برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

کاهش اثرات مقاومت میکروبی با افزایش تولیدات سالم کشاورزی

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو)، این سازمان جهانی هشدار داد: مقاومت میکروبی علاوه بر تضعیف ایمنی غذایی و آلودگی آب و خاک، سالانه ۷۰۰ هزار نفر را به‌کام مرگ می‌کشاند.

مقاومت میکروبی یک پدیده طبیعی است که در آن میکروارگانیسم‌هایی همچون باکتری‌ها، قارچ‌ها، ویروس‌ها و انگل‌ها حساسیت خود را نسبت به اثرات داروهای ضدمیکروبی همچون آنتی‌بیوتیک‌ها که پیشتر در درمان عفونت‌ها مؤثر بوده‌اند را از دست می‌دهند.

درنتیجه، ‌ درمان عفونت‌ها و بیماری‌ها دشوار، طولانی‌ و هزینه‌بر می‌شود. مقاومت میکروبی همچنین به افزایش هزینه‌های مراقبت سلامت، میزان بستری شدن افراد در بیمارستان‌ها، ‌ ناکامی درمان‌ها، بیماری‌های حاد و مرگ و میر منجر می‌شود.

با این حال، ظهور و گسترش مقاومت میکروبی بر اثر کاربرد بیش‌ازحد یا نادرست داروهای ضدمیکروبی تسریع و بدتر می‌شود.

با توجه به صنعتی‌ شدن تولیدات کشاورزی در مواجه با تقاضای فزاینده و جمعیت روبه‌رشد فائو و سازمان جهانی بهداشت، کشورهای عضو را به اجرای شیوه‌های مناسب کشاورزی دعوت می‌کنند؛ شیوه‌هایی که جلوگیری از ایجاد عفونت‌ها را در اولویت قرار می‌دهند و در نتیجه محصولات دامی و زارعی سالم‌ را تولید می‌کنند و نیاز کمتری به داروهای ضدمیکروبی داشته باشند.

کشورها لازم است با اتخاد سازوکارهای تنظیم‌گر، نسبت به استفاده مسئولانه از داروهای ضدمیکروبی در تولید دامی و زارعی و یا در اقدامات درمانی اطمینان حاصل کنند و دست‌اندرکاران را به عدم استفاده از محصولات ضدمیکروبی بی‌کیفیت یا تقلبی یا استفاده از داروهای ضدمیکروبی اشتباه برای درمان برخی عوامل خاص بیماری‌ها تشویق کنند.

علاوه بر آن، فائو و سازمان جهانی بهداشت نسبت به وجود ارگانیسم‌ها ومواد باقی‌مانده دارای مقاومت میکروبی در پسماند و دور ریز حاصل از تولید کشاورزی، تولیدات دارویی و فاضلاب شهری هشدار می‌دهند. پالایش ناکافی و دفع نامناسب پسماند می‌توانند مواد باقی‌مانده و میکروارگانیسم‌های دارای ویژگی مقاومت میکروبی را از طریق محیط زیست در خاک‌ها و آبراهه‌ها منتشر کنند.

  پیازکاران جنوب کرمان در کشت بهاره مطابق برنامه عمل کنند

مقاومت میکروبی درمان بسیاری از عفونت‌ها را در سراسر جهان دشوارتر می‌کند.

آخرین گزارش سازمان جهانی بهداشت نشان می‌دهد که دنیا در حال از دست دادن گزینه‌های درمانی مؤثر خود برای درمان بسیاری از عفونت‌های رایج است.

فائو و سازمان جهانی بهداشت از کشورهای عضو برای اتخاذ رویکرد «سلامت واحد» در مبارزه با مقاومت میکروبی و در نظر گرفتن همزمان سلامت انسان، دام و محیط زیست به صورت یک کل واحد حمایت می‌کند.

از جمله الزامات این امر، پایش و ارزیابی قوی و یکپارچه و همچنین افزایش ظرفیت‌های موجود برای نظارت بر مقاومت میکروبی در تمامی بخش‌ها به همراه افزایش آگاهی عمومی در بین عامه مردم و متخصصان است.

به گزارش ایرنا،  طبق آخرین آمار فائو ۲۵ تا ۳۰درصد محصولات کشاورزی در ایران تبدیل به ضایعات می‌شود و ایران با این میزان در رتبه‌های نخست قرار دارد.

سازمان فائو به عنوان نهاد پیشروی سازمان ملل متحد در ترویج و ارتقای امنیت و ایمنی غذایی و تغذیه، با ارائه توان تخصصی خود به کشورهای عضو، از تلاش‌های آن‌ها برای اتخاذ سیاست‌ها و اقداماتی که تضمین‌کننده برقراری زنجیره تامین غذا و دسترسی همگان به غذا است، ‌ حمایت می‌کند.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)