برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

نقش استرس دوران بارداری در نحوه تکامل مغز کودک

به گزارش روزنامه دیلی میل، محققان دانشگاه «ادینبورگ» در انگلیس در این مطالعه متوجه شدند سطوح بالای هورمون استرس به نام «کورتیزول» در مادران با ایجاد تغییرات ساختاری در ناحیه «آمیگدال» – خوشه کوچک بادامی شکل از نرون ها که در هر طرف مغز قرار دارد – مغز نوزادان تازه متولد شده، ارتباط دارد.

 آمیگدال نقش مهمی در یادگیری و حافظه ایفا می‌کند. آمیگدال علاوه بر نقش اصلی که در درک احساسات و ایجاد واکنش نسبت به آنها دارد، در تعدیل درد نیز دخالت دارد. آمیگدال به عنوان بادامه کنترل درد، نیز معرفی شده ‌است. آمیگدال همچنین مسئول تظاهرات هیجانی چهره مانند خوشحالی و ترس است و نقش مهمی در اکتساب یادگیری‌ های هیجانی دارد.

هورمون کورتیزول نیز در واکنش بدن به استرس نقش دارد – سطوح بالاتر کورتیزول نشان دهنده استرس بالاتر است؛ کورتیزول همچنین در رشد جنین دخالت دارد. این در حالی است که مشخص شده آمیگدال – که دو عدد از آن در هر نیم کره مغز وجود دارد- در تکامل احساسی و اجتماعی در کودکان نقش دارد.  

نویسندگان این مطالعه خواستار حمایت بیشتر از زنان باردار برای پیشگیری از بروز هرگونه ناهنجاری ساختاری در ناحیه آمیگدال مغز کودک شدند.

پروفسور «جیمز بوردمن» از دانشگاه ادینبورگ گفت: آمیگدال یک ساختار مغزی است که شامل سلول های عصبی بسیار سازمان یافته است. آنها با هم کار می کنند تا اطلاعات مربوط به شرایط اجتماعی و احساسات را در نوزادان پردازش کنند.

وی افزود: یافته های این مطالعه فراخوانی برای شناسایی و حمایت از زنان بارداری است که در طول بارداری به کمک بیشتری احتیاج دارن؛د زیرا این کار می تواند یک روش موثر برای رشد سالم مغز در نوزادان باشد.

  حسینی‌بوشهری: رونق گردشگری سبب کاهش وابستگی به نفت می‌شود

این متخصصان افزودند: زنان بارداری که احساس استرس یا ناراحتی می کنند، باید از ماما یا مشاور خود کمک بگیرند و با حمایت از آنها می توان بسیاری از مسائل سلامتی را در دوره بارداری به خوبی کنترل کرد. کمک به مادر برای مقابله با استرس در دوران بارداری، گام مهمی برای اطمینان یافتن از سلامت مادر و کودک است.

مشروح این مطالعه در مجله eLife منتشر شده است.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)