برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

آستانه اشرفیه کانون اصلی تولید بادام زمینی ایران

سطح زیر کشت بادام زمینی در ایران حدود ۳ هزار و ۵۰۰ هکتار بوده و در استان های گیلان ، گلستان و برخی از استان های دیگر بصورت پراکنده کشت می شود. سطح زیر کشت این محصول در گیلان ۲۸۰۰ هکتار است و تولید غلاف ،آن نیز حدود ۱۱ هزار تن براورد می شود.

شهرستان آستانه اشرفیه منطقه ای در شرق استان گیلان ، در مجاورت رودخانه سفیدرود واقع شده و رسوبات حاصل از این  رودخانه خروشان موجب شده تا این شهرستان از وجود خاکی سبک ، با کیفیت و حاصلخیز برخوردار شود . وجود چنین خاک مستعد و مرغوبی  که در دیگر نقاط گیلان و کشور نمی توان نظیرش را یافت این منطقه را به کانون اصلی کشت و تولید بادام زمینی تبدیل کرده و هم اکنون این منطقه حدود  ۸۰ درصد بادام زمینی مورد نیاز کشور را تولید و به بازارهای مصرف عرضه می کند.

اما با وجود این که حدود ۱۲۰ سال از ورود بادام زمینی به ایران گذشته است؛ هنوز هیچ مرکز تحقیقاتی در این زمینه در ایران، و گیلان بعنوان قطب تولید این محصول نداریم.

همچنین  به جز دو شرکت بسته بندی این محصول مرکزی برای فراوری و کسب ارزش افزوده از آن در گیلان وجود ندارد.

از سویی با وجود استعداد اقلیمی و محیطی برای کشت بادام زمینی، متأسفانه تاکنون کارهای قابل توجهی در زمینه استفاده بهینه از این ظرفیت بالفعل و خدادادی در منطقه انجام نشده و کاشت و برداشت هنوز به همان شیوه سنتی با بازدهی پایین و بهره وری حداقل، ادامه دارد.

کشت بادام زمینی همه ساله در اوایل اردیبهشت ماه  در ۲ هزار و ۵۰۷ هکتار از زمین های این شهرستان ( زمین های مرطوب ) آغاز  و محصول آن نیز در اواخر شهریور ماه برداشت می شود.

مرغوبیت بادام زمینی آستانه اشرفیه به عنوان یکی از تولیدات مهم  منطقه موجب شده تا این محصول همواره به عنوان یکی از سوغات های مهم این شهرستان مورد توجه مسافران و گردشگران قرار گیرد .

اهمیت و نقش بادام زمینی در اقتصاد این شهرستان تاحدی است که  بیش از ۷ هزار بهره بردار  بطور مستقیم و ۴ هزار نفر بصورت غیر مستقیم در زمینه کشت ، داشت ، برداشت و فرآوری این محصول فعالیت دارند، هرچند که تولید این محصول کشاورزی پس از برنج مهمترین منبع درامد کشاورزان  منطقه است همواره با مشکلاتی روبرو بوده و چالش هایی  را برای بادامکاران ایجاد کرده است.

جمعی از بادامکاران شهرستان آستانه اشرفیه در گفتگو با خبرنگار ایرنا ، نبود ماشین آلات متناسب با عملیات  کشت ، داشت و برداشت را از مهمترین مشکلات خود عنوان و تصریح کردند: نبود چنین ماشین آلاتی افزایش هزینه های تولید محصول بادام زمینی را برای آنان به همراه دارد.

این بادامکاران مکانیزه نبودن زمین های کشت بادام زمینی را از دیگر مشکلاتی خود می دانند و می گویند نبود صنایع تبدیلی مرتبط با بادام زمینی ، ورود بی رویه بادام های بی کیفیت خارجی ، نبود نیروی کار از دیگر مسائلی است که با آن روبرو هستند.

یکی از بادام کاران منطقه با بیش از ۲۰ سال فعالیت در زمینه تولید بادام زمینی  در گفتگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به برخی  مشکلات تولید این محصول اظهار داشت: طی سال های اخیر بادامکاران منطقه با افزایش نرخ نهاده های کشاورزی ( کود و سم ) روبرو شده اند که موجب افزایش هزینه تولید این محصول شده است.

