برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

تولید ۷۰ درصدکیت‌های تشخیص بیماری‌ دام وطیور توسط دانش بنیان‌ها

به گزارش خبرنگار دانشگاه و آموزش ایرنا، خالد خداوردی روز سه شنبه در مراسم رونمایی از بذر بومی واکسن آنفلوانزا فوق حاد پرندگان افزود:  تولید این واکسن موجب ایجاد امنیت و اعتماد سازی برای ذی نفعان و تولید کنندگان طیور است، معمولا مخاطرات در طیور به صورت بحران بروز می‌کند و یکی از وظایف سازمان دامپزشکی واکنش سریع به این بحران‌ها است که برای این منظور اقدام به راه‌اندازی شبکه ملی گسترده آزمایشگاه در سطح کشور کردیم.

وی در این مراسم که با حضورسورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست و کاظمی خاوازی وزیر جهاد کشاورزی و علی صفر ماکنعلی رییس سازمان دامپزشکی در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد بیان کرد: در حال حاضر  ۳۷۵ آزمایشگاه با این شبکه همکار هستندعلاوه بر آن ۴۵ آزمایشگاه نیز با اخذ مجوز به عنوان آزمایشگاه‌های همکار با این سازمان همکاری دارند.

خداوردی با بیان اینکه تا سال ۹۷  کیت‌های تشخیصی مورد نیاز از طریق مرکز ملی تشخیص سازمان دامپزشکی تهیه می‌شد، ادامه داد: در حال حاضر ۷۰ درصد کیت‌های مورد نیاز با حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور تولید می شود.

معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی با اشاره به اقدامات عدم تمرکز گرایی در این سازمان ادامه داد: در حال حاضر در ۱۷ استان کشور امکان تشخیص آنفلوانزا فوق حاد پرندگان امکان پذیر شده است، در گذشته تشخیص و معدوم سازی پرندگان بیمار ناشی از این بیماری ۱۰ تا ۱۲ روز زمان نیاز داشت ولی با قابلیت‌های ایجاد شده این زمان بین ۱۵ تا۷۲ ساعت کاهش یافته است.

خداوردی گفت:  درحال حاضر امکان تشخیص بیماری تب برفکی در ۵ استان، مشمشه در ۴ استان و PPR و هاری در ۱۳ استان امکان پذیر شده است، بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان یکی از بیماری‌های مخاطره آمیز از لحاظ اقتصادی و بهداشتی است که ما برای تولید واکسن آن نیازمند ماده اولیه بودیم که در مرکز ملی تشخیص سازمان دامپزشکی تولید شد و می‌توانیم دانش فنی آن را در اختیار شرکت‌های دانش بنیان برای تولید قرار دهیم ضمن آنکه آنتی ژن H۵ را نیز برای تشخیص به تولید رسانده ایم.

  دانلود آهنگ کیسان دیباج یعنی میشه

 نخستین بذر بومی واکسن آنفلوانزای فوق حاد پرندگان وآنتی ژن H۵ که با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سازمان دامپزشکی کشور تولید شده بود رونمایی شد.

در این مراسم تفاهم نامه‌ای میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سازمان دامپزشکی در راستای توسعه بذر بومی واکسن توسط دانش بنیان ها منعقد شد.

برای تهیه واکسن معمولا از بیماری که اسم آن سویه است، یک بذر گرفته می شود که نقطه اول تولید واکسن است، بذر موجود در فرآیند تولید تبدیل به واکسن می شود.  تاکنون همه بذرها از خارج کشور وارد می شد اما با رونمایی از نخستین بذر بومی واکسن آنفلوآنزای پرندگان این وابستگی به نوعی کاهش خواهد یافت.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)