برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

افزایش ضریب نفوذ صندوق نوآوری در پارک‌های فناوری

به گزارش روز چهارشنبه  صندوق نوآوری و شکوفایی، در این نشست که به همت این صندوق انجام شد غلامحسین رحیمی شعرباف، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم به پارک‌های جامع استانی اشاره کرد و گفت: برای مدیریت یکپارچه این اکوسیستم پارک‌های جامع استانی راه اندازی خواهد شد،  به نظر ما حوزه فناوری به یک جریان استانی تبدیل نشده است که باید با ایجاد پارک‌های جامع استانی اجزای استانی را در این عرصه تقویت کنیم.

وی بیان کرد: با تصدی‌گری پارک جامع استانی در همکاری با مسئولان شهری، می‌توان امیدوار بود که تمامی شهرهای استان، مرکز رشد نوآوری و فناوری داشته باشند و زیرساخت اولیه آن برعهده پارک‌ها باشد.
رحیمی شعرباف ادامه داد: وظیفه صندوق نوآوری حمایت از شرکت‌های دانش بنیان است و هر چقدر پارک‌های علم و فناوری تعداد شرکت‌های دانش بنیان بیشتری داشته باشند سهم بیشتری از این خدمات دریافت خواهند کرد،  هر نهاد نوآورانه که شکل می‌گیرد را باید پارک‌ها حمایت کنند زیرا این نهادها اعتباری هستند که به حوزه نوآوری استان اضافه می‌شود.

ترغیب فناوران و نوآوران به اخذ گرید دانش بنیانی
در این نشست مهدی کشمیری، عضو هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی به شرط اخذ قید دانش بنیان برای استقرار شرکت‌ها در پارک‌های علم و فناوری تاکید کرد و گفت: با تصویب طرح دانش بنیان در مجلس، تمرکز بیشتر بر شرکت‌های دانش بنیان خواهد بود، بنابراین پارک‌های علم و فناوری باید فناوران و نوآوران مستقر در پارک را به سمت اخذ گرید دانش بنیان سوق دهند.  

وی در مورد تاثیر صندوق نوآوری در توسعه اکوسیستم نوآوری کشور اظهارداشت: صندوق نوآوری و شکوفایی جهت‌گیری خوبی در ماموریت خود داشته است که نشانه آن خدماتی است که در اختیار شرکت‌ها قرار می‌دهد و حجم خدماتی است که ارائه می‌کند. تسهیل در ارائه خدمات و کاهش زمان دریافت خدمات و در نهایت گسترش بهره‌برداران از خدمات موثر صندوق نوآوری بوده است.

در این  نشست دکتر خان‌احمدی، مشاور رییس صندوق نوآوری و شکوفایی در امور پارک‌های علم و فناوری نیز پارک‌ها را از نقاط جدی و امید توسعه اقتصاد دانش بنیان دانست و گفت: صندوق نوآوری و شکوفایی برنامه‌های حمایتی بسیاری دارد که با توسعه همکاری‌ها، مجموعه‌های مستقر در پارک‌ها می‌توانند از این خدمات استفاده کنند. نیاز اصلی پارک‌های علم و فناوری ارزش‌گذاری فناوری است که مرجعی برای این کار وجود ندارد و صندوق نوآوری و شکوفایی می‌تواند در این راه به ما کمک کند.
وی تاکید کرد: ما در صندوق نوآوری و شکوفایی در نظر داریم تا ضریب نفوذ صندوق را در پارک‌های علم و فناوری افزایش دهیم.

محورهای همکاری صندوق نوآوری با پارک‌های علم و فناوری
سیاوش ملکی‌فر، معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی در این نشست محورهای همکاری صندوق با پارک‌های علم و فناوری را تشریح کرد و گفت: تسهیلات استقرار، سرمایه‌گذاری، کمک هزینه تحقیق و توسعه، هاب توانمندسازی و صندوق‌های پژوهش و فناوری محورهای همکاری صندوق با پارک‌های علم و فناوری است، ما نیاز داریم که همکاری پارک‌ها با ما تقویت شود تا شرکت‌ها بتوانند از این بستر و فرصت نهایت استفاده را ببرند.