سید ابراهیم هاشمی افزایش هزینه های تولید بادام زمینی را برای بادامکاران منطقه مقرون به صرفه ندانست و ادامه داد: هزینه بالای تولید موجب شده تا بادام کاران نتوانند به سود مناسبی دست یابند.

این بادام کار ، به ورود بادام های خارجی به منطقه نیز اشاره و اظهار کرد: همه ساله پس از اتمام عملیات برداشت بادام زمینی در زمین های زیر کشت شهرستان و در زمانیکه بادام کاران تلاش دارند تا سود مناسبی را از فروش محصول خود به دست بیاورند ، برخی دلالان اقدام به ورود بادام های خارجی به منطقه می کنند.

هاشمی ، افزود: این بادام های بیگانه  که معمولا از استان های مجاور و برخی کشورهای همسایه وارد شهرستان می شوند ، پس از ادغام با محصول بادام زمینی آستانه اشرفیه با قیمتی پایین تر به نام این شهرستان در بازارهای  مصرف عرضه می شود که این امر کاهش نرخ محصول مرغوب منطقه را به همراه دارد.

به گفته این بادامکار محصولات بادام زمینی خارجی وارد شده  به این شهرستان از کیفیت و مرغوبیت بسیار پایینی نسبت به محصول بادام زمینی آستانه اشرفیه برخوردارند که انتظار می رود مسئولان امر با جلوگیری از ورود بادام های خارجی به منطقه ، از بادام کاران آستانه ای حمایت کنند.

حسین قربانی یکی دیگر از بادام کاران این شهرستان نیز با اشاره به سنتی بودن کشت و تولید بادام زمینی در این منطقه  اظهار داشت: نبود ماشین آلات مناسب ، موجب شده تا عملیات کشت و برداشت بادام زمینی در آستانه اشرفیه همچنان سنتی انجام شود .

وی عدم توسعه بخش مکانیزاسیون در تولید بادام زمینی را یکی از مشکلات بادامکاران منطقه عنوان و تصریح کرد: تولید سنتی بادام زمینی هزینه های بیشتری را  به بادام کاران منطقه تحمیل می کند ، ضمن آنکه کشت و برداشت این محصول بصورت سنتی  با سختی کار روبروست.

قربانی ، توجه به بیمه زمین های زیر کشت بادام زمینی را را ضروری دانست  و یادآور شد: به منظور پیشگیری از بسیاری خسارت های احتمالی ضروری است تا در خصوص بیمه زمین های کشت بادام زمینی این شهرستان اقدامات موثرتری از سوی مسئولان امر صورت گیرد.

وی با اشاره به عدم وجود صنایع تبدیلی مرتبط با بادام زمینی در این منطقه  یادآور شد: به علت نبود صنایع تبدیلی در این شهرستان ، هم اکنون بادام زمینی بیشتر بصورت آجیل مورد استفاده مصرف کنندگان قرار می گیرد .

وی با بیان اینکه ایجاد صنایع تبدیلی مرتبط با بادام زمینی می تواند در رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال برای جوانان موثر باشد گفت: از سوی دیگر ورود بادام های خارجی یکی دیگر از مشکلاتی است که کیفیت و مرغوبیت محصول ممتاز این شهرستان را با تهدید روبرو کرده است.

به گفته قربانی ، بسیاری  از بادام هایی که از کشورهای همسایه و همچنین برخی از استان های دیگر کشور وارد این منطقه می شوند دارای آفت و قارچ اند که آلودگی بادام زمینی شهرستان را به همراه  داشته و خسارت های بسیاری را همه ساله به بادامکاران وارد می کنند.

وی به نقش کارهای تحقیقاتی در جهت توسعه کشت و تولید بادام زمینی در این شهرستان نیز تاکید و از مسئولان و کارشناسان جهاد کشاوزی خواست تا زمینه ارائه کارهای تحقیقاتی در این باره را فراهم سازند.

