برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

۶ دلیل کافی برای ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد

بسیاری از داوطلبان جهت ادامه تحصیل در گرایش مورد علاقه خود و کسب مدرک دکتری در آینده، مشتاق به ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد هستند اما شاید به طور کامل از اهمیت این مقطع به خصوص مطلع نباشند که

ثبت نام در آزمون ارشد دانشگاه‌های سراسری و آزاد معمولا در آذر ماه از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور انجام می‌شود.

چه دلایلی موجب می‌شود که در مقطع کارشناسی ارشد مشغول به تحصیل شویم؟

شروع تحصیل در مقاطع مختلف، نیازمند پرداخت هزینه و صرف زمان است و همین باعث می‌شود که افراد با حجم زیادی از سوالات رو به رو شوند که آیا ادامه تحصیل در مقطع مورد نظر مزیتی خواهد داشت یا خیر؟ برای آگاهی از مزایای نام نویسی در مقطع کارشناسی ارشد با ایران مشاوره همراه باشید.

۱ – شان اجتماعی

از آن جایی که امروزه آمار قشر با سواد جامعه سیر صعودی دارد، هر فرد برای رسیدن به منزلت اجتماعی و جایگاهی مناسب در اجتماع بهتر است تا جایی که می‌تواند در رشته تحصیلی خود خبره شود چرا که صرف زمان و کوشش بسیار در راستای کسب درجه‌های تحصیلی بیشتر، تجربه و دانایی شخص را همواره افزایش می‌دهد و همین باعث ایجاد ذهنیتی برتر از فرد در برابر جامعه می‌شود.

۲ – علاقه به تحصیل

داوطلبان دارای مدرک کارشناسی که مشتاق ادامه تحصیل هستند یا افراد دارای مدرک دکتری حرفه‌ای که مایل به دریافت مدرک کارشناسی ارشد در سایر رشته‌ها هستند، می‌توانند پس از مطالعه منابع مورد نظر، برای ثبت نام در آزمون ورودی کارشناسی ارشد دانشگاه‌های سراسری و آزاد (به جز رشته‌های گروه علوم پزشکی) که توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار می‌شود، خود را آماده سازند.

۳ – بازار کار

واضح است علاوه بر مهارت آموزی داوطلب، هر چقدر فرد تخصص علمی بیشتری در رشته خود داشته و مدارک تحصیلی مرتبط با حرفه خود را دریافت کرده باشد، از آینده شغلی بهتری برخوردار خواهد بود. همچنین علاقه‌مندان استخدام در هیات علمی مراکز آموزش عالی به این نکته توجه داشته باشند که ۹۰ درصد دانشگاه‌های کشور، جهت تکمیل کادر هیات علمی خود تنها دارندگان مدرک دکتری را مورد پذیرش قرار می‌دهند که یکی از لازمه‌های دریافت آن، داشتن مدرک فوق لیسانس است.

۴ – امریه و تعویق سربازی

معافیت تحصیلی یکی از راه‌های تعویق زمان خدمت سربازی دانشجویان پسر است، به این صورت که افراد محصل در مقطع کارشناسی ارشد پیوسته تا ۶ سال و ارشد ناپیوسته تا ۳ سال امکان تحصیل بدون گذراندن خدمت سربازی را دارا هستند. همچنین لازم به ذکر است که مشمولان حداکثر تا ۱ سال پس از فارغ التحصیلی، انصراف یا اخراج از دانشگاه، فرصت معرفی خود برای اعزام به خدمت سربازی را دارند.

  افزایش ۶ درصدی بازرسی‌ها در هشت ماهه سال جاری

۵ – سهولت پذیرش در دانشگاه های خارج از کشور

دانشگاه‌های برتر خارج از کشور، جهت پذیرش دانشجویان مهاجر شرایطی را وضع کرده‌اند که یکی از موارد مهم آن، داشتن رزومه تحصیلی قوی و مدرک تخصص در رشته مورد نظر است. همچنین هر چقدر رتبه دانشگاهی که شما مدرک خود را از آن اخذ کرده‌اید، بالاتر باشد، الویت بیشتری برای دریافت بورسیه تحصیلی خواهید داشت.

۶ – یاد گیری روش‌های پژوهش به دلیل ارائه پایان نامه یا سمینار

دانشجوی این مقطع علاوه بر گذراندن دروس تخصصی و کسب اطلاعات علمی بیشتر، به واسطه آماده کردن پروژه‌های مختلف مانند پایان نامه، ارائه سمینارها و کنفرانس‌های تحقیقاتی، با روش‌های پژوهشی به صورت عملی آشنا می‌شود و همین باعث افزایش عزت نفس دانشجو، ارتقا فن بیان فرد و کسب توانایی و تجربه در زمینه گرایش تخصصی خود می‌گردد.

داوطلبان واجد شرایط می‌توانند در زمانبندی مشخص، از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور فرم ثبت نام خود را تکمیل نمایند و در صورت کسب رتبه مورد قبول در زمان اعلام نتایج کنکور کارشناسی ارشد با مطالعه دفترچه راهنمای مربوطه، مراحل انتخاب رشته کارشناسی ارشد خود را به انجام برسانند.

آیا تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد، معایبی هم دارد؟

به نقل از ایران مشاوره،  ممکن است شرایطی برای متقاضی پیش آید که از آن با عنوان معایب تحصیل در این مقطع یاد شود. مورد اول شامل افرادی می‌شود که برای فرار از دوره سربازی می‌خواهند بدون هدف در این دوره مشغول به تحصیل شوند، این اشخاص نه تنها از کسب مهارت و تجربه جا می‌مانند، بلکه بدون هیچ سودی زمان خدمت سربازی خود را به تعویق می‌اندازند و جای کسانی را که واقعا قصد تحصیل و کسب درجه علمی را دارند، اشغال می‌کنند.

مورد بعدی نیز شامل افرادی می‌شود که با گذراندن این دوره دوساله و کسب مدرک فارغ التحصیلی، انتظار دارند در بهترین رده شغلی مشغول به کار شوند، در صورتی که بهتر است فرد همزمان با مهارت آموزی در بازار کار، تخصص علمی لازم را نیز فراگیرد.

دوره کارشناسی ارشد با وجود تمام مزایا و معایب آن، مانند پلی است که دارندگان مدرک کارشناسی جهت اخذ مدرک دکتری باید از آن عبور کنند. علاوه بر آن داوطلبان جهت موفقیت در رشته خود، بایستی برای کسب تجربه و روزمه کاری قوی، به صورت فیزیکی با محیط کار آشنا شوند تا خارج از فضای تحصیلی، تخصص مورد نیاز را تا حد امکان کسب کنند.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)