برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

نگرانی کشاورزان ابرکوهی از افزایش قیمت کودشیمیایی

به گزارش ایرنا ، بخش عمده کشاورزان استان یزد را خرده مالک ها تشکیل می دهند که تامین هزینه‌های کاشت، دستمزد کارگر برای شخم و شیار و کمبود نقدینگی آنان را در فعالیت اقتصادی خود با مشکل مواجه ساخته و امسال افزایش نرخ کود شیمیایی نیز بر مشکلات آنان افروده است.

شهرستان ابرکوه از قطب مهم کشاورزی در استان کویری یزد است که ۴۰ درصد اشتغال این شهرستان وابسته به بخش کشاورزی است و تامین نهاده ها با نرخ مناسب از مهمترین انتظارات این قشر از مسئولان است.

جمعی از کشاورزان ابرکوه در گفت وگو با گزارشگر ایرنا با بیان اینکه قیمت بیشتر نهاده های کشاورزی امسال چند برابر سال گذشته شده، تصریح کردند: امیدواریم دولت فکر و چاره ای برای قیمت کود کند و در نرخ آن تجدید نظر کند.
عضو شورای مزارع اسطح، عزآباد و حسام آباد شهرستان ابرکوه در این خصوص به ایرنا گفت: اکثر کشاورزان ابرکوه خردهپا هستند و با توجه به افزایش قیمت کود اوره به عنوان پرمصرف ترین کود شیمیایی و همچنین کود فسفاته با قیمت چندین برابر نسبت به سال قبل توان تامین کود برای کشته پاییزه را ندارند.

علی اکبر اکرمی افزود: بخش عمده کشاورزان ابرکوه از توان مالی اندکی برخوردار هستند و تامین کودشیمیایی فسفات و پتاسه خارج از توان آنان است و از دولت و وزارت جهاد کشاورزی انتظار دارند که در نرخ تعیین شده برای کود تجدید و متناسب با وضعیت کشاورزان تغییر کند.

یکی از کشاورزان نمونه ملی و استانی ابرکوه و عضو شورای مرکزی بنیاد گندمکاران کشور نیز خاطر نشان کرد: افزایش نامتعارف نرخ کود شیمیایی که یکی از نهاده‌های پرمصرف در بخش کشاورزی است، کشاورزان را نگران کرده است.

خلیل روشن ابرقویی با بیان اینکه سالانه بیش از ۵۰۰ کیسه کود شیمیایی برای اراضی کشاورزی خود مصرف می کند ، ادامه داد: اگر بخواهم آن را با توجه به افزایش قیمت کود به نصف کاهش بدهم، متوسط تولید محصول در واحد سطح تا ۳۰ درصد و در کیفیت محصول تا ۲۰ درصد کاهش می یابد، لذا ضروری است که دولت جلوی افزایش قیمت کود را بگیرد.

  قیمت انواع میوه در هفته منتهی به شب یلدا

رشد ۴۴ درصدی توزیع کود شیمیایی

رییس اداره تعاون روستایی ابرکوه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت:  ۲ هزار و ۵۲۴ تن کود شیمیایی شامل کود ازته ، فسفاته  و پتاسه از ابتدای امسال تا کنون بین کشاورزان این شهرستان توزیع شده که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۴ درصد افزایش  دارد .

حمیدرضا مشتاقیان افزود: این میزان کود توسط هشت شرکت تعاونی روستایی و تولیدی در بخش مرکزی و بهمن شهرستان ابرکوه بین کشاورزان و گندمکاران توزیع شده که تا پایان کاشت گندم ۱۵۰ تن کود شیمیایی دیگر نیز توزیع می‌شود.

وی بابیان اینکه در قالب اجرای این طرح ۱۳ تن بذر گواهی شده نیز میان گندمکاران توزیع شده، تصریح کرد: کود و بذر مورد نیاز گندمکاران به اندازه کاشت ۲ هزار و ۸۸۰ هکتار از اراضی این شهرستان توزیع شده است.

مرکز شهرستان ۵۵ هزار نفری ابرکوه در ۱۴۰ کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.

اراضی قابل کشاورزی ابرکوه به علت کاهش بارندگی، کم آبی و تداوم ۲ دهه پدیده خشکسالی از ۲۰ هزار هکتار به ۱۵ هزار هکتار در سال های اخیر کاهش یافته و ۴۰ درصد اشتغال مردم وابسته به فعالیت‌های کشاورزی، دامداری و دامپروری است و هشت هزار خانوار ، سالانه ۲۰۰ هزار تن محصول کشاورزی و دامی تولید می کنند.

مرکز شهرستان ۵۵ هزار نفری ابرکوه در ۱۴۰ کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)