برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

دانش بنیان‌ها جان تحریم‌های دارویی را می‌گیرند

 مردم به ویژه بیماران و  قشر مرتبط با بهداشت و درمان بارها به دیوار تحریم های دارویی برخورد کردند اعمال این محدودیت ها از سوی آمریکا و به دنبال آن بسیاری کشورهای دیگر جان افراد زیادی را به خطر انداخت.

در میان انبوه داروهایی که در شرکت های داروسازی مختلف در کشور تولید می شوند، داروهایی هستند که به رغم اهمیت بالا، از نظر هزینه و میزان فروش آن ها ، سرمایه گذاری شرکت های بزرگ داروسازی بر روی آن ها مقرون به صرفه نیست و تولید آن ها نیازمند تخصص بیشتر برای سود کمتر است.

حالا چند سالی می شود که برخی شرکت های دانش بنیان با تخصص بالاتر، تحت حمایت پارک های علم و فناوری به دنبال تولید داروهایی هستند که نه تنها در داخل تولید نمی شوند، بلکه واردات آنها هم تقریبا غیرممکن است.

در سال ۹۴ بود که یکی از همین شرکت های دانش بنیان، در حوزه داروسازی فعالیت های خود را در پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی شروع کرد و توانست در زمینه تولید و واردات محصولات دارویی و مواد اولیه مجوزهای لازم را کسب کند.

جلال زرین قلم مقدم، مدیر عامل این شرکت دانش بنیان فعال در زمینه تولید دارو در گفت و گو با خبرنگار دانشگاه و آموزش ایرنا گفت: شاکله اصلی این شرکت را افراد دانشگاهی و با سابقه در حوزه دارو تشکیل داده است و قدم های بلندی را در حوزه تولیدات داروهایی که قبلا وارداتی بودند برداشتند.

وی افزود: هدف اصلی این شرکت افزایش تولید داروهایی است که در داخل کمتر تولید می شود یا اصلا تولید نمی شود و یا تولید آن ها برای شرکت های بزرگ به صرفه نیست که تا کنون قدم های بزرگی نیز در این مسیر برداشته اند و توانسته اند داروهایی مانند ریلوزول، تتروننازین و میرتازاپین را به تولید برساند، این داروها پیش از این به کشور وارد می شده و  موجب خروج ارز از کشور می شد.

به گفته زرین قلم مقدم  این شرکت در زمینه تولید داروهای پپتیدی به طراحی یک داروی خاص روی آورده است که به لحاظ ساختار ریز و مولکول دی پپتید که دارد، از نظر طراحی و در دسترس بودن آن در ساختار بدن از پیچیدگی زیادی برخوردار است.

وی اظهار داشت: این شرکت با معرفی یک محصول نوپپت (داروی هوشمند مصنوعی) توانسته به پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی ورود کرده و با پذیرش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری عنوان شرکت دانش بنیان نوپا را اخذ کند.

وی ادامه داد: در تازه ترین اقدام این شرکت توانسته محصولی دانش بنیان تحت عنوان «نوپپت» با برند «نوپ توگر» را که ترکیب مناسبی برای تقویت و بازیابی حافظه و بهبود علائم فراموشی در افراد است به مرحله تولید برساند و به عنوان شرکت دانش بنیان سطح دو معرفی شود.

زرین قلم مقدم یادآور شد: این شرکت چندین قرارداد مختلف برای تولید و استفاده از فضاهای تولید با شرکت های مختلف داخلی و شرکت های خارجی برای تامین مواد اولیه دارد و در حال رایزنی برای صادرات محصولات خود است. همه این موارد دستاوردهایی است که این شرکت بعد از سال ها در سایه تلاش متخصصان خود و حمایت های پارک های علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی به آن دست یافته است.

  آغاز خوداظهاری داوطلبان کرونایی کارشناسی ارشد از ۹ مرداد

زرین قلم مقدم در خصوص استقرار این شرکت در پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی افزود: فضاهای مختلفی با توجه به گسترش سیستم و نیازهای ما در اختیارمان قرار گرفته است، شرکتی که در ابتدای کار خود در سال ۹۴ با ۱۰ میلیون تومان دارایی فعالیت های خود را آغاز کرده، حالا با بیش از ۳۰۰ میلیون تومان دارایی و حجم قابل توجهی سرمایه در گردش، با همکاری چند شرکت تبلیغات دارویی به دنبال جذب بازار در داخل و خارج کشور است.

وی یادآور شد: با همه تلاش شرکت های دانش بنیان در رفع تحریم ها، شرکت ها هنوز با مشکلاتی اعم از کند بودن روند اداری پیگیری درخواست ها و مجوزها و نبود همکاری مناسب در برخی از بخش های بیمه و مالیات دست و پنجه نرم می کنند که برای سرعت بخشیدن به یافته های نو و تصاحب بازارها خواهان رفع این موانع و حل این مشکلات هستند.

رکوردار صادرات محصولات دانش بنیان ایران در حوزه دارو است.

تیر ماه امسال رئیس سازمان غذا و دارو کشور محمد رضا شانه ساز گفت: شرکت‌های دارویی می‌توانند با تولید داروهای رونمایی شده یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان قرارداد خرید دارو داشته باشند و شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند در تولید ۴۰۰ میلیارد تومان فرآورده دارویی جدید مشارکت کنند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور نیز در مهرماه امسال اظهار داشت: در حوزه مواد اولیه دارویی قرارداد بیش از ۸۳ قلم ماده موثر دارو منعقد شده که به سطح بازار هم رسیده است که ارزش جایگزین آن ۴۰۰ میلیون دلار است.

۱۰ مهر ماه سال جاری رئیس جمهور با تاکید بر این که در ۷ سال گذشته در زمینه شرکت های دانش بنیان تلاش بسیار خوبی شده است، گفت: شرکت های دانش بنیان ۱۰۰ برابر شده است نسبت به ۷ سال پیش و این اهمیت فوق العاده‌ای دارد.

مسعود حافظی معاون دفتر توسعه کسب و کار بین الملل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به میزان صادرات شرکت های دانش بنیان طی سالی که گذشت (سال ۹۸) عنوان کرد: بر اساس آخرین آمار می‌توان گفت عدد صادرات سال ۹۸ عددی معادل حدود ۴۰۰ میلیون دلار توسط ۲۵۰ شرکت دانش بنیان بوده است.

وی در بیان آمار سال ۹۸ گفت: دارو و تجهیزات پزشکی (شامل داروهای شیمیایی، داروهای نانو، زیست فناوری)»، «مواد پیشرفته، پلیمر، مواد و رزین شیمیایی»، «ماشین آلات و تجهیزات صنعتی» از حوزه‌هایی بوده اند که به ترتیب بیشترین صادرات را در این سال به خود اختصاص داده‌اند.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)