برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

وقتی هوش مصنوعی بیماری قاتل را مهار می‌کند

پاندمی کووید١٩ حداقل ارتباط مراکز بهداشتی دور افتاده را با شهرهای بزرگ و متخصصان از جمله رادیولوژیست‌ها قطع کرده است.

ازطرفی به دلیل اثرگذاری بیماری‌های تنفسی مانند سل و تاثیر هر ٢ بیماری بر ریه، تشخیص را با دشواری همراه کرده است.
با پیشرفت علم یک برنامه گوشی هوشمند یا یک نرم‌افزار رایاته ای قادر است ظرف کمتر از یک دقیقه تصویر تهیه شده با اشعه X را اسکن کرده و وجود بیماری کووید ۱۹، سل یا سایر بیماری‌ها را با دقت بالایی تشخیص دهد و تا حد قابل قبولی کمبود امکانات تشخیصی را در دوران کرونا پوشش دهد.
با توجه به شیوع کووید ۱۹ محققان در تلاشند تا با استفاده از فناوری‌های نوین، سریع و قابل اطمینان، این بیماری را با کمترین میزان دخالت انسان و در کمترین زمان ممکن تشخیص دهند.
در دوران پاندمی کووید ۱۹، بیماری‌های کشنده و خطرناکی چون سل به حاشیه رفته‌اند و باعث نگرانی متخصصان بهداشت شده‌اند.
سل مرگبارترین بیماری جهان است که در سال گذشته حدود ۱.۴ میلیون زندگی را پایان داده است. در چند سال گذشته برنامه‌های هوشمند متعددی از جمله برنامه موبایل qXR به منظور تشخیص و نظارت بر این بیماری ساخته شده‌اند.

این ابزارها امکان تشخیص زودهنگام بیماری و کاهش هزینه‌های غیرضروری آزمایشگاهی را فراهم می‌کنند و در صورت استفاده از آن‌ها در مقیاس بزرگ، قابلیت تشخیص شیوع بیماری در نقاط مختلف را نیز دارند.

به اعتقاد متخصصان،هوش مصنوعی نمی‌تواند جایگزین پزشکان متخصص شود، اما استفاده از این فناوری در کنار افراد متخصص، ابزارهای توانمندی را برای تشخیص و درمان بیماری‌ها فراهم می‌کند.
کشور هند در حدود یک چهارم از تمام موارد ابتلا به بیماری سل را به خود اختصاص داده است و به همین علت دسترسی به یک برنامه موبایل با قابلیت تشخیص بیماری در مناطق دوردست، یک نیاز فوری محسوب می‌شود.

در بسیاری از روستاهای دورافتاده این کشور که مردم فقیر را در خود جای داده‌اند، مراکز بهداشتی با ظرفیت و امکانات ناچیز وجود دارد که باید تمام بیماری‌ها از مالاریا گرفته تا سل را مدیریت کنند.

پاندمی کووید ۱۹ نیز حداقل ارتباط این مراکز بهداشت را با شهرهای بزرگ و متخصصان از جمله رادیولوژیست‌ها قطع کرده است. از طرفی به دلیل اثرگذاری هردو بیماری بر ریه، تشخیص سل را نیز با دشواری همراه کرده است.
برنامه موبایل qXR که توسط یک شرکت هندی موسوم به Qure.ai و با دریافت یارانه دولتی تولید شده، با استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی قادر به تجزیه و تحلیل تصاویر حاصل از عکسبرداری با اشعه X‌ است.

این برنامه در صورتی که وجود سل را تشخیص دهد، ریسک بیمار را ارزیابی و اعلام می‌کند.سپس پزشکان می‌توانند پرریسک ترین بیماران را با انجام آزمایشات تکمیلی تحت نظر بگیرند.

  دانلود آهنگ محسن چاوشی شرح الف

همچنین این برنامه تنها در ماه اکتبر در منطقه دورافتاده ناندوربار امکان تشخیص ۲۰ مورد ابتلا به سل را فراهم کرده است. به گفته متخصصان، این برنامه برای نظارت بر سلامت ساکنین مناطقی که نرخ ابتلا به سل در آن‌ها پایین‌است و همچنین نظارت بر بیماران مبتلا به HIV که احتمال ابتلا به سل در آن‌ها زیاد است، کاربرد دارد.
این برنامه قادر است بیماری سل را با دقت ۹۵ درصد تشخیص دهد و در مطالعاتی که در رابطه با مقایسه عملکرد برنامه‌های هوشمند و متخصصان رادیولوژی در تشخیص بیماری سل انجام گرفته‌اند، این برنامه کارکرد بسیار بهتری از انسان‌ها داشته است. البته به اعتقاد متخصصان ممکن است دقت برنامه در مناطقی مانند کشورهای اروپایی و آمریکا که شیوع سل بسیار کمتر از هند است، تا حدی کاهش یابد.
این برنامه تاکنون روی افراد بزرگسال آزمایش شده است، اما متخصصان در حال بررسی عملکرد آن روی کودکان ۶ ساله و بالاتر هستند. تصاویر اشعه X برای تشخیص سل در کودکان بسیار مهم هستند؛ زیرا در ۷۰ درصد از موارد، بیماری کودکان با انجام آزمایشات بالینی قابل تشخیص نیست. در اغلب مناطق دوردست، متخصصان حضور ندارند و تصاویر اشعه X توسط افراد غیرمتخصص بررسی می‌شود. به همین علت وجود یک برنامه موبایل یا نرم‌افزار رایاته ای که بتواند این تصاویر را با دقت بالا تجزیه و تحلیل کرده و وجود بیماری را تشخیص دهد، اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد.
محققان امیدوار هستند این روش‌ها فراگیر شود و به ویژه در دوران پاندمی، تشخیص بیماری‌ها با اختلال مواجه نشود.
هم اکنون شمار مبتلایان به ویروس کرونا در جهان از ۵۷ میلیون و  ۹۰۰ نفر عبور کرد که از این تعداد بیش از یک میلیون و ۳۷۰هزار نفر جان باخته‌اند.
آمریکا دراین میان با بیش از ۱۲ میلیون و ۲۷۰ هزار مبتلا به کووید۱۹ و بالغ بر ۲۶۰ هزار جان باخته، کانون این بیماری در جهان است.
به گزارش ایرنا، طبق آخرین آمار منتشر شده وزارت بهداشت ایران شمار جان‌باختگان قطعی بیماری کووید۱۹ به ۴۳ هزار و ۸۹۶ نفر رسیده است.
استان های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان،اردبیل،خووزستان،کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز و استان های هرمزگان، فارس، گلستان و سیستان و بلوچستان نیز در وضعیت نارنجی و زرد قرار دارند.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)