برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

۷۰ درصد کالاهای اساسی در گمرک قابل ترخیص است

مهرداد جمال ارونقی روز شنبه در نشست بررسی موانع ترخیص کالاهای اساسی و مواد اولیه در بنادر و گمرکات در مجتمع بندری شهید رجایی که با حضور وزیر صنعت، معدن وتجارت برگزارشد، اظهار داشت: سه و نیم میلیون تن کالای اساسی در بندرهای کشور دپو شده که حدود ۸۰ درصد آنها در بندرهای ماهشهر و امام خمینی (ره) قرار دارند.

وی ادامه داد: بایستی به ۳۰ درصد آنها ارز ترجیحی داده شود و ۷۰ درصد کالاهای اساسی به صورت اعتباری خریداری شده اند که بانک مرکزی می‌تواند اعلامیه تامین ارز اعتباری برای آنها صادر کند.

وی اضافه کرد: ۷۰ درصد کالاهای اساسی اسناد دارند که تُجار می‌توانند آنها را اظهار کرده و ترخیص کنند، ترخیص برخی کالاها با مجوز وزارت جهاد کشاورزی انجام می‌شود که آن وزارت خانه پس از گرفتن تعهد از بازرگان مبنی بر عرضه کالا در بازارگاه مجوز صدور می دهد که فرآیند آن زمان بر است.

معاون فنی و امور گمرکی گمرک جمهوری اسلامی ایران بیان داشت: چهار میلیون تُن کالای غیر اساسی غیر کانتینری که مربوط به تولید و مواد اولیه است در بندرها و گمرک وجود دارد که ۸۰ درصد آنها در صف تامین ارز هستند.

ارونقی خاطر نشان کرد: ۹۰ درصد آنها مشکل کُد رهگیری بانک داشتند که با اقدام‌های اخیر دولت انقلابی در فرآیند تولید رخ داد و ارز جابه‌جا شده است.

«از تاریخ ۱۰ آبانماه ۹۹ به بعد واردکنندگان می‌توانند از رویه های بانکی (ارز نیما)، واردات در مقابل صادرات و ارز اشخاص از طریق سامانه جامع تجارت اقدام کنند.»

وی تصریح کرد: ۹۶ هزار teu  مربوط به تمام رویه‌هاست که ۳۲ هزار مورد آن از سال گذشته باقی مانده است  اکثر کالاها در بندرها مانده و بر برآنها دموراژ تعلق می‌گیرد.

  مهلت ارسال مستندات دستیاران آزمون‌های دانشنامه پزشکی تمدید شد

دموراژ (Demurrage) یا حق توقف به بازه زمانی اشاره دارد که کانتینر افزون‌بر زمان تعیین شده در قرارداد (Laytime) در اختیار صاحب بار قرار دارد و صاحب بار موظف است برای این زمان به شرکت حمل و نقل جریمه بپردازد.

معاون فنی گمرک تاکید کرد: اجازه ویرایش ثبت سفارش نیز بسیاری از مشکل هایی که در این خصوص وجود داشت را مرتفع کرده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: بین ۲۵ تا ۳۰ میلیون دلار کالادر زمانی که ثبت سفارش آنها مجاز بود ثبت شده بود که تا زمانی که کالا برای واردات آمد به ممنوعیت خورده اما بانک مرکزی برای آنها کُد ساتا صادر نمی‌کند.

به گفته ارونقی، انتظار می‌رود برای یک موضوع یک مرجع واحد وجود داشته باشد که اکنون اینگونه نبود و چندین مرجع وجود دارد.

معاون فنی گمرک افزود: از طرفی همه دستگاه ها باید ظرف مدت هفت روز مجوز مربوط به کالای خود را صادر کنندو همچنین زمان انجام آزمون های خود را به صورت عمومی اطلاع رسانی کنند که تاکنون این کار را انجام نداده‌اند.

وی مثال زد: یک لامپ برای آزمون باید به تهران یا کرج ارسال شود و آزمایشگاه‌های بندرعباس تجهیزات مورد نیاز را برای انجام آزمایش ها ندارند.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)