ابوذر آقاجانی نیز  نبود ماشین آلات مناسب در زمینه کشت و تولید بادام زمینی را از مشکلات مهم بادامکاران این شهرستان عنوان و خاطر نشان کرد: نبود دستگاه های کاشت ، داشت و برداشت متناسب با بادام زمینی موجب شده که تولید این محصول در منطقه همچنان سنتی انجام شود.

این بادامکار آستانه ای با اشاره به اینکه برای کشت و تولید بادام ، با کمبود نیروی انسانی روبرو هستند ادامه داد: طی سالیان گذشته پیله تر بادام زمینی در منطقه به صورت سنتی ،  بوسیله گرمای خورشید خشک می شد که این امر در سال های اخیر به جهت نبود فضاهای  مناسب در کارخانه های صنعتی انجام می شود.

وی معتقد است، هرچند خشک کردن پیله تر بادام زمینی به وسیله گرمای خورشید زحمات بسیاری را برای بادامکاران به همراه دارد اما طی این روند در کارگاه ها و واحدهای بادام خشک کنی موجب افت طعم ، مزه و رنگ این محصول می شود.

وی در ادامه مکانیزه نبودن زمین های کشت بادام زمینی را از دیگر مشکلات بادامکاران عنوان و اضافه کرد: از سوی دیگر نبود صنایع تبدیلی مرتبط با بادام زمینی  از دیگر مسائل نیازمند توجه از سوی مسئولان است .

حسین جعفری نازکسرا ، رییس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی استان گیلان نیز،  شهرستان آستانه اشرفیه را از قطب های اصلی تولید بادام زمینی در کشور دانست و گفت: عملیات  کشت ، داشت و برداشت بادام زمینی در این منطقه همچنان بصورت سنتی توسط بادامکاران انجام می شود که این امر هزینه های تولید بالایی را برایشان به همراه دارد.

وی گفت: نبود ماشین آلات متناسب با این محصول یکی از دلایل مهمی است که موجب شده تا کشت و تولید این محصول همچنان در منطقه بصورت سنتی انجام شود.

وی عدم ارائه رقم های جدید و گواهی شده بذر بادام زمینی  را از دیگر مشکلات تولید محصول این منطقه عنوان کرد و اظهار داشت: استفاده از بذرهای گواهی شده بادام زمینی می تواند راندمان تولید محصول را افزایش دهد ، ضمن انکه بذرهای گواهی شده مقاومت بیشتری در مقابل بسیاری از آفات بادام زمینی خواهد داشت.

جعفری با اشاره به  قاچاق بادام های خارجی به این شهرستان  افزود: متاسفانه در زمان عرضه بادام زمینی  ، میزان زیادی از بادام های خارجی که اکثرا بطور قاچاق اند از کشورها یی  چون چین ، ازبکستان ، سودان ، عراق وارد این شهرستان می شوند.

به گفته وی ، بادام های قاچاق،  که از کیفیت و مرغوبیت خوبی برخوردار نیستند پس از انتقال  به بازار  با محصول با کیفیت و مرغوب منطقه ادغام و به مصرف کنندگان عرضه می شود، ضمن آنکه بذر چنین بادام هایی موجب می شود تا محصول بادام زمینی این شهرستان به  آفات و بیماری های مختلف قارچی مبتلا شود.

وی ایجاد صنایع تبدیلی مرتبط با بادام زمینی را در این منطقه ضروری دانست و ادامه داد:هم اکنون به علت عدم وجود صنایع تبدیلی مرتبط با این محصول ، بادام زمینی منطقه تنها به عنوان آجیل مورد استفاده قرار می گیرد و این در حالی است که این محصول می تواند در بسیاری از صنایع چون نئوپان سازی ، روغن گیری ، کره بادام زمینی مورد مصرف باشد.

  ثبت‌نام بدون آزمون کارشناسی ناپیوسته دانشگاه آزاد آغاز شد

جعفری با تاکید بر ضرورت حمایت دولت از بادامکاران  گفت: انتظار می رود دولت ضمن فراهم ساختن بستر صادرات بادام زمینی این منطقه ،  با پرداخت تسهیلات ارزان قیمت از بادامکاران حمایت کند.