  کرونا به زودی پایان نمی‌یابد

وی در مورد صندوق‌های پژوهش و فناوری نیز خاطرنشان کرد: در همه استان‌ها یک صندوق پژوهش و فناوری وجود دارد که تسهیلات زیر ۵۰۰ میلیون تومان را به شرکت‌های دانش بنیان ارائه می‌کنند،  تسهیلات شرکت‌های بزرگ نیز از طریق نظام بانکی پرداخت می‌شود.

تسهیلات  برای استقرار در پارک‌ها
دکتر رضا قربانی، مدیر تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی نیز در این نشست جزییات تسهیلات استقرار شرکت‌های دانش بنیان در پارک‌های علم و فناوری را تشریح کرد و گفت: تسهیلات استقرار در گذشته به‌صورت انفرادی و در قالب برج‌های فناوری پرداخت می‌شد که مشکلاتی را به همراه داشت،  در قالب جدید تسهیلات استقرار عاملیت به صندوق‌های پژوهش و فناوری با ایجاد یک خط اعتباری سپرده شده است،  از آنجایی که پارک‌ها در صندوق‌های پژوهش و فناوری سهام‌دار هستند و نهادی مرتبط و دارای روابط نزدیک با فناوران هستند می‌توانند برای ارائه تسهیلات استقرار به ما کمک کنند.

وی افزود: در حال حاضر خط اعتباری تسهیلات استقرار در اختیار سه صندوق پژوهش و فناوری قرار گرفته است و امیدواریم تا پایان سال این سرویس کاملا فعال شود،  اولویت ما استقرار شرکت‌های دانش بنیان در پارک‌ها و استقرار تجمیعی آنها است که صندوق نوآوری علاوه بر حل مشکلات استقرار شرکت‌ها، بتواند زیست‌بوم کوچکی را در پارک‌های استانی شکل دهد.

اجرای طرح هم‌سرمایه گذاری در پارک‌ها
دکتر علی ناظمی، معاون سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی نیز بر امکان همراهی پارک‌های علم و فناوری و صندوق‌های پژوهش و فناوری برای استفاده بیشتر از طرح هم‌سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری تاکید کرد و گفت: تلاش داریم تا فرهنگ سرمایه‌گذاری در پارک‌های علم و فناوری نهادینه شود و از این طریق در رشد واحدهای نوآور موثر واقع شود، صندوق نوآوری و شکوفایی در دو بخش گرنت تحقیق و پژوهش و هم‌سرمایه‌گذاری می‌تواند با پارک‌های علم و فناوری همکاری داشته باشد.

وی ادامه داد: صندوق‌های پژوهش و فناوری به عنوان عامل ما می‌توانند در قالب طرح هم‌سرمایه‌گذاری تنها ۲۰ درصد از هزینه طرح‌های فناورانه را تامین کنند و ما تا ۸۰ درصد در کنار آنها خواهیم بود.

پارک علم و فناوری سازمانی است که به وسیله متخصصان حرفه‌ای اداره می‌شود و هدف اصلی آن افزایش ثروت جامعه از طریق تشویق و ارتقاء فرهنگ نوآوری و افزایش توان رقابت در میان شرکت‌ها و مؤسساتی است که متکی بر علم و دانش در محیط پارک فعالیت می‌کنند.

در حال حاضر ۱۷۰۰ شرکت دانش بنیان در پارک‌های علم و فناوری سراسر کشور مستقر هستند که این میزان ۳۰ درصد از شرکت‌های دانش بنیان کشوری را شامل می‌شود، به عبارت دیگر بار اصلی میزبانی اکوسیستم نوآوری کشور بر عهده پارک‌های علم و فناوری است.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)