برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

رشد ۵۰ درصدی تولید چغندرقند در سال زراعی جاری

«پیمان حصادی» روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: در سال زراعی جاری ( ۱۴۰۰ – ۱۳۹۹ ) با توجه به افزایش نسبی قیمت جهانی شکر و نیز تغییر گروه واردات شکر از ارز ترجیهی به ارز نیمایی، انتظار می رفت تولید چغندرقند همچنان روند افزایشی داشته و در نتیجه میزان وابستگی کشور به واردات شکر بسیار کاهش یابد.

 مجری طرح چغندرقند وزارت جهاد کشاورزی اظهارداشت: اما افزیش هزینه های  قیمت نهاده کشاورزی باعث شده تا هزینه های تولید چغندرقند افزایش یابد، به نحوی که تولید حداقل ۴۵ تن چغندرقند در هکتار، نقطه سربه سر اقتصادی برای کشاورزان است.

۱۳۰۰ تومان قیمت منطقی هرکیلو چغندرقند

حصادی گفت: قیمت اعلامی اخیر شورای اقتصاد بر مبنای ۸۴۰  تومان به ازای هر کیلوگرم چغندرقند پاسخگوی هزینه‌های تولید کشاورزان نبوده و بایستی در کوتاه ترین زمان ممکن قبل از تصمیم کشاورزان به کشت محصولات مختلف نسبت به  اصلاح آن به حداقل یک هزار و ۳۰۰ تومان برای هر کیلوگرم چغندرقند اقدام شود.

 مجری طرح چغندرقند وزارت جهاد کشاورزی هشدار داد در غیر اینصورت رشد و تولید چغنددقند به شدت کاهش یافته و نیاز به خروج بیشتر ارز برای وارادت شکر خواهد بود.

وی خواستار اصلاح مصوبه اخیر شوری اقتصاد برای قیمت چغندرقند در سال زراعی جاری شد.

حصادی خاطرنشان کرد: چغندرقند تنها محصولی است که از کاشت تا برداشت آن توسط کارخانجات قند صورت گرفته و دولت هیچگاه نیاز به تخصصی بودجه جداگانه برای آن نداشته است.

به گزارش ایرنا، طبق پیش بینی های وزارت جهاد کشاورزی به نظر می رسد با اقدامات صورت گرفته امسال بیش از پنج میلیون تن چغندرقند بهاره و پاییزه در کشور تولید شود که از این میزان نزدیک یک میلیون و ۵۰۰ هزارتن شکر خام استحصال خواهد شد.

  سرمایه‌گذاری خطرپذیر و گرنت پژوهش بهترین رابط صنعت و دانشگاه هستند

سال گذشته نیز سه میلیون و  ۸۳۳ هزارتن چغندرقند پاییزه و بهاره در  سطح بیش از  ۸۰ هزار هکتار کشور تولید شد که از این میزان ۹۲۵ هزار تن شکر استحصال شده است.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)