فعالیت شش واحد فرآوری بادام زمینی در شهرک های صنعتی آستانه اشرفیه

رییس شرکت شهرک های صنعتی آستانه اشرفیه نیز با اشاره به فعالیت شش واحد فرآوری بادام زمینی در این شهرستان گفت: این واحدهای فرآوری در زمینه خشک کردن ، دانه بندی و بسته بندی بادام زمینی فعالیت داشته و برای حدود ۸۰ نفر اشتغال ایجاد کرده اند.

علی حیدری توکلی با بیان اینکه پس از انجام عملیات بسته بندی در این واحدهای صنعتی ، محصول بادام زمینی به بازارهای مصرف عرضه می شود افزود: هم اکنون یک واحد تولید کود گیاهی از پوست بادام زمینی  نیز در ناحیه صنعتی پرکاپشت با اشتغال ۱۰ نفر مشغول فعالیت است.

وی با اشاره به اینکه تلاش می شود تا با مشارکت بخش خصوصی زمینه ایجاد صنایع تبدیلی مرتبط با بادام زمینی در شهرک های صنعتی این شهرستان فراهم شود افزود:در این خصوص با نواوری یکی از بادامکاران  منطقه ، تعداد ۱۵ دستگاه کمباین برداشت ( الگو گیری از کمباین برنج ) بادام زمینی در شهرک صنعتی نقره ده شهرستان تولید و به بازار عرضه شده است.

حیدری در ادامه با تاکید بر اهمیت حمایت  از کلیه سرمایه گذاران علاقمند به اجرای طرح های صنعتی در زمینه صنایع تبدیلی بادام زمینی در این شهرستان  یاداور شد:  ۱۵۱ واحد صنعتی هم اکنون در  شهرک  صنعتی نقره ده ، ناحیه صنعتی پرکاپشت یاورزاده و مجتمع کارگاهی این شهرستان موجود است که از این تعداد ۸۵ واحد با اشتغال حدود ۷۵۰ نفر به بهره برداری رسیده اند.

تولید سالانه بیش از ۱۵ هزار تن پیله تر بادام زمینی در آستانه اشرفیه

مدیریت جهاد کشاورزی آستانه اشرفیه با اشاره به تولید سالانه ۱۵ هزار تن پیله تر بادام زمینی در این شهرستان گفت: سطح زیر کشت بادام زمینی در این شهرستان ۲ هزار و ۵۰۷ هکتار است و بطور متوسط در هر هکتار از زمین های زیر کشت بادام زمینی این منطقه ۶ هزار و ۲۰۰ تن پیله تر و ۴ هزار و ۳۴۰ تن پیله خشک بدست می آید.

مسعود امیرنده ای با اشاره به اینکه حدود نیمی از پیله خشک بادام زمینی این منطقه به مغز بادام زمینی تبدیل و به بازارهای مصرف عرضه می شود ادامه داد: بادامکاران شهرستان  اواخر اسفندماه هر سال نسبت به شخم زمین های زیر کشت بادام زمینی اقدام و در اوایل فصل بهار نیز عملیات دیسک زنی را انجام می دهند.

به گفته وی کشت بادام زمینی همه ساله در اواسط اردیبهشت ماه توسط بادامکاران این شهرستان انجام شده و از اواسط اردیبهشت ماه نیز عملیات برداشت این محصول آغاز می شود.

وی طول دوره رشد بادام زمینی را بین ۱۱۰ تا ۱۲۰ روز اعلام و خاطرنشان کرد : کیفیت بالا ، دارا بودن بوته های ایستاده ، طعم خوب ، دانه های درشت و پرمحصول بودن از مهمترین ویژگی های بادام زمینی این شهرستان است.

امیربنده ای  محصول بادام زمینی این شهرستان  را از نوع گلی  دانست و گفت:  روستاهای کورکاء ، نقره ده ، تمچال ، پرکاپشت مهدیخانی ، خوشکاروندان و استخر بیجار از مهمترین مراکز کشت و تولید بادام زمینی این منطقه  به شمار می روند.

