاصی ایجاد نشده باشد می توان از این درمان نیز بهره برد، این درمان کمک می کند که در صورت متاستاز پاسخ های مناسب تری دریافت کنیم .

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)