برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

اوراسیا؛ فرصت تجار ایرانی/ یک کت وشلوار را ۵ کشور می دوزند

«میرهادی سیدی» امروز (شنبه) در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود:‌پس از پایان یافتن جنگ سرد، اقتصاد کشورها در هم تنیده شده است به‌طوری که یک کالا در بیش از ۱۰ کشور ساخته می‌شود.

وی بیان‌داشت: اگر پیشتر یک کالا در سوله‌ای ساخته می‌شد، امروز هر قطعه از آن کالا در کشورهای متفاوت تولید می‌شود،به عنوان مثال یک کت و شلوار در بیش از پنج کشور متفاوت تولید می‌شود.

سیدی، همچنین بالا بودن هزینه حمل‌ونقل کالا، نبود کامیون یخچال‌دار، هزینه‌های بالای تولید کالا در ایران، فقدان برندسازی محصول و شناسایی نشدن بازار هدف را از مهمترین مشکلات صادرات کالا از کشورمان برشمرد.

وی تاکید کرد: اتخاذ سیاست‌های پولی، مالی و ارزی در راستای حمایت از استراتژی فوق، رفع مشکلات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری، اصلاح ساختار و کارکرد سازمان توسعه تجارت، حمایت هدفمند از صنایع منتخب، رژیم تجاری صادرات‌محور با مقیاس وسیع یا ساماندهی نظام تولید پراکنده و مستثنی کردن روسیه و اوراسیا از سیاست‌های تنظیم بازار داخلی (سیاست‌های ممنوعیتی یا محدودیتی)، از راه‌های توسعه تجارت با این کشورهاست.

مشاور امور بین الملل و توافق‌نامه‌های تجاری سازمان توسعه تجارت، تشکیل شبکه تامین کالا و ایجاد شرکت‌های مدیریتی صادرات در مقیاس بین‌المللی و ایجاد پایانه‌های صادراتی مجهز به انبارهای بزرگ، سردخانه‌های عظیم و ابزارهای بسته‌بندی کالا را از اقدامات ضروری بخش خصوصی با حمایت سازمان توسعه تجارت و اتاق بازرگانی ایران برشمرد.

وی همچنین بر لزوم روان‌سازی تجارت دوجانبه با امضای موافقت‌نامه تجاری کاملا آزاد با اتحادیه اقتصادی ارواسیا، همکاری دوجانبه در رفع موانع غیرتعرفه‌ای و تبدیل منطقه آستاراخان روسیه و گیلان به مرکز ثقل توسعه همکاری‌های اقتصادی مشترک دوجانبه، لزوم تولید مشترک در خاک روسیه به عنوان یکی از بازارهای بزرگ در اطراف ایران و تشکیل شورای تجاری مدل شورای تجاری روسیه با چین و ترکیه تاکید کرد.

  پیش‌بینی پیشرفت پارکینسون به کمک نشانگرهای زیستی

سیدی خاطرنشان‌کرد: برنامه‌ریزی دقیق، شناسایی درست بازار، جلب اعتماد شرکت‌های داخلی اتحادیه اوراسیا، شناسایی رقبای داخلی و خارجی محصولات صادراتی، بسته‌بندی مناسب و برچسب‌گذاری و بررسی و پایش مداوم بازار این کشورها، موجب صادرات موفق کالا به این حوزه توسط بخش خصوصی می‌شود.

به گزارش ایرنا، سه کشور بلاروس، قزاقستان و روسیه در سال ۲۰۱۴ اتحادیه‌ اقتصادی اوراسیا را تشکیل دادند و در آغاز سال ۲۰۱۵ هم‌زمان با اجرایی شدن مفاد تجاری این معاهده دو کشور ارمنستان و قرقیزستان نیز به آن پیوستند تا به منظور بهبود روابط تجاری با کشورهای همسایه و جهان با یکدیگر مشارکت کنند.

پس از مدتی این اتحادیه برای رسیدن به توافق‌های تجاری، مذاکرات خود را آغاز کرد که در این میان کشورهایی مانند ازبکستان خواستار پیوستن به اتحادیه شدند و برخی دیگر مانند سنگاپور و ویتنام اقدام به امضای قراردادهایی برای تجارت آزاد یا مبادلات اقتصادی دیگر کردند.

ایران به عنوان یکی از کشورهایی که قصد تجارت آزاد با اتحادیه اقتصادی اوراسیا را دارد، پس از مذاکراتی طی سال‌های گذشته، پنجم آبان ماه پارسال با پنج کشور عضو این اتحادیه موافقت‌نامه‌ای موقت امضا کرد که بر اساس آن ۸۶۲ قلم کالایی مورد توافق برای صادرات و واردات میان کشورهای مورد نظر، قرار گرفت.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)