برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

ایران در اشتراک‌گذاری یافته‌های علمی جزو کشورهای پیشرو است

پرویز کرمی روز  جمعه در گفت و گو با خبرنگار دانشگاه و آموزش ایرنا به مناسبت روز جهانی علم افزود: طبق مصوبه سازمان جهانی یونسکو ۱۰ نوامبر به مناسبت پاسداشت و تکریم علم در سال ۱۹۹۹ در نشست بوداپست، روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه نام گذاری شده است.

وی بیان کرد: در آن زمان اهداف خوبی را برای این منظور مصوب و در سازمان یونسکو تعریف کردند. اهمیت بکارگیری علوم در فرآیند توسعه کشورها، تشویق کشورها در جهت جلب توجه عموم مردم نسبت به اهمیت نقش علم و پیشرفت آن در دنیا  و نیز بهرمند شدن آحاد مردم همه کشورها از علم، ارزش نهادن به مفاهیم علم و عالمان و نیز بهره گیری از علم و تکنولوژی در بهبود کیفیت زندگی آحاد بشر موضوعاتی بود که در اهدف  این روز قرار داده بودند.

کرمی اظهار داشت: ایران اسلامی با توجه به اینکه این امر در راستای بهبود مسیر زندگی خود مناسب می دید و تاکیداتی که دین مبین اسلام به علم و به خصوص علم نافع داشته، این موضوع را مورد توجه قرار داده و هر ساله در پاسداشت این روز برنامه هایی اجرا و در آن مشارکت می کند؛ چرا که هم از لحاظ دستورات دین مبین اسلام تاکیداتی در این زمینه داریم و هم اینکه از نظر علمی و توجه به علم و فناوری در کشور ما رتبه و جایگاه خوبی، به خصوص در دو دهه گذشته کسب کرده ایم.

دبیر ستاد فرهنگ سازی اقتصاد دانش بنیان و صنایع نرم و خلاق یادآور شد: به استناد پایگاه های علم سنجی جهان، کشور ما از رتبه پنجاه و دوم دنیا در تولید علم در سال ۲۰۰۵ به رتبه پانزدهم در سال ۲۰۱۹ رسیده است و  در اکثر رشته های علمی و فناوری های نوظهور و همگرا نیز رتبه اول منطقه را دارد؛ یعنی در بایو، نانو، هوافضا، سلول های بنیادی، فیزیک و شیمی و خیلی از رشته های علوم پایه رتبه اول را دارد. این امر هم به استناد پایگاه های علم سنجی بین المللی و هم مدال آوری جوانان ایران زمین در صحنه های جهانی است.

مشاور معاون علمی و فناوری ریس جمهور یادآور شد: در علوم فوق دارای رتبه های زیر ۱۰ جهانی هستیم. در نانو رتبه چهارم، بایو رتبه هفتم، هوا فضا رتبه نهم، سلول های بنیادی رتبه ششم را داریم. ایران اسلامی هم در تولید علم و هم در عرضه محصول و فناوری ها و پتنت های علمی رتبه های جهانی را به خود اختصاص داده است.

کرمی افزود: در شاخص های نوآوری که یکی از شاخص های اصلی در تولید علم و کسب و کارهای فناورانه، رتبه های خوبی را در سال های اخیر به دست آورده ایم و بر اساس گزارش GII شاخص جهانی نوآوری از رتبه ۱۲۰ شاخص نوآوری در سال ۲۰۱۴ به رتبه ۶۱ در سال ۲۰۱۸ دست یافته ایم.

کرمی گفت: پیرو تاکیدات مقام معظم رهبری گفتمان علمی در واقع خیلی اهمیت دارد و باید یکی از گفتمان های مسلط روز باشد که ما به آن سمت رفته ایم. در بحث عمومی سازی علم  و فرهنگ سازی تلاش های خوبی توسط سازمان ها، سازمان های مردم نهاد و انجمن های علمی صورت گرفته و در خصوص علم برای همه نیز در آموزش و پرورش، پژوهش سراها و در کلاس های ویژه این امر که خارج از کلاس های درسی برگزار می شود، توفیقات خوبی داریم. در زمینه عمومی سازی، توجه و تکریم علم و عنایتی که کشور به علم دارد، علم در کشور ما از جایگاه خوبی برخوردار است.

  نتایج نهایی هفتمین آزمون استخدامی ۲ دستگاه اجرایی اعلام شد

وی با اشاره به فرمایش های اخیر رهبری گفت: در فرمایش اخیر ایشان به موضوع بهره گیری قدرت های بزرگ از علم و سوءاستفاده از آن در استثمار و بهره کشی کشورها و ملت‌ها پرداختند. در این زمینه ایران جزو کشورهایی است که نه تنها این موضوع را نفی می‌کند و به مبارزه برخاسته، بلکه در اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی ملت‌ها و سایر کشورها و نیز به اشتراک گذاشتن یافته های علمی با سازمان های جهانی جزو کشورهای پیشرو است. ارتباطات خوبی در این حوزه از ایران ظهور و بروز کرده است.

دبیر ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش بنیان و صنایع نرم و خلاق یادآور شد: ایران یک تمدن قدیمی است، اما با یک جمعیت جوان، جمعیتی که به ایده های جدید به دانش و فناوری جدید، نوآوری علاقه زیادی دارد و در اکثر رشته های علمی به واسطه توانایی های ذهنی، علاقه و انگیزه های جوان کشور برای کسب دانش خیلی با انگیزه است.

وی ادامه داد: در کارآفرینی مبتنی بر علم و فناوری اقتصاد کشور در حال حرکت به سمت اقتصاد دانش بنیان است و ظهور بهره گیری از علم و فناوری در اقتصاد در این سال ها خیلی پررنگ و ظهور بالایی دارد. شرکت های دانش بنیان مولود همین تفکر استخراج ثروت از علم است و استارتاپ هایی که در این حوزه شکل گرفته است.

کرمی گفت: بیش از ۵۷۰۰ شرکت دانش بنیان در حوزه های مختلف فعالیت می کنند و ۶ هزار استارتاپ در حوزه های مختلف حاصل نگاه جوانان در تبدیل  ایده به محصول هستند. ۱۲۰۰ شرکت خلاق در حوزه صنایع خلاق و فرهنگی در حال بهره گیری از علم و فناوری و نوآوری هستند. 

وی در پایان خاطر نشان کرد: این ها همه نشانگر این است که در ایران به خصوص پس از انقلاب موضوع علم و فناوری یکی از پایه های اقتدار و قدرت کشور در نظر گرفته شده است و عزم جزم مسولان در توجه به جوانان و نیروی انسان متخصص دیده می شود. حدود ۴ میلیون دانشجو در رشته های مختلف تحصیل می کنند و به همین میزان جوانان فارغ التحصیل در حال فعالیت در استارتاپ ها و تبدیل ایده به ثروت هستند.

“روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه”،  ۱۰ نوامبر مقارن با ۱۹ آبان بهانه‌ای است تا همه مردم و جوامع گوناگون، از علم و دستاوردهای آن بیشتر آگاه شوند و در جریان آنها قرار گیرند. 

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)