وی به کیفیت مرغوب محصول بادام زمینی این شهرستان اشاره و تشریح کرد: وجود خاک حاصلخیز از عوامل اصلی تولید محصول با کیفیت بادام زمینی در این منطقه است و همواره نیز مورد توجه مصرف کنندگان قرار دارد.

امیربنده ای، تغییر زمانی الگوی کشت  متناسب با مدیریت کشت و بهره برداری بهینه از منابع آب کشاورزی  را از جمله اقدامات صورت گرفته در سال های  اخیر در جهت تولید بادام زمینی این شهرستان عنوان و تصریح کرد :اصلاح سیستم آبیاری سنتی به سیستم آبیاری قطره ای تحت فشار ، اصلاح روش های الگوی کشت بادام زمینی ، کشت ارقام بومی و محلی و ارقام  مقاوم به شرایط آب و هوایی منطقه ، آفات و بیماریها از جمله برنامه هایی است که از سوی کارشناسان جهاد کشاورزی دنبال می شود.

وی همچنین با تاکید بر ضرورت مکانیزه شدن تمام مراحل عملیات کاشت ، داشت و برداشت بادام زمینی در این شهرستان گفت: سهولت در کار ، کاهش هزینه های تولید ، افزایش سطح تولید از مهمترین اهداف مکانیزه شدن مراحل کشت و تولید بادام زمینی بوده و این برنامه با جدیت از سوی جهاد کشاورزی پیگیری می شود.

مدیر جهاد کشاورزی آستانه اشرفیه شرایط نامطلوب زمین های کشت بادام زمینی به منظور استفاده از ماشین آلات کشاورزی را از مهمترین دلایل مکانیزه نبودن مراحل کشت و تولید این محصول در منطقه دانست و اظهار داشت: امسال از مجموع زمین های زیر کشت بادام زمینی  شهرستان فقط ۱۲۰ هکتار بصورت مکانیزه کشت شده ، ضمن آنکه درصد برداشت این محصول بصورت مکانیزه بسیار پایین بوده است.

به گفته امیربنده ای ، امسال یک دستگاه برداشت نیمه مکانیزه بادام زمینی توسط یکی از اهالی منطقه ساخته شده که بعد از کندن بوته های محصول به وسیله دست توسط این دستگاه،  پیله از بوته جدا می شود.

وی ضمن تاکید بر حمایت از چنین طرح هایی اظهار داشت: برداشت مکانیزه بادام زمینی نیاز به وجود ماشین آلات مناسب و همچنین اختصاص اعتبارات لازم در این زمینه دارد.

وی به ورود بی رویه بادام های خارجی به شهرستان نیز اشاره و تصریح کرد: ورود بی رویه چنین بادام هایی  از مشکلات  اساسی بادام کاران منطقه است که می تواند مرغوبیت محصول انحصاری بادام زمینی شهرستان را پایین آورده و اثرات جبران ناپذیری را برای آن ایجاد کند.

مدیریت  جهاد کشاورزی آستانه اشرفیه ، ضمن تاکید بر لزوم حمایت از بادام کاران منطقه اظهار داشت: به این منظور انتظار می رود از ورود بادام های خارجی به منطقه جلوگیری و کنترل و نظارت لازم در این خصوص صورت گیرد.

امیربنده ای با اشاره به فعالیت ۷ هزار بهره بردار به صورت مستقیم و ۴ هزار نفر بصورت غیر مستقیم در زمینه کشت ، تولید و فرآوری بادام زمینی در این شهرستان یادآور شد: ۴۰ کارگاه صنعتی و نیمه صنعتی بادام خشک کنی مجوزدار و ۳۰۰ کارگاه فاقد مجوز در این شهرستان فعالیت دارند ، ضمن آنکه ۱۰۰ کارگاه آجیل پزی خشکبار و فرآوری بادام زمینی کوچک و مشاغل خانگی نیز در این شهرستان مشغول به کار هستند.

