برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

بهبود معیشت هنرمندان و صنعتگران اولویت ما است

ویدا توحدی روز جمعه در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا درباره اولویت برنامه‌های دفتر آموزش و ترویج صنایع‌دستی، گفت: از بدو ورود به این دفتر بدنبال یک تغییر سازنده و ساختارگرایانه در حوزه آموزش بودم، اما با توجه به شیوع کرونا و شرایط  و محدودیت کنونی در این دوران سخت و زیرساختی بودن برنامه های آموزش ، فعالیت‌ها این بخش از سایر بخش‌های حوزه صنایع‌دستی محدودتر شده است.
مدیرکل آموزش و ترویج صنایع‌دستی کشور، طراحی و تدوین دستورالعمل و شیوه‌نامه‌های آموزش غیرحضوری را از مهمترین برنامه‌های حوزه تحت مدیریت خود در دوران کرونا عنوان کرد و افزود: برنامه‌های آموزش زیرساختی است، شیوع کرونا و محدودیت‌های ابلاغی شرایط سختی را برای صنایع دستی کشور ایجاد کرد.
وی با تاکید بر ضرورت حفظ سلامت فراگیران آموزش صنایع‌دستی و هنرهای‌سنتی در سراسر کشور و ضرورت کنترل شیوع و قطع زنجیره انتقال این بیماری ، اظهار داشت: برای به حداقل رساندن آسیب‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا و تعطیلی آموزش حضوری صنایع‌دستی در بعضی از مناطق کشور، راهنمای آموزش غیرحضوری و نیمه حضوری در حین آموزش به هنرجویان در مراکز آموزشی تهیه و تدوین و به معاونت‌های صنایع‌دستی استان‌ها ابلاغ شده است.

شیوه‌نامه‌های‌ جدید آموزش صنایع‌دستی بزودی ابلاغ می‌شود
مدیرکل آموزش و ترویج صنایع‌دستی کشور خاطرنشان کرد: با وجود مشکلات فراوان در اجرای دوره‌های پیش‌بینی شده در دوران کرونا، سعی کردیم از روش‌های مختلف برای آموزش آنلاین و مجازی و رسانه‌ملی بهره‌برداری کنیم تا برای جامعه هدف خود پوشش آموزشی گسترده‌ای داشته باشیم.
وی گفت: همزمان با ارائه آموزش از طریق رسانه‌های مختلف،با توجه به لزوم توسعه آموزش‌های ترویجی و به منظور آشنایی بیشتر گروه‌های مختلف مخاطب (از کودکان تا سالمندان) با صنایع‌دستی و توسعه توانایی‌های مهارتی آنها اقدام به تدوین شیوه‌نامه‌های‌ آموزشی صنایع‌دستی کردیم که آماده ابلاغ به استان‌های کشور است.

ثبت ۹ نشان بین‌المللی جغرافیای صنایع‌دستی در دولت تدبیر و امید
توحدی به اعطای نشان جغرافیای به ۹ عنوان از صنایع دستی کشور در سال ۱۳۹۵ اشاره کرد و گفت: با هدف حفظ حقوق مالکیت معنوی در مجامع ملی و بین المللی ۹ نشان بین‌المللی جغرافیای صنایع‌دستی در دولت یازدهم ثبت شده است.
مدیرکل آموزش و ترویج صنایع دستی کشور با بیان اینکه مراسم اعطای نشان جغرافیایی صنایع دستی با حضور شرکت ها و انجمن های غیردولتی برتر این صنعت سال ۹۵ برگزار شد اظهار داشت: این  ۹ نشان به گلیم سنه، جاجیم خلخال، گلیم نمین، ورنی مغان، آبگینه تهران، نازک کاری سنندج، گلیم هرسین، زیلو میبد، گلیم ارداق اعطا شد و همچنین از منبت آباده فارس به عنوان دارنده نشان ملی و بین المللی تجلیل شد.
ایران در صدر جدول سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO) است
وی ثبت رشته های صنایع دستی به صورت عام و ثبت آثار دارای نوآوری و خلاقیت به صورت خاص را  یکی از ابزارهای حمایتی در راستای حفظ حقوق هنرمندان و صنعتگران دانست و گفت: با ثبت ۶۲ رشته بومی و منطقه ای به صورت ملی و ۹ رشته به صورت بین المللی، اکنون ایران در صدر جدول سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO) قرار گرفته است.
توحدی گفت: که با پیگیری های اداره کل آموزش و ترویج صنایع دستی، دستورالعمل بهره برداری از نشانه جغرافیایی تدوین و در مهرماه سال ۹۹ توسط بخش حقوقی ارزیابی و تایید شد .
مدیر کل آموزش و ترویج صنایع دستی افزود: با برگزاری جلسه آنلاین به منظور اعطای گواهینامه نشانه جغرافیایی و ابلاغ دستورالعمل بهره برداری از نشانه های جغرافیایی به تشکل ها با نظارت کامل ادارات کل استانی زیرساخت و بستر حفظ حقوق معنوی و فکری فعالان در مناطق جغرافیایی ثبت شده، فراهم شود . 
توحدی بیان کرد: همچنین در بخش ثبت آثار خلاقانه و نوآور، با همکاری دفتر حقوقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تعداد ۱۹۵ پرونده مورد ارزیابی قرار گرفت که بر اساس شاخص های خلاقیت، طراحی و رعایت اصول طراحی صنعتی کارشناسی و برای درج در روزنامه رسمی در دستور کار قرار گرفته است.
به گزارش ایرنا، ویدا توحدی که از ۲۶خرداد ماه ۹۹ سرپرست اداره‌کل آموزش‌ و ترویج صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گرشگری و صنایع‌دستی بود، روز ۲۵ آبان ماه ۹۹ با حکم محمد خیاطیان معاون توسعه مدیریت و امور مجلس این وزارتخانه، به سمت مدیرکل دفتر آموزش و ترویج صنایع‌دستی منصوب شد.

  تمدید مهلت ارسال مقاله به دوازدهمین همایش بین‌المللی علوم ورزشی

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)