برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

جادوی ابر و مه در جنگل توسکستان

به گزارش ایرنا؛ منطقه گردشگری توسکستان در دامنه شمال شرقی البرز و ۱۸ کیلومتری جنوب شرقی گرگان از ابتدای روستای توسکستان تا دشت‌ سرعلی آباد به طول تقریبی ۳۵ کیلومتر در امتداد جاده گرگان – شاهرود واقع است.

این منطقه در مجاورت ۲ ناحیه کم فشار (دشت گرگان) و پر فشار (منطقه ابر) قرار گرفته و به همین سبب و اختلاف ارتفاع و در نتیجه اختلاف دما توده های ابر به صورت سیال در ارتفاعات مختلف در حال فراز و فرود هستند و با خلق چشم اندازی منحصر به‌فرد یکی از جاذبه های اصلی گلستان در بسیاری از روزهای سال به شمار می روند.

جاده پرپیچ و خم و چشم اندازهای بکر و آبشارهای کوچک و بزرگ و چشمه سارها و آبشارهای متعدد و وجود اسب های وحشی (یلخی) در دشت های مرتفع اوبن و اولنگ نیز از دیگر جاذبه های منطقه توسکستان است.

به گفته محمد کریمی از کارشناسان محیط زیست گلستان؛ بطور معمول در مناطقی مانند محدوده سرعلی آباد به سمت توسکستان به دلیل اختلاف محسوس ارتفاع علاوه بر تغییرات مخصوص آب و هوایی، مجموعه کم نظیری از گونه های مختلف گیاهی و جانوری وجود دارد.

وی بیان کرد: اختلاف ارتفاع و شیب بالا در این زیستگاه ها سبب می شود پوشش منطقه طیف زیادی از گونه های علفی ، بوته ای و درختچه ای را در خود جای دهد و در نتیجه امکان تماشای حیات وحش در بازه‌های مختلف سال فراهم شود.

دهیار روستای توسکستان در گفتگو با ایرنا اظهار داشت: جاده توسکستان – شاهرود مسیر منحصر بفردی است که توجه به زیبایی منطقه به ویژه چشم اندازهای آن شامل انبوه ابرها می تواند به رونق صنعت گردشگری انجامیده و موجب ایجاد اشتغال و درآمد برای بومیان و روستانشینان شود.

حمید عرب اظهار داشت: علاوه بر آن با متنوع کردن فعالیت های اقتصادی و ایجاد حس مشارکت میان روستاییان می توان بسیاری از مشکلات این سکونتگاه های در معرض مهاجرت را حل کرد.

سید ابوالفضل جلینی یکی از بومیان منطقه نیز با اشاره به ظرفیت گردشگری طبیعی منطقه و حیات وحش مانند کَل، بز و مرال در حاشیه جاده گردشگری توسکستان گفت: معرفی این ویژگی ها به گردشگران به شرط فراهم بودن زیرساخت و مراقبت دقیق از طبیعت، به پایداری اشتغال و سکونت جوامع محلی خواهد انجامید.

  آتش، یک اثر گردشگری در دشت آزادگان را از بین برد

کارشناس میراث فرهنگی و گردشگری گلستان هم در گفتگو با ایرنا معتقد است: مه و امکان تماشای طیف گسترده ای از ابرهای جوشان یکی از مزیت‌های گردشگری کم نظیر توسکستان است که این منطقه را از دیگر عرصه های جنگلی استان گلستان متمایز می‌کند.

جبرئیل نوکنده اظهار داشت: حفظ این چشم انداز منحصربفرد در گرو جلوگیری از راه اندازی تاسیسات ناسازگار با طبیعت و امکانات مدرن وابسته به گردشگری است.

جنگل‌های منطقه توسکستان بعنوان بخشی از پناهگاه حیات وحش هیرکانیا از غنی ترین اکوسیستم‌های گلستان محسوب می شود بطوری‌که بیش از صدها گونه پرنده، پستاندار، خزنده زندگی کرده و ده ها گونه درختی و بوته‌ای در این عرصه وجود دارد.

گنجشک سانان، سار، دارکوب، قرقاول خزری، کبک، بلدرچین، کبوتر جنگلی، شاهین، قوش، قرقی، عقاب و جغد، از گونه های پرندگان و مرال، شوکا، گرگ، گراز، خرس، روباه، شغال، سمور، تشی، خارپشت، موش جنگلی، خرگوش، گربه وحشی، گورکن از گونه های پستانداران ساکن این زیست بوم هستند.

درختان این جنگل ها از نوع مختلط پهن برگ حاشیه جنوب دریای خزر است که با آب و هوای نیمه مدیترانه ای و مرطوب سازگار هستند.

بلوط، توسکا، ممرز، افرا، انجیلی، زبان گنجشک، بارانک، سرخدار، شمشاد، لرگ، لیلکی، خرمندی، آزاد و انجیلی به عنوان مشهورترین درختان و ازگیل، زالزالک، زغال اخته، الوچه وحشی، انار، خاس و کوله خاس به عنوان درختچه‌های این جنگل‌ها است.

توجه به توسعه گردشگری در محور توسکستان یکی از راه های میان‌بر برای دست یابی به توسعه پایدار و ایجاد مشاغل هم سو با طبیعت و محافظ محیط زیست در گلستان و نیازمند توجه و برنامه ریزی هر چه بیشتر متولیان اعم از بخش دولتی و خصوصی است.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)