به گفته وی کشت و تولید بادام زمینی از منابع مهم اقتصادی بادامکاران این شهرستان است که سالانه بیش ۱۸۰ میلیارد تومان  درآمد دارد.

از سرمایه گذاران بخش خصوصی برای راه اندازی  صنایع تبدیلی بادام زمینی استانه اشرفیه حمایت می شود

فرماندار آستانه اشرفیه نیز در گفتگو با خبرنگار ایرنا ضمن تاکید بر نقش بخش خصوصی در تولید و فراوری محصول بادام زمینی این شهرستان گفت:  کلیه متقاضیان علاقمند به سرمایه گذاری جهت ایجاد صنایع تبدیلی بادام زمینی در منطقه  با جدیت حمایت خواهند شد.

حمید رضایی ایجاد صنایع تبدیلی مرتبط با بادام زمینی را در این شهرستان ضروری دانست و ادامه داد: جذب سرمایه گذاران به منظور ایجاد صنایع تبدیلی بادام زمینی از سیاست های این شهرستان است که تلاش می شود با همکاری جهاد کشاورزی این امر تحقق یابد.

به گفته وی ، توسعه بخش مکانیزاسیون  و افزایش صنایع تبدیلی موجب ارتقای کمی و کیفی تولید بادام زمینی در این منطقه شده و کاهش ضایعات و بهبود کیفیت آن را نیز به همراه خواهد داشت.

رضایی همچنین با اشاره به اینکه بادام زمینی هم اکنون بیشتر به عنوان تنقلات ،  آجیل و مصارف شیرینی پزی مورد استفاده قرار می گیرد اظهار داشت: می توان با ایجاد صنایع تبدیلی از این محصول در تولید محصولات آرایشی ، بهداشتی ، شیمیایی استفاده کرد که می تواند موجب افزایش ارزش افزوده این محصول شود.

وی شهرستان آستانه اشرفیه را مهمترین مراکز تولید بادام زمینی در کشور دانست و یادآور شد: سالانه حدود  ۸۰ درصد از بادام زمینی مورد نیاز کشور در این منطقه کشت می شود و این محصول به عنوان یکی از سوغات های مهم همواره مورد توجه مسافران و گردشگران قرار دارد.

فرماندار آستانه اشرفیه  همچنین ارائه ارقام جدید بادام زمینی و ایجاد روش های نوین تولید بادام زمینی در این شهرستان را با هدف توسعه این محصول موثر خواند و گفت: انتظار می رود کارشناسان جهاد کشاورزی با ارائه کارهای تحقیقاتی ، زمینه تحقق این اهداف را به منظور  افزایش سطح تولید و همچنین مقابله موثر با آفات این محصول فراهم سازند.

وی ،  بر  برند سازی محصول بادام زمینی منطقه با بهره گیری از ظرفیت های شرکت تعاونی توسعه عمران شهرستان نیز تاکید و خاطرنشان کرد: طی سال های اخیر با برگزاری جشنواره های فرهنگی در مناطق مختلف این شهرستان تلاش شد تا ضمن ایجاد نشاط اجتماعی ، جذب گردشگران و جذب سرمایه داران  ، در زمینه معرفی بادام زمینی به عنوان یکی از محصولات مهم شهرستان اقدام شود.

به گفته رضایی امسال نیز برگزاری  جشنواره بادام زمینی با رعایت کلیه پروتکل های ستاد مقابله با ویروس کرونا به منظور  آشنایی با نحوه فرآوری سنتی و صنعتی بادام زمینی ، معرفی مراحل کاشت،داشت و برداشت بادام زمینی در برنامه قرار دارد.

تاسیس مرکزی برای پژوهش در زمینه بادام زمنی ، مکانیزاسیون کشت و تولید و در نتیجه  افزایش بهره وری  و ایجاد صنایع تبدیلی می تواند در تشویق کشاورزان به توسعه کشت این محصول و در نتیجه توسعه اقتصادی گیلان موثر باشد.امکان صادرات محصول و فراورده های آن نیز از گیلان به سهولت وجود دارد.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)